ימים ספורים לפני יום השואה הבינלאומי שיצוין ב-27 בינואר, הודיעה אתמול המועצה המפקחת על מטא (פייסבוק לשעבר) כי היא מבטלת את ההחלטה המקורית של החברה להשאיר על כנו פוסט באינסטגרם שמכיל טענות כוזבות ומסולפות לגבי השואה. מדובר בפעם הראשונה שבה המועצה המפקחת - גוף עצמאי למחצה שמכונה לעתים "בית המשפט העליון של פייסבוק" - עוסקת בהכחשת שואה.
2 צפייה בגלריה
מחנה הריכוז אושוויץ
מחנה הריכוז אושוויץ
הכניסה למחנה הריכוז אושוויץ. הפוסט שהוסר העמיד בסימן שאלה את מספר הקורבנות
(עיבוד תמונה. צילום: Farknot Architect, BONDART PHOTOGRAPHY / shutterstock.com)
הפוסט שבו עוסקת ההחלטה פורסם ב-8 בספטמבר 2020. מדובר במם של סקווידוויד - דמות מצוירת מתוך סדרת הטלוויזיה "בובספוג מכנסמרובע" - שכולל בועת דיבור עם הכותרת "עובדות משעשעות על השואה" ובתוכה טענות כוזבות ומסולפות לגבי השואה. לפי החלטת המועצה, הפוסט שנכתב באנגלית העמיד בסימן שאלה את מספר הקורבנות שנספו, קבע כי מנהיגי העולם מאותה תקופה לא התייחסו לשואה בספרי הזכרונות שכתבו וטען כי הארובות באושוויץ נבנו לאחר מלחמת העולם השנייה.
ב-12 באוקטובר 2020, כמה שבועות לאחר פרסום הפוסט, הכריזה מטא (אז עדיין פייסבוק) על עדכונים של כללי הקהילה בנושא דברי שטנה כך שיאסרו באופן מפורש על הכחשת שואה או על עיוות שלה. למרות האיסור הזה, מטא לא הסירה את הפוסט שהפר את כללי הקהילה שהיא עצמה קבעה, על אף שמשתמשים דיווחו עליו שש פעמים; הן המערכות האוטומטיות של החברה והן הבודקים האנושיים שלה קבעו שלא מדובר בהפרה. לבסוף, משתמש שדיווח על הפוסט ב-2023, הגיש למועצה המפקחת ערעור על ההחלטה שלא להסירו.
מהחלטת המועצה שפורסמה השבוע עולה כי חלק מהדיווחים על הפוסט נסגרו באופן אוטומטי או סווגו כ"אי-הפרה" בשל מדיניות האוטומציה שהחילה מטא בתחילתה של מגפת הקורונה. מדיניות זאת סגרה באופן אוטומטי עבודות בדיקה מסוימות כדי להפחית את עומס הדיווחים שמגיעים לבודקים אנושיים, בזמן שדיווחים שהוגדרו כ"בעלי סיכון גבוה" הושארו פתוחים לבדיקה.
ריפרש
הדילמה של פייסבוק עם סרטוני החטופים / עם אמי פלמור
42:59
המועצה המפקחת קבעה בהחלטתה כי הפוסט מפר את כללי הקהילה של מטא בנוגע לדברי שטנה האוסרים על הכחשת השואה בפייסבוק ובאינסטגרם. מומחים שאיתם התייעצה המועצה לפיקוח אישרו שכל הטענות שפורסמו בפוסט היו שקר בוטה או עובדות היסטוריות מסולפות. המועצה גם הביעה דאגה מכך שמטא לא הסירה את התוכן גם לאחר ששינתה את המדיניות שלה כך שתאסור על הכחשת שואה באופן מפורש, וזאת למרות הבדיקות שבוצעו על ידי בודקים אנושיים ועל ידי מערכת הבדיקה האוטומטית. "חשוב להבין כי הכחשת שואה הינה מרכיב מכונן של אנטישמיות אשר מובילה לאפליה", נכתב בהחלטה. בנוסף להחלטה להסיר את הפוסט, הגישה המועצה שתי המלצות למטא: הראשונה היא לנקוט צעדים טכניים כדי לוודא שהיא מודדת באופן שיטתי ומשביע רצון את הדיוק של פעולות האכיפה כלפי תוכן שכולל הכחשת שואה וכן לאסוף מידע מפורט יותר. השנייה היא שהחברה תודיע באופן פומבי אם הסתיים תוקפן של כל כללי מדיניות האוטומציה מתקופת הקורונה.
2 צפייה בגלריה
אמי פלמור
אמי פלמור
אמי פלמור. "אין סתיר בין מאבק באנטישמיות ברשת לשמירה על חופש הביטוי"
(צילום: משה מזרחי)
אמי פלמור, הישראלית היחידה במועצה המפקחת, מסרה ל-ynet: "הרבה ארגונים שנאבקים באנטישמיות ניצלו את ההזדמנות להביע עמדה מנומקת בתהליך הפומבי שמתקיים בטריבונל הזה, ולהשפיע; ההחלטה מבהירה שאין סתירה בין מאבק באנטישמיות ברשת לבין שמירה על חופש הביטוי, ושמטא לא שקופה דיה, לא מסוגלת לתת דאטה מדויקת ולא מנטרת בכלים אוטומטיים באופן מספק. גם אם זה מרגיש טיפה בים, זו הדרך להשפיע ולשנות באופן רוחבי את המדיניות שלה".
המדיניות של מטא כלפי הכחשת שואה לא הייתה עקבית לאורך השנים: מארק צוקרברג, המנכ"ל והמייסד היהודי של מטא, עורר סערה בשנת 2018 כאשר אמר כי החברה אינה מסירה תכנים שמכחישים את השואה למרות שהם "פוגעניים מאוד", מכיוון שחלק מהמשתמשים לא מודעים לכך שהם טועים כאשר הם מפרסמים ומשתפים אותם. "אני לא חושב שהם בכוונה מבינים את זה לא נכון", הסביר אז צוקרברג. בשנת 2020, כאמור, שינתה החברה באופן רשמי את המדיניות בנושא.
המועצה המפקחת על מטא, שהחלה לפעול בשנת 2020, דנה בערעורים של משתמשים על החלטות בנושא ניטור תוכן בפייסבוק ואינסטגרם, וכן בסוגיות שמטא עצמה מניחה לפתחה. פלמור הסבירה בחודש שעבר בריאיון ל"ריפרש", פודקאסט הטכנולוגיה של ynet, כי המטרה היא לדון בכל שנה בכמה תיקים עקרוניים שיש להם השלכות רחבות על מיליארדי המשתמשים של החברה, בדומה לבית המשפט העליון בארה"ב.