את הסמארטפונים המתקפלים של סמסונג אנחנו סוקרים מאז שהחברה השיקה אותם לפני כחמש שנים. בהתחלה הם היו סוג של סנונית ראשונה למה שעתיד לבוא - לפחות בגזרת מכשירי המובייל. כמה שנים אחרי - נראה שההימור הזה לא באמת התממש.
6 צפייה בגלריה
המכשיר המתקפל החדש של סמסונג
המכשיר המתקפל החדש של סמסונג
השקת מכשיר הפולד הראשון. הבטחה גדולה, שלא באמת התממשה
(צילום: AP)
הסמארטפונים המתקפלים הפכו להיות סוג של נישה המיועדת למשתמשים מסוג מאוד מסוים: אנשי עסקים, חובבי גדג'טים אקזוטיים, או כאלה שחשוב להם להחזיק סמארטפון בכיס קטן – כמו במקרה של ה-Z פליפ. בסוף יולי הציגה סמסונג את הדור השישי של המתקפלים ולמרות שעבר זמן מאז, החלטנו בכל זאת לפרסם את הסקירה של ה-Z פולד 6, ולו רק בגלל שני מהלכים שסמסונג ביצעה לאחרונה, שלדעתנו ממחישים היטב את הבעייתיות של הדור הנוכחי.
נתחיל עם המהלכים. לפני כשבועיים סמסונג פרסמה הודעה מוזרה למדי שעברה מתחת לרדאר של העולם. ההודעה הגיעה בהמשך לתוצאות החברה ברבעון השלישי של 2024, שהיו לא היו טובות. החברה הודיעה אמנם על רווח תפעולי של כ-6.8 מיליארד דולר, אבל מדובר במספר נמוך בכמיליארד דולר מצפיות השוק. או במילים אחרות, המשקיעים של החברה ציפו לרווח הרבה יותר גדול ממנה. הרבה יותר.
וזה קשור גם לגלקסי פולד 6. המכתב ששלחו מנהלי החברה למשקיעים כלל התנצלות כנה על כך שהיא לא הצליחה לעמוד ב"תחרותיות הטכנולוגית הבסיסית". או במילים אחרות - לא הצלחנו להציג מספיק חדשנות כדי לשכנע לקוחות לרכוש את המוצרים שלנו. כמובן שהכותבים מבטיחים להשתפר ולחשב מסלול מחדש וכו'.
6 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי Z פולד 6
סמסונג גלקסי Z פולד 6
סמסונג גלקסי Z פולד 6. מנהלי סמסונג הודו שלא הצליחו להציג חדשנות מספקת
(סמסונג)
האירוע השני, שממחיש אולי יותר מכל עד כמה המצב לא בריא, הוא הודעת היצרנית אמש (ב') על השקת דגם חדש של הגלקסי Z פולד, המכונה Special Edition (גרסה מיוחדת). לפי המפרט שלו, הוא כל מה שהפולד 6 היה אמור להיות במקור - יש לו למשל מסך חיצוני של 6.5 אינץ' עם יחס תצוגה 21:9, כלומר הוא פחות צר ממסך הפולד הרגיל (שזו אגב אחת מנקודות הביקורת העיקריות על הפולד 6). גם המסך הפנימי גדל ל-8 אינץ' עם יחס תצוגה של 20:18.
המהדורה החדשה גם דקה הרבה יותר - 4.9 מ"מ לעומת 5.6 מ"מ בגרסת הפולד 6. המכשיר קל יותר ב-3 גרם, אבל לדעתנו זה פחות קריטי. שינוי נחוץ נוסף הוא המצלמה - שסוף סוף קיבלה במהדורה החדשה את חיישן ה-200 מגה-פיקסל של ה-S24 אולטרה. יש לציין שההחלטה המקורית של סמסונג להשאיר את חיישן ה-50 מגה-פיקסל בפולד 6, אותו חיישן שהיה בפולד 4 ובפולד 5, הרימה הרבה גבות בתעשייה בזמנו.
בכל הנוגע למעבד וזיכרון הפעולה, דווקא כאן אין שינויים. המעבד הוא אותו קוואלקום סנאפדרגון 8 דור 3 עם האצה למכשירי גלקסי. 16 גיגה-בייט של זיכרון RAM ומרחב אחסון של 512 גיגה-בייט. הסוללה בת 4,400 מיליאמפר שעה גם היא ממשיכה מהפולד 6 עם אותה מהירות טעינה של 25 וואט.
6 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי Z פולד 6 Special Edition
סמסונג גלקסי Z פולד 6 Special Edition
סמסונג גלקסי Z פולד 6 Special Edition
(סמסונג)
ואם חשבתם לשדרג את המכשיר שלכם לפולד ספיישל אדישן – אז צר לנו לאכזב אתכם, אבל לא תוכלו לרכוש נכון לעכשיו את המכשיר בישראל או באירופה. סמסונג החליטה לשמור אותו בינתיים רק לשוק בדרום קוריאה, שם הוא צפוי להימכר ב-2,000 דולר, ואולי בהמשך להרחיב את המכירות גם לסין.

