עד לאסוס ROG Phone 8 פרו, סמארטפוני גיימינג נראו ויועדו לפלח מסוים של משתמשים - גיימרים! אבל לא עוד, אסוס החליטה שאם יש לה סמארטפון מספיק חזק להריץ משחקים בקלילות, אין שום סיבה שהוא לא יוכל לקבל עוד כמה תכונות שבדרך כלל שמורות למכשירי דגל פרימיום של המתחרות אפל וסמסונג. כך היא תוכל למכור אותו ללא-רק-גיימרים, והנה לנו סמארטפון שיכול להתחרות בגלקסי S אולטרה או באייפון פרו מקס. זה יכול להישמע יומרני מצד יצרנית כלשהי לבוא למובילות השוק מזה כמעט 15 שנה ולעשות להן שיימינג - לפחות בחלק מהתכונות - אבל למעט כמה פספוסים קטנים זה בדיוק מה שאסוס הצליחה לעשות.
9 צפייה בגלריה
אסוס רוג פון 8 פרו
אסוס רוג פון 8 פרו
אסוס רוג פון 8 פרו
(צילום: רפאל קאהאן)

עיצוב ומבנה: שחור הוא השחור הישן

הדבר היחיד שאפשר להגיד על הרוג 8 פרו זה שהוא באמת שחור. הגרסה שקיבלנו לסקירה היא הרוג 8 פרו אדישן שכמו ששמה מעיד היא הפרימיום ביותר מהמגוון שיגיע לארץ. ישנן עוד שתי גרסאות, פרו רגיל ו-8 פשוט. ההבדלים ביניהן מתמצים בהיקף הזיכרון, בצבע נוסף ל-8 רגיל שנקרא, תחזיקו חזק, "אפור מורד" למרות שלא ברור מה מורד בלהשתמש בצבע אפור, ובלוגו צבעוני במקום מסך המיקרו-לד אנימה (AniMe) האחורי. ומכיוון שזו התכונה המעניינת ביותר מבחינת נראות נתחיל בה. מדובר למעשה בחלונית עם 341 נוריות מיקרו-לד שמציגות מספר אנימציות. זה יכול היות סמל העין של המותג ROG, חיווי על רמת הטעינה של הסוללה, שעה או סתם רישום כגון ROG או GAME בהתאם למה שאתם מבצעים באותו רגע. זה יותר גימיק עיצובי מכל דבר אחר, אבל זה חביב ויוצא דופן וזה בהחלט אמצעי נוח לבלוט.
9 צפייה בגלריה
אסוס רוג פון 8 פרו
אסוס רוג פון 8 פרו
אסוס רוג פון 8 פרו
(צילום: אתר אסוס)
מכיוון שבסמארטפון גיימינג עסקינן יש עוד כמה הבדלים חיצוניים ומבניים לעומת מבנה של מכשירים ללא-גיימרים. למשל השקע טעינה בצד שמאל של המסך שמיועד למשחק בזמן טעינה או לחיבור אביזרי גיימינג שונים שניתן לרכוש בנפרד. ישנו כמובן שקע טעינה נוסף בתחתית, אך בניגוד לתחרות, אסוס בחרה להסיט אותו לצד שמאל. זו שוב בחירה עיצובית המיועדת לגיימרים ולאביזרי המשחק שלהם, אבל הפעם יש לזה גם שימוש בחיים האמיתיים, מכיוון שזה מאפשר לטעון בקלות את הסוללה בזמן שהוא יושב בעריסה של האוטו. עריסות רבות כוללות מתפס שנמצא בול מתחת לשקע הטעינה וחוסמות את אפשרות השימוש - ובכן כאן זה לא יקרה! מעבר לכך יש כאן גם שקע אוזניות אמיתי (יש!) כדי לחבר אוזניות גיימינג כמובן. אבל זה גם מאוד שימושי לחובבי מוזיקה וסאונד שרוצים לחבר את האוזניות האיכותיות שלהם.
9 צפייה בגלריה
אסוס רוג פון 8 פרו
אסוס רוג פון 8 פרו
דקיק וכמעט אלגנטי
(צילום: רפאל קאהאן)
מבחינת המבנה עצמו, הרוג 8 פרו בנוי לתלפיות. השלדה שלו בנויה מאלומיניום, לא המתכת הכי חזקה ביקום אבל כזו שמאפשרת לשמור על משקל סביר. שעומד, אגב, על כ-225 גרם. פחות מגלקסי S אולטרה אבל טיפל'ה יותר מאייפון 15 פרו מקס. מנגד לאייפון יש שלדה מטיטניום שקל יותר. הגוף שלו הרבה יותר קומפקטי ודקיק מאשר הדגם הקודם - הרוג 7 - ובנקודה העבה ביותר שלו הוא מגיע לכ-8.9 מ''מ. מבחינת גודל גוף, הוא מעט יותר גבוה הן מהגלקסי אולטרה והן מהאייפון פרו מקס, אבל זה לא ממש מורגש. עוד חידוש ביחס לסמארטפוני גיימינג זה האיטום למים ואבק בתקן IP68 הגבוה ביותר. זכוכית המסך היא גורילה גלאס ויקטוס 2 מקדימה ומאחור. אגב, הגב מחוספס בעדינות כדי למנוע החלקה מהיד, אבל בינינו זה לא ממש עובד. עדיף לעטוף אותו בכיסוי. בסך הכל הרוג 8 לא נראה כמו קורבן אופנה, אבל הוא דיסקרטי אפילו עם הכיתוב האחורי דולק, הוא מאוד נוח לשימוש שוטף, איכות הבנייה מעולה והוא מרגיש כמו מוצר פרימיום לעילא ולעילא.
9 צפייה בגלריה
אסוס רוג פון 8 פרו
אסוס רוג פון 8 פרו
שחור מאוד
(צילום: רפאל קאהאן)

