יש לכם סמארטפון ישן? לא עדכנתם את הטלפון לגרסת מערכת הפעלה בת פחות משלוש גרסאות אחורה? לצערכם אפליקציית פיקוד העורף לא תפעל עליו. כך עולה מבדיקת ynet בעקבות תלונות של משתמשים שלהם טלפונים בני יותר משלוש שנים. על פי בירור שערכנו מול פיקוד העורף אישרו לנו שאכן מדובר במגבלה מובנית באפליקציה.
1 צפייה בגלריה
אפליקציית פיקוד העורף
אפליקציית פיקוד העורף
אפליקציית פיקוד העורף
(צילום: רפאל קאהאן)
האפליקציה של פיקוד העורף משמשת רבים שגרים באזורים שמטווחים תדיר על ידי רקטות, טילים וכטב"מים של האויב - חיזבאללה, חמאס, או אפילו החות'ים התימנים - כדי לקבל התרעות עדכניות. ואולם על פי תלונות שקיבלנו מאזרחים שלהם טלפונים מעט ישנים יותר כגון סמסונג A8 (דגם מ-2018) עולה שהאפליקציה לא עבדה להם, וזאת למרות שבחלק מהמקרים מדובר באמצעי ההתרעה העיקרי שיש להם.
מדובר בבעיה לא קטנה. רבים מתושבי הפריפריה אינם תמיד בעלי אמצעים מספיקים כדי להתחדש בסמארטפון בן פחות משלוש שנים. כמו כן לא מעט יצרנים סיניים או גם אמריקאיים וכמובן סמסונג הקוריאנית מגבילים את היקף העדכונים שניתן לקבל לגרסת מערכת ההפעלה. הדבר נפוץ בעיקר במכשירים זולים או מסדרות ביניים מוזלות.
שיאומי למשל עדכנה רק בשנה שעברה שחלק מהמכשירים שלה יקבלו עדכונים לחמש שנים קדימה. גוגל מספקת רק שלוש שנות עדכוני גרסה עבור מכשירי פיקסל - כלומר אם יש לכם פיקסל 4 האפליקציה לא תעבוד. סמסונג מספקת חמש שנות עדכונים אבל רק למכשירים חדישים יותר מ-S21 - כלומר אם יש לכם S10 או נוט 20 - מכשירים שלכל הדעות עדיין כוחם במתניהם לא תוכלו לעשות שימוש באפליקציית פיקוד העורף במקרה וגרסת OneUI שלכם בת יותר מ-3 שנים.
אמנם לא מדובר במקרים נפוצים, אבל לפעמים משתמשים לא מעדכנים את המערכת אם בגלל שהם לא יודעים שצריך, או בגלל שהם עושים שימוש באפליקציה או שירות שעשוי לא לעבוד בגרסה חדשה יותר.
באייפון הנושא קצת פחות בעייתי. אמנם גם שם לא תקבלו תמיכה ביותר משלוש גרסאות אחורה של iOS, אך מדיניות העדכונים של אפל הרבה יותר נדיבה ומאפשרת לעדכן גם אייפונים ממש ישנים בני חמש שנים או יותר. בכל מקרה הבעיה הזו מעיקה בעיקר עבור אזרחים שלהם אולי אין את האמצעים לרכוש מכשיר חדש או שמספיק להם טלפון ישן כמו למשל אזרחים ותיקים וילדים.
תגובת דובר צה"ל: "יישומון פיקוד העורף הוא אחד מאמצעי ההתרעה הרשמיים של מערך ההתרעה של פיקוד העורף הפועל בכשירות מלאה. היישומון מבוסס על מערכת ההפעלה של גוגל אפל ותומך בגרסה העדכנית ובשתי הגרסאות הקודמות. מבחינה טכנולוגית, מכשירים עם גרסאות ישנות יותר, כנטען, לא יתמכו ע״י היישומון."