פולד 6: בעיקר שינויים מבניים

ועכשיו נחזור למכשיר אותו בדקנו, גלקסי פולד 6 המקורי. השינויים לעומת הדור הקודם הם הפעם בעיקר מבניים. העיצוב הפך למעט דק יותר, המסך הפנימי שמר על גודל של 7.6 אינץ' אבל קיבל 1.5 סמ"ר תוספת שטח תצוגה והפאנל שודרג לטכנולוגיית LTPO עם בהירות מקסימלית של 2,600 ניט.
המסך החיצוני גדל ב-0.1 אינץ' - מספיק כדי לציין שהוא גדול יותר ממה שהיה בפולד 5, אבל לא מספיק כדי להציג שינוי אמיתי. אם נשווה את הפולד 6 לגרסת ה-Special Edition החדשה, אפשר לראות שבסמסונג מראש היו יכולים להתאמץ יותר. אגב, כדי להתרשם מיכולות המצלמה בפולד 6, אנחנו פשוט נפנה אתכם לסקירה של הפולד 5 - כי למעשה מדובר באותו מערך צילום בדיוק. הוא טוב, אבל זה לא מערך צילום של סמארטפון שנמכר במחיר של מחשב נייד פרימיום.
6 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי Z פולד 6
סמסונג גלקסי Z פולד 6
סמסונג גלקסי Z פולד 6
(סמסונג)
בסמסונג ניסו מאוד להראות חדשנות למרות שאין. המיקוד היה כמובן על יכולות ה-AI החדשות, שכולן אגב מבוססות על יכולות של אנדרואיד שגוגל שילבה במערכת ההפעלה. בינינו, אלה שסמסונג הוסיפה לא מאוד מרשימות, וזה יותר ברמת החידוש (novelty) ולא ברמת החדשנות.
אמנם יש את מצב התרגום שפועל כשהמכשיר מקופל לחצי (L) מול בן השיחה ומספק תרגום סימולטני, אבל זה רק באנגלית (אגב, קיים גם בפליפ 6). באופן כללי אחת הבעיות עם תכונות הבינה המלאכותית היוצרת של סמסונג היא חוסר התמיכה שלהן בשפה העברית, מה שהופך אותן למוגבלות למשתמש הישראלי הממוצע.
מה שנותר הן יכולות בתחום התוכן הוויזואלי, כמו למשל היכולת לצייר שרבוט כלשהו וה-AI יהפוך את זה לציור או תמונה. יש את Photo Assist שמספק יכולות עריכה מבוססות בינה מלאכותית כמו למחוק אובייקטים מהרקע או לשנות את הסגנון שלה לציור בצבעי מים או קומיקס. אבל שוב, רוב התכונות האלה לא ממש מספקות איזושהי חדשנות ברמה של "כמה חיכיתי שיוסיפו את זה".
6 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי Z פולד 6
סמסונג גלקסי Z פולד 6
שרבוטי AI זה חביב, אבל זה לא הכל
(סמסונג)
ואם להגיד מילה טובה, אז זה כמובן על מערכת ההפעלה והממשק 6.1 OneUI שמספקים ביצועים נהדרים. יכולות הפריסה של החלונות והשימוש בשטח המסך מתנהלים בצורה הרבה יותר אינטואיטיבית והאינטגרציה של ג'מיני עם ה-AI של גוגל מאוד עמוקה.