חומרה: הכי חזק שיש ועוד קצת

המעבד של הרוג 8 הוא הסנאפדרגון 8 דור 3, אותו שבב שאמור לצייד את הגלקסי S24 אולטרה. מדובר במעבד יעיל מאוד, חזק ומהיר, אך בעיקר מוכוון AI. כלומר יש לו מעבד פנימי ייעודי לחישובי בינה מלאכותית. החל מעריכת תמונות, ניהול החומרה או התוכנה וכלה בשירותים כגון תרגום בזמן אמת. המגבלה היחידה נעוצה בשירותים שהיצרנית שעושה בו שימוש הטמיעה במוצר שלה. במקרה שלנו - לצערי - רוב ה-AI מיועד בעיקר לתמוך בגיימינג. את כל זה ניתן לנהל ישירות דרך האפליקציה של אסוס. בעיה קלה נוספת היא ההתחממות. מכיוון שהרוג 8 דקיק מבעבר, הוא מצויד במנגנון קירור פסיבי, כלומר אם תפעילו את המעבד בעוצמה המרבית תוכלו להרגיש זאת בהתחממות של הגוף.
9 צפייה בגלריה
אסוס רוג פון 8 פרו
אסוס רוג פון 8 פרו
אסוס רוג פון 8 פרו
(צילום: אתר אסוס)
בגרסת הפרו אדישן מקבלים גם מאוורר נוסף שניתן להרכיב על הגוף של המכשיר ושמסייע לצנן קצת את האווירה, אבל זה המחיר לשלם על הפעלה של מעבד בעוצמה מלאה. אם לא תוכלו לסמוך על מנגנון הסירוס הפנימי (Throttling) שמוריד את עוצמת הפעולה כשהטמפרטורה מזנקת. מבחינת זיכרון, אסוס דאגה שיהיה לכם מספיק ממנו לכל משימה, החל ממשחקים וכלה בכל פעולה אחרת שתוכלו לחשוב עליה. זיכרון הפעולה נדיב מאוד בגרסת הפרו אדישן עם 24 גיגה-בייט, אבל גם הרוג 8 פרו הרגיל לא סובל עם 16 גיגה-בייט. ה-8 הלא פרו מגיע עם 12 גיגה-בייט זיכרון פעולה.
9 צפייה בגלריה
אסוס רוג פון 8 פרו
אסוס רוג פון 8 פרו
מימין הרוג 8 הרגיל, משמאל גרסת הפרו
(צילום: אתר אסוס)
מבחינת מרחב אחסון, גם כאן ההבדלים הם בהתאם למיצוב הדגם. הפרו הבכיר מקבל 1 טרה-בייט, הפרו הרגיל 512 גיגה-בייט והרגיל "רק" 256 גיגה-בייט. תקן האחסון הוא UFS 4.0 המהיר ביותר כיום מסוגו. שימו לב שאין כאן חריץ לכרטיס זיכרון חיצוני. הסוללה כאן בת 5,500 מיליאמפר-שעה. היא תומכת בטעינה מהירה של עד 65 וואט - ואסוס אפילו מספקת מטען בערכה בניגוד לאחרות. הסוללה הזו מרשימה עד מאוד. אסוס הרשימה מאוד עם חיי הסוללה של הזנפון 10 הקטן, אבל כאן עם סוללה כמעט פי שניים יותר גדולה המכשיר מככב. הצלחתי להוציא ממנה יומיים פעולה בקלות והגעתי לערב היום השני עם כמה אחוזים זמינים. הטעינה ל-100 אחוז לוקחת כ-40 דקות. בקיצור, זה מרשים מאוד.

