הסייעת הקולית אלכסה הפכה לאחד הסמלים הבולטים של אמזון מאז שהוצגה לראשונה בשנת 2014, אבל מסתבר שכאשר ענקית הטכנולוגיה צריכה לקצץ - גם היא אינה חסינה: הצוותים שעובדים על שיפור יכולותיה של אלכסה ספגו את הפגיעה הקשה ביותר בגל הפיטורים הנוכחי החברה - כך מדווח אתר אינסיידר. מדובר בצוותים שעבדו בין היתר על מערכות בינה מלאכותית, הבנת שפה טבעית (NLU) ושיפור יכולות השיחה של הסייעת הקולית.
1 צפייה בגלריה
רמקול חכם של חברת אמזון
רמקול חכם של חברת אמזון
אלכסה בפנים. רמקול חכם של חברת אמזון
(צילום: shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

כמו ענקיות טכנולוגיה אחרות, בהן מטא ומיקרוסופט, אמזון החלה בשבוע שעבר בסבב פיטורים בעקבות ההחמרה במצב הכלכלי וההאטה בצמיחת עסקי הקמעונאות של החברה, ולאחר שמספר העובדים שלה זינק בתקופת הקורונה. לפי דיווחים, מנכ"ל החברה אנדי ג'סי מתכוון לפטר כ-10,000 מתוך 1.5 מיליון העובדים של החברה, והפיטורים יימשכו גם בשנת 2023.
הקבוצה שספגה עד כה את הקיצוצים המשמעותיים ביותר היא חטיבת המכשירים של אמזון, שאחראית גם לאלכסה. החטיבה כוללת כ-10,000 עובדים ולפי הוול סטריט ג'ורנל בשנים האחרונות היא הפסידה כ-5 מיליארד דולר בשנה בממוצע. לפי האינסיידר, "אמזון קיצצה את כוח האדם בצוותים רבים של אלכסה, כולל אלה שאמורים לגרום לאלכסה להישמע יותר אנושית, לרכוש כישורים חדשים ולהגיב באופן יצירתי יותר לשאלות".
אלכסה היא אחת הסייעות הקוליות הפופולריות בעולם, לצדן של גוגל אסיסטנט וסירי של אפל. היא זמינה ב-70 מדינות, דוברת 17 שפות (עברית אינה אחת מהן) ומוטמעת במאות מיליוני מכשירי בית חכם שאמזון מכרה לאורך השנים, בהם רמקולים ומסכים חכמים מסדרת Echo. אלכסה משמשת בין היתר לשליטה במכשירים אלה, להשמעת מוזיקה ולרכישת מוצרים אונליין. עם זאת, כאמור, אמזון לא הצליחה להפוך אותה למנוע ליצירת הכנסות.

בינה מלאכותית בכל מקום

אלכסה מהווה גם נדבך חשוב בחזון ה"אינטליגנציה הסביבתית" (Ambient Intelligence) של אמזון, שמטרתו להפוך את התקשורת בין בני אדם למכשירים ליותר קלילה, טבעית ובלתי מורגשת. בשנים האחרונות השקיעה החברה מיליארדים בניסיון לשפר את היכולות של אלכסה, לגרום לה להישמע טבעית יותר, להפוך את השיחות שהיא מנהלת עם המשתמשים ליותר קולחות ואנושיות ולהגדיל את מספר הפעולות שהיא יוזמת בעצמה.
רוהיט פרסד, סגן נשיא בכיר והמדען הראשי של אלכסה, הסביר בכנס Re:Mars שערכה החברה ביוני האחרון, כי המטרה היא שהבינה המלאכותית "תהיה זמינה בכל מקום מסביבכם, תסייע לכם כשאתם זקוקים לה ואפילו תחזה מראש את הצרכים שלכם - אך תיסוג לרקע כאשר אתם לא זקוקים לה".
באותו אירוע הציג פרסד פיצ'ר עתידי שיאפשר להחליף את קולה של אלכסה בקולו של כל אדם, בהסתמך על הקלטה באורך של פחות מדקה. פרסד אמר אז כי הפיצ'ר יאפשר למשתמשים לשכפל את קולותיהם של קרוביהם שמתו מקורונה, והציג סרטון שבו ילד מבקש מאלכסה להקריא לו סיפור בקולה של סבתו.
כעת, בעקבות הקיצוצים, לא ברור עד כמה אמזון מתכוונת להמשיך להשקיע בשיפור היכולות של אלכסה ובקידום חזון ה"אינטליגנציה הסביבתית" שהיא עמדה במרכזו. באמזון מסרו לאינסיידר כי החברה "מחויבת כתמיד לאקו ולאלכסה, ותמשיך להשקיע בהם בצורה משמעותית".