סיכום ואלטרנטיבות

הפולד 6 נמכר בישראל במחירים שנעים בין כ-5,300 שקל לדגם הבסיס עם 256 גיגה-בייט אחסון עד לכ-8,400 שקל לדגם עם 1 טרה-בייט אחסון, כאשר בין שני אלה ישנם כל מיני משתנים כמו יבואן רשמי או לא, גודל מרחב אחסון וכדומה. בפועל זה מאפשר לקנות את המכשיר כמעט בכל נקודת מחיר בין שני הקצוות האלה.
כאמור את הגרסה היותר טובה של הפולד - ה-Special Edition - תשיגו רק בקוריאה, כאשר הגרסה המקומית היא עדיין הפולד 6. מדובר בסמארטפון מעולה, שלא תבינו לא נכון, אבל הוא מרגיש לנו עדיין כמו חימום מחדש של מרכיבים שכבר קיבלנו בשנה שעברה ובשנה שלפניה. השינויים בו די מינוריים, ואם תרכשו את הפולד 5 כנראה שלא תראו הבדל מהותי בין השניים. חבל שסמסונג לא חיכו עוד חודשיים עם ההשקה והציעו את ה-Special Edition כפולד 6.
6 צפייה בגלריה
גלקסי Z פולד 5
גלקסי Z פולד 5
גלקסי Z פולד 5 - שווה לשים עליו עין אם אתם רוצים פולד
(צילום: Framesira / Shutterstock)

הרבה יותר מתחרים בשוק המתקפלים

ואם ניקח נקודת מבט רחבה יותר, אפשר לראות שסמסונג עומדת כעת בפני שני אתגרים מהותיים: הראשון הוא מהיצרניות הסיניות כגון וואווי וחברת האחות שלה הונור, שהציגו מכשירים מתקפלים מרשימים מאוד, דקים, עם מסך כפול או משולש ועיצוב הרבה יותר נוח. אלה של וואווי מיועדים לשוק הסיני, אבל אלה של הונור יגיעו לכל העולם, ואולי גם אלינו.
האתגר השני מגיע מהיצרניות שכן משווקות במערב: החל מגוגל שהציגה את הפיקסל פולד המאוד מרשים, עבור דרך מוטורולה עם מכשירי הרייזר שלה שמתחרים בפליפ בהצלחה רבה באירופה וארה"ב, וואן פלוס שהציגה גם מתקפל בשם Open, שיאומי עם ה-Mix Flip , מכשיר מתקפל שסוף סוף משווק רשמית בישראל, וכמובן השמועות על אייפון מתקפל של אפל.
בקיצור, לסמסונג יש כיום הרבה יותר מתחרים בשוק המתקפלים ממה שהיו לה לפני כמה שנים. למרות שהיא המציאה את הקטגוריה, צריך להזכיר לה שגם אפל המציאה את קטגוריית הסמארטפונים, עד שבאה איזו יצרנית מקוריאה בשם סמסונג וגנבה לה את ההובלה בשוק.
בינתיים, אם תרצו מכשיר מתקפל כמו הפולד, כאמור יש לכם הרבה יותר אפשרויות בישראל מבעבר - גוגל פיקסל פולד, וואן פלוס אופן והונור V3, שנחשבים למתחרים ישירים מבחינת תצורה. החיסרון היחיד הוא בכך שהם משווקים על ידי יבואנים עצמאיים. כך או כך, אם אתם לא לחוצים על העיצוב החדש של הפולד, אנחנו ממליצים לכם לפזול לכיוון של הפולד 5 שניתן עדיין למצוא בחנויות רבות ובמחיר הרבה יותר נוח.