ממשק, תוכנה ומולטימדיה: המסך, הו המסך

נדיר שאני חף מביקורת על רכיבים בסמארטפונים אבל המסך של הרוג 8 פרו באמת השאיר אותי ללא בדל של טענות נגדו. מדובר בפאנל LTPO - כמו באייפון 15 פרו - מבוסס AMOLED ברזולוציית FHD בגודל 6.78 אינץ'. עד כאן זה לא נשמע יוצא דופן, אבל הוא גם יודע לספק קצב ריענון משתנה של עד 165 הרץ וזה יותר מכל מסך אחר כיום בסמארטפונים. בקיצור, זה מאוד מרשים. וכבונוס יש לו בהירות מקסימלית של 2,500 ניט. כדי לסבר את האוזן, המסך של האייפון 15 פרו מקס מגיע "רק" ל-2,000 ניט, והגלקסי S23 אולטרה מסתפק אפילו ב-1,750 ניט. כלומר באור יום שמשי לא תהיה לכם בעיה לצפות בו. ברצינות זה עובד ממש טוב. כמובן שניתן גם לכוונן אותו או דרך ההגדרות או דרך אפליקציית הבית של אסוס (Armoury Crate) שמאפשרת לשלוט בכל מיני תכונות נוספות כגון הממשק של תצוגת הלד האחורית, או כפתורי הפעולה האלחוטיים.
9 צפייה בגלריה
אסוס רוג פון 8 פרו
אסוס רוג פון 8 פרו
אפשר להוסיף אביזרים
(צילום: אתר אסוס)
הממשק משתמש (הלאונצ'ר) של הטלפון מגיע בשתי גרסאות, זו של אסוס שמוסיפה כל מיני אפשרויות שטובות לשחקנים בנשמה, או הבסיסית יותר שלמעשה מזכירה מאוד את הממשק של הזנפון 10 ומבוססת על אנדרואיד נקי, כלומר הגרסה של גוגל שאפשר למצוא גם במכשירי הפיקסל שלה. מאוד אהבתי את הגרסה של אסוס, היא מוסיפה כל מיני קיצורים וטריקים מאוד שימושיים כמובן בעיקר לגיימרים אבל לא רק, קצרה היריעה מלכתוב על כולם אבל קל מאוד להתמצא שם והתרגום העברי מאוד מדויק. מבחינת האבטחה, יש כאן סורק טביעות אצבעות מתחת למסך, אך אבוי, הוא אמנם מהיר אך לוקח לו לפעמים שניים-שלושה ניסיונות כדי לפתוח את הטלפון. נקודה לרעה. זה חבל כי מצלמת הסלפי לא כוללת זיהוי פנים תלת-ממדי מה שהופך אותה למוגבלת מאוד מבחינת אבטחה. עם זאת נראה לי שזה משהו שאסוס תוכל לטפל בו בעדכון תוכנה עתידי - או לפחות כך יש לקוות.
9 צפייה בגלריה
אסוס רוג פון 8 פרו
אסוס רוג פון 8 פרו
המסך מצוין
(צילום: אתר אסוס)
לסיום, אם אתם חובבי מדיה מכל הסוגים והמינים, וידאו, אודיו, תמונות או שאר הירקות, הרוג 8 בהחלט מככב כאן. המסך המעולה שלו, משולב בתמיכה מצוינת באודיו עם כמעט כל תקן שאפשר לדמיין (A2DP, LE, aptX HD, aptX Adaptive, aptX Lossless) הופך אותו למכונת צריכת תוכן מרשימה מאוד. תצוגת הסרטים עליו פשוט מהממת, ואם אתם בטיסה או בנסיעה תוכלו להעריך זאת עוד יותר. בנוסף גם כאן ה-AI נכנס לפעולה בזכות יכולת ביטול רעשים מאוד יעילה. המאוורר החיצוני שקיבלנו בערכה מספק שני כפתורי פעולה נוספים שניתן לתכנת באפליקציה. בנוסף יש שני כפתורי פעולה וירטואליים בפינות השוליים שניתנים להפעלה כשהסמארטפון נמצא במאוזן אליכם. גם עליהם ניתן לשלוט דרך האפליקציה ולהקצות להם פעולות. בסך הכל הממשק כאן מהיר מאוד ויעיל. ניתן צלול לתוכו ולהתאים את הטלפון ברמות הרבה יותר פרטניות מאשר במכשירי מיינסטרים. מנגד גם אם תסתפקו בהגדרות הרגילות לא תסבלו מכך. מבטיח.

