כאילו לא הספיקה לנו הבהלה מהאזעקות סביבנו וההודעות של פיקוד העורף שלצערנו כבר התרגלנו אליהן, אמש (ג'), עת התחילה מתקפת הטילים האירנית על ישראל, קיבלו אזרחי ישראל בפעם הראשונה את התרעת החירום "מסר אישי" השמורה לאירועי חירום קיצוניים ופועלת על טכנולוגיית ה- Cell Broadcast (שידור תאי).
4 צפייה בגלריה
התרעת "מסר אישי" דרך מערכת ההתרעות של פיקוד העורף
התרעת "מסר אישי" דרך מערכת ההתרעות של פיקוד העורף
התרעת "מסר אישי" דרך מערכת ההתרעות של פיקוד העורף
(צילום: פיקוד העורף)
עד כאן הכל טוב והתנהל בדיוק כמו שפיקוד העורף הסביר לפני מספר חודשים, עת הושקה המערכת בישראל (ותיכף נגיע לנקודה הזאת גם). מה שהפתיע אותנו, ורבים נוספים, הייתה העובדה שהמערכת שלחה התרעה, מלחיצה באותה המידה, המודיעה שניתן לצאת מהמרחבים המוגנים.
בשיחה עם רע״ן התרעה בפיקוד העורף, סא״ל איתי זמיר, ביקשנו להבין האם המערכת עבדה אמש באופן בו צה"ל קיווה שהיא תעבוד, האם מראש המערכת תוכננה עבור מתקפת טילים איראנית, ולמה היה צורך להפעיל אותה גם עבור היציאה מהמרחבים המוגנים.
4 צפייה בגלריה
אפליקציית פיקוד העורף
אפליקציית פיקוד העורף
אפליקציית פיקוד העורף המוכרת. מערכת ההתרעות החדשה לא אמורה להחליף אותה אלא להיות נדבך נוסף
(צילום: רפאל קאהאן)
נתחיל עם השאלה המתבקשת, האם המערכת עבדה אתמול באופן בו ציפיתם שהיא תעבוד והגיעה לכל אזרחי ישראל? יש לכם נתונים לכמה מכשירים בדיוק ההתרעה הגיעה?
"אנחנו לא יודעים להגיד כמה מכשירים בדיוק קיבלו את ההודעות. יחד עם זאת, אנחנו מכירים את האתגרים הטכנולוגיים של המערכת, ומבינים שהיו כמה מכשירים שאולי לא קיבלו את ההתרעה, למרות שהיו באיזור הגיאוגרפי הנכון. בשביל זה שחררנו את ההודעות בכל הפלטפורמות האפשריות, על מנת להגיע לכמה שיותר אנשים".
"במקביל וכמו שהודענו בעת ההשקה של המערכת בישראל, הטכנולוגיה לא פעילה בכל המכשירים הכשרים שיש בשוק, במיוחד אלו שפועלים על דור 2 או דור 3. אנחנו פועלים מול הגורמים הרלוונטיים בקהילה החרדית על מנת לטפל בנושא, אבל חשוב להבין שאם אדם משתמש במכשיר כשר, הוא לא בהכרח יקבל את ההתרעה הזו".
מה היו התגובות שקיבלתם מאזרחים?
"קיבלנו תגובות מאוד חיוביות, ואנחנו יוצאים מנקודת הנחה שההתרעות הצילו הרבה חיים אתמול, גם עבור אנשים שהיו עם קליטה חלשה או באזור בו היה עומס על רשתות התקשורת".
4 צפייה בגלריה
צפת
צפת
אנשים רצים למרחבים המוגנים
(צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
למה המערכת הופעלה בישראל רק בחודשים האחרונים? מדובר בטכנולוגיה וותיקה הפועלת ברחבי העולם כבר שנים ארוכות ומשמשת להתרעה במגוון רחב של אירועי חירום.
"היא אכן קיימת בהרבה מדינות בעולם כבר הרבה שנים, אבל הצרכים שלנו בישראל שונים. הסטנדרט שונה כשמדובר בהתמודדות מול ירי טילים, איום שהוא מיידי, לעומת אסונות טבע או אירועי חירום אחרים אליהם יש זמני התגוננות ארוכים יותר. לכן לקח זמן להתאים את המערכת לסטנדרט שלנו".
"בנוסף, חשוב להבין שבמדינות אחרות מדובר בהפצה הרבה יותר רחבה, ואילו במקרה שלנו מדובר בהפצה לתאי שטח יותר מצומצמים - גם כאן היה מדובר באתגר טכנולוגי שדרש התאמה".
למה היה צורך לשלוח את ההתרעה גם עבור היציאה מהמרחבים המוגנים? אנשים נכנסו לפאניקה, זה גם שיקול שאתם לוקחים בחשבון?
"על מנת להגיע לחתך אוכלוסייה כמה שיותר גדול, החלטנו להוציא את ההנחיה פעמיים, גם בעת היציאה מהמרחבים המוגנים. בסופו של דבר המטרה היא להניע לפעולה, בין אם מדובר בהתגוננות או הסרת ההנחיות".
"בכל הנוגע לעובדה שאזרחים נלחצו ונכנסו לסטרס לאחר ההודעה הראשונה וגם השנייה - אנחנו מודעים לכך ופועלים כל הזמן בשיקול דעת. יש שיפורים שאפשר ודרוש לבצע במערכת, כמו שינוי הצליל במקרה של התרעה על הסרת האיום, ואנחנו עובדים על להכניס אותם למערכת".
4 צפייה בגלריה
יירוטים בשמי תל אביב
יירוטים בשמי תל אביב
יירוטים בשמי תל אביב
(צילום: REUTERS/Ammar Awad)

התרעות חירום לאירועים קיצוניים

תזכורת מהירה: Cell Broadcast, או בשמה העברי "שידור תאי", היא טכנולוגיה המאפשרת שליחת הודעות טקסט מיידיות לסמארטפונים באזורים גיאוגרפיים מוגדרים. בשונה מהודעות פוש מסורתיות, הודעות שידור תאי לא תלויות בחיבור אינטרנט, אלא מגיעות לכל מכשיר המחובר לאנטנות סלולריות באזור נתון, מה שמאפשר תקשורת מהירה ויעילה בזמן אמת.
יתרון נוסף שיש למערכת לעומת הודעות סמס היא שטכנולוגיית שידור תאי לא מעמיסה על רשתות התקשורת, מה שמבטיח את יעילותה גם בזמנים של עומס קיצוני על הרשתות.
המערכת, שהוכיחה את יעילותה במתקפת הטילים עימה התמודדו אזרחי ישראל אתמול, נועדה לא רק לאירועים ביטחוניים, אלא גם למגוון רחב של מצבי חירום אחרים, בהם אסונות טבע ומצבי חירום בריאותיים.
עם זאת, חשוב לציין כי טכנולוגיה זו לא מחליפה את מערכות ההתרעה הקיימות, בהן האפליקציה של פיקוד העורף, אלא מהווה שכבת הגנה נוספת במערך ההתרעה הלאומי ונועדה בעיקר למצבי חירום חריגים וקיצוניים במיוחד.