לא רק OpenAI ואילון מאסק חושבים שרובוטים אנדרואידים הם העתיד של תחום הבינה המלאכותית. ענקית השבבים האמריקאית אנבידיה (Nvidia), הידועה בעיקר בזכות התשתיות שמאחורי מהפכת ה-AI, מתכוננת להשיק את הדור הבא של מחשבים קומפקטיים שמיועדים להפעיל רובוטים דמויי אדם - Jetson Thor - במחצית הראשונה של 2025, כך לפי דיווח של הפיינשל טיימס אמש (ב'). ואם אנבידיה ממצבת את עצמה כפלטפורמה מובילה למה שהיא מאמינה שתהיה מהפכת הרובוטיקה הקרובה, כנראה שיש דברים בגו.
התחרות עושה את שלה
כמו בתחום ה-AI הגנרטיבי, אנבידיה תמכור גם בתחום הרובוטיקה פתרון מלא, החל מתוכנה לאימון רובוטים המונעים על ידי בינה מלאכותית ועד לשבבים המותקנים בהם. "רגע ה-'ChatGPT' של הבינה המלאכותית הפיזית ועולם הרובוטיקה נמצא מעבר לפינה", אמר דיפו טלה, סגן נשיא אנבידיה לרובוטיקה, בשיחה עם ה"פייננשל טיימס", והוסיף כי הוא מאמין שהשוק הגיע ל"נקודת מפנה".
ההסתערות על תחום הרובוטיקה מגיעה כאשר אנבידיה חווה תחרות גוברת על שבבי הבינה המלאכותית החזקים שלה מצד יצרניות שבבים מתחרות כמו AMD ואינטל, כמו גם מצד חברות מחשוב ענן כמו אמזון, מיקרוסופט וגוגל, המבקשות להפחית את תלותן בענקית השבבים האמריקאית.
אנבידיה מצידה, ששוויה זינק למעל 3 טריליון דולר על רקע הביקוש העצום לשבבי הבינה המלאכותית שלה, מתמקדת כבר תקופה בלמצב את עצמה כמובילה בתחום "הבינה המלאכותית הפיזית", במטרה לסייע לצמיחת הדור הבא של חברות רובוטיקה.
לא מדובר במגמה חדשה, אלא נושא שהחברה מקדמת כבר כמה שנים, עליו אף דיווחנו במסגרת סיקור הכנס השנתי של החברה השנה. בפברואר האחרון הייתה אנבידיה אחת מכמה חברות, בהן מיקרוסופט ו-OpenAI, שהשקיעו בחברת הרובוטיקה דמוית האדם Figure AI, ששוויה הוערך ב-2.6 מיליארד דולר. ואולם עד כה, רובוטיקה נותרה נישה מתפתחת שטרם הניבה תשואות גדולות. חברות הזנק רבות בתחום מתקשות בהגדלת הייצור, הפחתת עלויות והגברת הדיוק של מוצרי רובוט.
אנבידיה לא מפרסמת את נתוני המכירות של מוצרי הרובוטיקה שלה, אך נכון לעכשיו הם מהווים נתח קטן יחסית מהכנסותיה הכוללות. הכנסות ממרכזי נתונים, הכוללות את שבבי ה-GPU המבוקשים שלה לבינה מלאכותית, היוו כ-88% מסך המכירות של 35.1 מיליארד דולר ברבעון השלישי של החברה.
פריצות הדרך שעשו את ההבדל
לדבריו של טלה, השינוי בשוק הרובוטיקה מונע על ידי שתי פריצות דרך טכנולוגיות: המודלים הגנרטיביים של בינה מלאכותית והיכולת לאמן רובוטים על מודלים בסיסיים אלה באמצעות סביבות מדומות - כאשר האחרון הוא פיתוח של אנבידיה שמקדמת את הרעיון של "תאום דיגיטלי" לעצמים בעולם האמיתי כבר מספר שנים. ההתפתחות האחרונה הייתה משמעותית במיוחד מכיוון שהיא עוזרת לפתור את מה שרובוטיקאים מכנים "הפער בין סימולציה למציאות", ומבטיחה ש"רובוטים שאומנו בסביבות וירטואליות יוכלו לפעול ביעילות בעולם האמיתי", אמר טלה.
את קו המחשבים ג'טסון שמיועד לשמש כ"מוח" של רובוטים, החברה החלה לפתח כבר ב-2014. כיום אנבידיה מציעה שלושה כלי פיתוח לרובוטיקה: תוכנה לאימון מודלים בסיסיים, המגיעה ממערכת ה-"DGX" של אנבידיה; סימולציות של סביבות בעולם האמיתי בפלטפורמת ה-"Omniverse" שלה; והחומרה שתיכנס לתוך הרובוטים כ"מוח" שלהם. Apptronik, המשתמשת בטכנולוגיה של אנבידיה לפיתוח הרובוטים דמויי האדם שלה, הודיעה בדצמבר על שותפות אסטרטגית עם גוגל DeepMind לשיפור מוצריה מה שמראה את ההתקדמות והערכה שזה תחום שימריא בקרוב.
שוק הרובוטיקה בפריחה
שוק הרובוטיקה העולמי מוערך כיום בכ-78 מיליארד דולר, לפי חוקרי השוק האמריקאים BCC, וצפוי להגיע ל-165 מיליארד דולר עד סוף 2029. אמזון כבר פרסה את טכנולוגיית הסימולציה הרובוטית של אנבידיה עבור שלושה ממחסניה בארה"ב, וטויוטה ו-Boston Dynamics הן בין לקוחות נוספים המשתמשים בתוכנת האימון של אנבידיה.
דיוויד רוזן, שמוביל את מעבדת האוטונומיה באוניברסיטת נורת'איסטרן, אמר ששוק הרובוטיקה עדיין עומד בפני אתגרים משמעותיים, כולל אימון המודלים ואימות שיהיו בטוחים בעת פריסתם. "נכון לעכשיו, אין לנו כלים יעילים מאוד לאימות מאפייני הבטיחות והאמינות של מערכות למידת מכונה, במיוחד ברובוטיקה. זוהי שאלה מדעית פתוחה מרכזית בתחום", אמר רוזן.
רובוטיקה היא חלק מהחזון של ג'נסן הואנג, מנכ"ל אנבידיה, כחלק מהתקדמותה הטבעית של בינה מלאכותית, והוא גם לא מהסס להקיף את עצמו ברובוטים במהלך הופעותיו הפומביות בכנסי החברה כדי להמחיש את ההתקדמות של התחום. אין זה מפתיע, רובוטיקה תמיד היוותה את הגביע הקדוש של AI. בין אם אנחנו פוחדים מהם כמו בסרט אודיסיאה בחלל, או חושבים שהם חמודים כמו בסרטי מלחמת הכוכבים, הם ככל הנראה יהוו חלק מהחיים שלנו הרבה יותר מהר ממה שחשבנו.