מצלמה: מרשימה, אבל עדיין לא מכה את אפל או סמסונג

אחד התחומים העיקריים בהם אסוס השתפרה פלאים בשנים האחרונות זה בגזרת המצלמות לסמארטפונים. נכון שהיכולות העיקריות נגזרות מהמעבד המצוין של קוואלקום שמשופע ביכולות צילום ברמה גבוהה ונתמכות ב-AI (כמו למשל בטשטוש הרקע בצילומי דיוקן) ושמפותחות בישראל. אבל גם לאסוס יש יד בדבר. החברה פיתחה את התוכנה שמפעילה את המצלמה והגיעה איתה לרמות מאוד מרשימות. אבל נתחיל מהמפרט. המצלמה הראשית מספקת 50 מגה-פיקסל ומבוססת על חיישן של סוני שמאגד 4 פיקסלים לאחד כך שהפלט מגיע ברזולוציה של 12.5 מגה-פיקסל, לצידה מצלמת זווית רחבה בת 13 מגה-פיקסל ומצלמת זום עם הגדלה אופטית של עד פי 3. ניתן לבצע הגדלה דיגיטלית עד פי 30 ואסוס מבטיחה איכות משובחת. מהבדיקה שלי זה עובד אכן הרבה יותר טוב מזום דיגיטלי אצל המתחרות, אבל בהגדלה של יותר מפי 10 אפשר לראות בבירור את האלגוריתם שמנסה לשייף את הרעש הדיגיטלי.
9 צפייה בגלריה
אסוס רוג פון 8 פרו
אסוס רוג פון 8 פרו
אסוס רוג פון 8 פרו
(צילום: רפאל קאהאן)
מבחינת צילום באור יום המצלמה עושה עבודה מעולה, ברמה שמתחרה עם המצלמות של אפל, גוגל וסמסונג. הצבעים מאוד טבעיים ובהירים, לפעמים אפילו קצת יותר מדי מה שגורם לצריבות אם התמונה לא מצולמת נכון. אבל בסך הכל, למעט עבודה קצת יותר מדי נמרצת של התוכנה, התמונות יוצאות מצוין. וזה חוזר על עצמו גם במצבים האחרים. העבודה מאחורי הקלעים של המצלמה נמרצת ולפעמים גם שמים אליה לב. בכל מקרה, מבחינת איכות צילום בלילה, בתנאי תאורה קשים או בזווית רחבה, התמונות מעולות. אבל מה שמפריד את המצלמה מהשאר זה הגימבול המשולב בה. כמו בזנפון 10, גם כאן יש לכם מנגנון ייצוב שמדמה גימבול (gimbal), כלומר מנגנון מבוסס ג'ירוסקופ שמסוגל לשמור על התמונה יציבה גם אם מטלטלים את המצלמה. זה עובד כמובן גם בצילום וידאו, לסטילס יש מייצב תמונה אופטי גם במצלמת הזום אבל לא במצלמת הזווית רחבה.
ריפרש
המהפכה האמנותית של הבינה המלאכותית / עם אדי גולדנברג
48:15
האפליקציה הנלווית למצלמה מצוינת לסוגה. היא קלה לשימוש אם אתם צלמים מזדמנים, אך אם אתם מקצוענים יותר, היא גם כוללת שלל אפשרויות שמאפשרות לשלוט על הגדרות הצילום ברמה הכי פרטנית שאפשר. מצלמת הסלפי בת 32 מגה-פיקסל גם עובדת היטב, היא מספקת תוצרים מעולים לכל שימוש - החל מרשתות חברתיות וכלה בתמונת פספורט. כמו שניתן לנחש, הגימבול מאפשר צילומי וידאו באיכות גבוהה מאוד. הרזולוציה המקסימלית מגיעה ל-8K ב-24 פריימים לשנייה, אבל בינינו זה מיותר וקובץ כזה של דקה וחצי סרטון שוקל כמעט 800 מגה-בייט. בכל מקרה אפשר לצלם ב-4K ב-30 או 60 פריימים לשנייה וב-FHD באיכות של עד 240 פריימים לשנייה. כמובן שהכל מגובה במנגנון ייצוב יעיל. בסך הכל זו לא מצלמה שתכה את אפל או סמסונג, אבל היא מגיעה מאוד קרוב אליהן. עבור המשתמש הממוצע ביום-יום ההבדלים יהיו דקים עד בלתי מורגשים, ועבור המקצוענים הם יתגמדו ביחס ליכולות ה-OIS.

