פלטפורמת הגיימינג "רובלוקס" נחשבת לאחת המועמדות המבטיחות להוביל את בניית המטאברס - גרסה עתידית של האינטרנט שמתמקדת בחוויות תלת מימדיות. אלא שאמש, החברה פרסמה דו"חות רבעוניים עם נתונים שעוררו דאגות, ומנייתה צנחה בתגובה ביותר מ-26%.

עוד בנושא:

רובלוקס מאפשרת למשתמשים לשחק במשחקים ו"חוויות" מגוונים, אך הייחוד שלה הוא שהמשתמשים גם מפתחים את אותם משחקים בעצמם, באמצעות כלים פשוטים שהפלטפורמה מציעה. הפלטפורמה פופולרית במיוחד בקרב ילדים, שאף משתמשים בה כדי לבלות עם חבריהם באופן וירטואלי, ולמעשה כבר משמשת כמעין פלטפורמת קדם-מטאברס. החברה אף מוכרת למשתמשים מטבע דיגיטלי בשם "רובאקס", שבאמצעותו הם קונים פריטים דיגיטליים כחלק מהמשחקים. חברות ענק כמו נייקי וליגת הפוטבול האמריקאית הלאומית (NFL) שיתפו איתה פעולה.
1 צפייה בגלריה
אפליקציית רובלוקס
אפליקציית רובלוקס
אפליקציית רובלוקס
(צילום: shutterstock)
רובלוקס דיווחה כי ברבעון הרביעי של 2021 מספר המשתמשים היומיים שלה הגיע לשיא של 49.5 מיליון משתמשים יומיים. מדובר אמנם בצמיחה של 33% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה, אך במספר נמוך מציפיות האנליסטים. באופן דומה, גם הכנסות החברה ברבעון זה - 770 מיליון דולר, היו מתחת לציפיות האנליסטים. גם ההפסד של החברה - 143 מיליון דולר, או 25 סנט למניה, היה גדול מהצפוי.
רובלוקס צומחת בקצב איטי יותר מבעבר, והסיבה לכך היא ככל הנראה חזרה מסוימת לשגרה במדינות שונות מסביב לעולם. הצמיחה המואצת של הפלטפורמה קרתה בשנתיים האחרונות על רקע התפשטות מגפת הקורונה, כשמשתמשים רבים נשארו בבתיהם וחיפשו אלטרנטיבות לבילויים חברתיים. ב-2020, שנה שבה תעשיית הגיימינג שגשגה, ברובלוקס הצהירו כי שני שליש מהילדים בגילאי 9-12 בארה"ב השתמשו בפלטפורמה. אלא שכאמור צמיחה שנשענת על נסיבות כאלו, עשויה לשנות את המגמה כשהן משתנות.
מה זה metaverse
בכירי החברה ניסו לעודד את המשקיעים להסתכל על הטווח הארוך, וטענו כי בעתיד יהיו לחברה עוד הזדמנויות רבות למוניטיזציה, אך כעת המיקוד שלה הוא בהגדלת מספר המשתמשים והמעורבות שלהם, תוך ביסוס פלטפורמה בטוחה ונעימה.
אלא שגם אותה יצירת סביבה בטוחה מהווה את אחד האתגרים המרכזיים של הפלטפורמה. במהלך 2021, תחקירים של גופי חדשות שונים בעולם תיארו ריבוי של תכנים לא ראויים מסוגים שונים בפלטפורמה, שמופיעים בה למרות שחוקיה אוסרים על כך, מחוויות וירטואליות שמדמות מועדוני סקס ועד משחקים שמקדמים תפיסות גזעניות. גם בארץ ילדה ששיחקה בפלטפורמה עברה תקיפה מינית על-ידי משתמש אחר. בחברה משתמשים אמנם בשילוב של בודקים אנושיים ובינה מלאכותית כדי לנטר את התכנים בה, אך חווית זמן האמת שלה, בשילוב עם העובדה שהתכנים מיוצרים על-ידי המשתמשים מקשה על כך.
מנכ"ל החברה, דיוויד באזוקי, התייחס לנושא ואמר בראיון לבלומברג כי "אנחנו משפרים את הבינה המלאכותית באופן קבוע, ואנחנו אופטימיים לגבי הכיוון בו אנחנו מתקדמים".
נתונים מעודדים יותר עבור החברה נוגעים לכך שחלק גדול מהצמיחה במספר המשתמשים שלה ברבעון זה הגיע מחוץ לארה"ב - ממדינות באסיה, אמריקה הלטינית ואירופה. בנוסף, יותר מחצי מהמשתמשים של רובלוקס הם מעל גיל 13 כרגע, מה שמראה שהיא מצליחה ביעד שהציבה לעצמה, לפנות גם לקהלים בוגרים יותר. החברה דיווחה כי במהלך כל 2021, משתמשים בילו מעל מיליון שעות בתוך 1,900 החוויות השונות שהיא מציעה.