גל גדות איבדה מיליון עוקבים אחרי שפרסמה פוסט תמיכה בעדן גולן לקראת תחרות האירוויזיון. מייקל רפפורט, איימי שומר, מים ביאליק - אלה מקצת הכוכבים שמתמודדים עם תקיפות יומיומית ברשתות בגלל התמיכה שלהם בישראל מאז ה-7 באוקטובר. אבל יש כאלה שמותקפים על הרבה פחות מזה. טיילור סוויפט, ביונסה, זנדאיה, דרייק, ג'סטין ביבר ובני משפחת קרדשיאן הם רק חלק מהשמות הנוצצים ברשימת המוחרמים החדשה. הם לא עשו שום דבר למעשה – פשוט שתקו יותר מדי לטעמם של רבים ברשתות החברתיות.
מאז תחילת המלחמה בעזה כבר הורגלנו לקמפיינים אנטי ישראלים מכל עבר בארצות הברית. בקמפוסים קוראים להסיר השקעות, ברחובות צועקים "ג'נוסייד ג'ו" ומתפרצים למשרדיהם של בכירי הבית הלבן, ואפילו במסדרונות גוגל כבר אין לאן לברוח. ועכשיו מצטרף לכל אלה קמפיין חדש שצובר תאוצה ברשתות החברתיות, ובעיקר ב-TikTok.
תחת ההאשטגים #blockout ("חסימה המונית") ו-#digitine ("גיליוטינה דיגיטלית"), גולשים קוראים לחסום את עמודי האינסטגרם, טיקטוק, פייסבוק ו-X של שורה ארוכה של סלבס שלא הביעו עמדה ברורה נגד ישראל בסכסוך. לטענת יוזמי הקמפיין, שתיקתם של הכוכבים לגבי המצב בעזה - רועמת במיוחד. הם מכוונים גבוהה, ובין השמות שעולים בהקשר זה ניתן למצוא כאמור את טיילור סוויפט, ביונסה וקים קרדשיאן. לפי התומכים בקמפיין, שתיקתם של אלו בסוגיית הסכסוך משקפת אדישות וניתוק מהמציאות, ולכן הגיע הזמן "להעניש" אותם ולפגוע בהם היכן שזה כואב - בכיס. "זה הזמן לבצע מה שאני מכנה 'גיליוטינה דיגיטלית'", הסבירה יוצרת התוכן @LadyFromTheOutside, שהובילה את המהלך. "הגיע הזמן לחסום את כל הסלבס, המשפיענים והעשירים שלא משתמשים במשאבים שלהם כדי לסייע לנזקקים. אנחנו נתנו להם את הבמה, עכשיו הגיע הזמן לקחת אותה בחזרה."
המחאה הדיגיטלית הזו הגיעה לשיאה בשבוע שעבר, על רקע המט גאלה - אירוע האופנה היוקרתי שנערך מדי שנה בניו יורק. רבים ברשת ביקרו את ההפקה המפוארת והנוצצת של הנשף, שהתרחש בדיוק באותו הזמן שישראל הכריזה על מבצע צבאי מוגבל ברפיח. לדברי המארגנים, הפער הזועק בין השאננות של עולם הסלבס לבין המצוקה בשטח הפלסטיני רק הגביר את הרושם שהכוכבים מנותקים ולא אמפתיים. רבים השוו את המט גאלה ל"משחקי הרעב" - הסדרה הדיסטופית שמתארת אליטה מפונקת שחיה ברווחה בזמן שההמונים מתמודדים עם עוני ודיכוי.
כחלק מהמחאה, יוזמי הגיליוטינה הדיגיטלית פונים בעיקר לצעירים ברשתות החברתיות ומעודדים אותם להפסיק לעקוב אחרי כוכביהם האהובים ולחסום אותם. הם מסבירים שכל לייק, צפייה או עוקב נוסף שמקבלים הסלבס מתורגם בסופו של דבר לכסף עבורם, בעיקר דרך פרסומות וחסויות. לכן, הדרך היחידה להשפיע עליהם היא לשלול מהם את מטבע התשלום הדיגיטלי שלהם - תשומת הלב של המעריצים. בסרטונים שמופצים ברשת, גולשים מתעדים בהתלהבות כיצד הם חוסמים את הכוכבים, ומזהירים "אל תתנו להם להרוויח מהשתיקה!".
אבל לא כולם משוכנעים שזו הדרך. יש הטוענים שהתמקדות בשתיקתם של סלבריטאים היא בזבוז אנרגיה, ושעדיף להשקיע את המאמץ בהעלאת המודעות למצב בשטח עצמו. אחרים סבורים שדי מגוחך לצפות שכוכבי הוליווד ישמשו כמצפן מוסרי באזורי קונפליקט סבוכים, ושהציפייה לכך היא לא פחות מנותקת מהשתיקה עצמה. היו גם כאלו שהביעו ספקנות לגבי יעילותו של החרם, בהינתן שלסלבס הגדולים יש בסיס מעריצים איתן שלא יוותר עליהם בקלות. יתרה מכך, הפרסום סביב הקמפיין עלול דווקא למשוך עוקבים חדשים מהצד השני של המתרס.
מנגד, ישנם כוכבים שכבר הגיבו לאיום על הפופולריות שלהם. חלקם, כמו הראפר מקלמור או הזמרת ליזו, מיהרו לפרסם שירים ופוסטים פרו-פלסטיניים, ויש שיגידו כדי לרצות את המבקרים. אבל במקרים אלו דווקא הביקורת התגברה, עם גולשים שטענו שמדובר בצעדים מאולצים מתוך אופורטוניזם ולא מתוך אמפתיה אמיתית. כוכבת הטיקטוק ודוגמנית ספורסט אילוסטרייד היילי קליל, למשל, ספגה מטח של תגובות זועמות כשצייצה שהיא פשוט "לא מספיק מודעת לנושא כדי להתבטא" - תירוץ שרק הדגיש את תחושת הניתוק בעיני המגיבים.
האם חסימה דיגיטלית המונית יכולה באמת "להוריד את הסלבס מהפסים", כפי שמקווים יוזמי הקמפיין? נתונים ראשוניים מצביעים על אובדן של עשרות או מאות אלפי עוקבים אצל חלק מהכוכבים ה"חסומים" ברשימה. אבל מומחים מעריכים שלסלבס הממותגים ביותר יש די עמידות לטווח הרחוק מפני מהלכי מחאה כאלה. ייתכן גם שהפרסום סביב החרם דווקא עלול לעורר עניין נוסף בסלבס ולמשוך עוקבים חדשים. כך או כך, נראה שקמפיין ה"דיגיטין" מסמל תסכול ציבורי גובר מאנשי ציבור שמנסים להתחמק מנקיטת עמדה בנושאים טעונים. אף שהוא לא צפוי לחולל מהפכה של ממש בהרגלי הצריכה התרבותיים שלנו, הוא כן שולח מסר ברור לסלבריטאים ומשפיענים - לפעמים, שתיקה לא תמיד שווה זהב. להפך, היא עלולה לעלות לכם ביוקר.