סיכום ואלטרנטיבות: מתחרה מפתיע בגזרת מכשירי הדגל

המחירים של הרוג 8 לסוגיו נמצאים על הצד היקר יותר של הסקאלה. עבור הדגם הבסיסי תשלמו 4,799 שקל, לדגם הפרו 5,499 עם 16 גיגה-בייט זיכרון פעולה תשלמו 5,499 שקל, ועבור גרסת הפרו אדישן תשלמו 6,499 שקל, שזה המון. לטעמי גרסת הפרו הרגילה מספיקה בהחלט וניתן לרכוש את המאוורר החיצוני גם בנפרד בעוד כ-400 שקל אם ממש צריכים. המתחרים העיקריים של הרוג 8 לסוגיו הם מכשירי הדגל של אפל, סמסונג, וואן פלוס ושיאומי. בשלב הנוכחי סדרת הגלקסי S23 קצת ניגפת בפני הרוג 8, אבל עם הגעת הגלקסי S24 זה ישתנה, לפחות בגזרת האולטרה. אצל שיאומי, עד שיגיע השיאומי 14 פרו, אין מה לדבר. השיאומי 13 לא מצויד מספיק כדי להילחם באסוס. הוואן פלוס 12 על הנייר נראה יותר איכותי בגזרת הצילום והמסך, אך עד שנוכל לבדוק אותו לא נדע בדיוק והוואן פלוס 11 לא מספיק חזק.
האייפון לעומת זאת כן יודע לתת פייט בגזרת עוצמת העיבוד והמצלמה. מנגד, בכל מה שקשור בגיימינג, לאפל עדיין יש הרבה מה להוכיח. החברה רק עכשיו התחילה לדחוף קצת לכיוון, אבל האייפון 15 פרו מקס עדיין יקר בהשוואת ראש בראש לרוג 8. המסכים שווי ערך בשניהם עם יתרון קל לאסוס בזכות קצב הרענון הגבוה יותר, והיכולות מולטימדיה גם. יש יתרון לגימבול של אסוס, אבל המצלמה של האייפון עדיין טובה יותר. לסיכום הרוג 8 פרו הוא סמארטפון מפתיע. הוא מצוין לגיימרים כמובן שימצאו בו הרבה מאוד תכונות שימושיות. אבל הוא מעולה גם למשתמשים רגילים שרק רוצים מכשיר חזק ולא מעוניינים בסמארטפון סיני. אם אסוס תדע לדחוף את הרוג 8 לשוק הישראלי, הוא בהחלט בעל פוטנציאל להפוך ללהיט לפחות אצל הדור הצעיר יותר.