"על הרשתות החברתיות מוטלת החובה המוסרית, התאגידית והדמוקרטית-ליברלית לעשות הכל כדי לבלום את ההסתה שמתחוללת בפלטפורמות שלהן" - כך אומר היום (ו') ל-ynet ד"ר עומר דוסטרי, מומחה לאסטרטגיה ולביטחון לאומי במכון ירושלים לאסטרטגיה וביטחון וחוקר בתנועת הביטחוניסטים. "יש בכוחן של הפלטפורמות לעשות הרבה יותר והן צריכות לעשות הרבה יותר, גם אם לא ניתן למגר לחלוטין את התופעה".
2 צפייה בגלריה
אילון מאסק ומארק צוקרברג
אילון מאסק ומארק צוקרברג
אילון מאסק ומארק צוקרברג
(צילומים: Carlos Barria / Reuters, Gonzalo Fuentes / Reuters, Mahmud Hams / AFP)

עוד בנושא:

עומר דוסטריד"ר עומר דוסטרי
דוסטרי קורא למדינה להטיל על הרשתות החברתיות, באמצעות חקיקה, אחריות לתכנים שמועלים בהן. "ככה יהיה להן יותר תמריץ לפעול", הוא מסביר, "אם זה יהיה מעוגן בחוק, לא תהיה להן ברירה אלא לפעול ביתר שאת בעניין הזה".
ריפרש
שדה הקרב הדיגיטלי במלחמה עם חמאס
43:41
מני ברזילימני ברזילי
מני ברזילי, חוקר במרכז מחקר הסייבר של אוניברסיטת תל אביב ושותף בחברת סייטקטיק, אמר ל-ynet: "המלחמה מתנהלת לא רק באוויר, בקרקע וביבשה, אלא גם ברשתות החברתיות. גורמי זדון מנצלים את הכוח הרב של הרשתות החברתיות בשביל להפיץ מסרים שמטרתם לעודד רצח וטרור. אחרים רוקדים על דמם של הנרצחים באמצעות פוסטים שמפגינים תמיכה ועושים שימוש בהומור ציני. לפעמים הפוסטים הללו מכוונים ישירות למשפחות הנפגעים והנרצחים ובכך מעמיקים את גודל האובדן ומקשים על ההתמודדות עם המצב הנורא. הרשתות החברתיות צריכות להבין שאם הן לא חלק גדול מהפתרון, הן חלק גדול מהבעיה. חייבים לנקוט בגישה חריפה כנגד כאילו שתומכים בטרור ובפעילות החמאס. זה צו השעה".
גם יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד קרא השבוע לרשתות החברתיות לקחת אחריות על התכנים שמתפרסמים אצלן. בפוסט שפרסם באנגלית ב-X כתב לפיד כי "הגיע הזמן שטלגרם, טוויטר, פייסבוק, אינסטגרם וטיקטוק יסגרו כל ערוץ או חשבון של חמאס. אסור לאפשר לטרוריסטים להפיץ את השנאה שלהם ברשת. התייצבות נגד טרור משמעותה לקחת אחריות על התוכן באתרים שלכן".
מאז שהתחילה המלחמה עם חמאס מואשמות הרשתות החברתיות בכך שאינן עושות מספיק כדי להילחם בשטף הבלתי פוסק של דיסאינפורמציה, פייק ניוז, תיאוריות קונספירציה, הסתה לטרור ותמונות וסרטונים גרפיים. חלק מהתכנים מופצים באמצעות בוטים שמופעלים לפי ההערכות על ידי איראן, חמאס וחיזבאללה. ביום חמישי פתח האיחוד האירופי בחקירה נגד X (טוויטר לשעבר) ונזף במטא ובטיקטוק על כך שאינן עושות מספיק בנושא.
"בהתחשב בכך שהפלטפורמה שלכם משמשת ילדים ובני נוער באופן נרחב, יש לכם מחויבות ספציפית להגן עליהם מפני תוכן אלים המציג לקיחת בני ערובה וסרטונים גרפיים אחרים שלפי דיווחים מופצים בצורה נרחבת בפלטפורמה שלכם ללא אמצעי בטיחות הולמים", כתב אתמול נציב האיחוד האירופי לשווקים הפנימיים, תיירי ברטון, למנכ"ל טיקטוק, שו זי צ'ו, והקציב לו 24 שעות להגביר את המאמצים להסיר תוכן בעייתי.
2 צפייה בגלריה
כאוס ברשתות החברתיות
כאוס ברשתות החברתיות
כאוס ברשתות החברתיות
(עיבוד תמונה. צילום: Thaspol Sangsee / Shutterstock.com, MAHMUD HAMS / AFP)
מטיקטוק נמסר היום: "שמירה על בטיחות צוותי העובדים והפלטפורמה שלנו נמצאת בראש סדר העדיפויות שלנו. טיקטוק הגדילה את השימוש במשאבים הייעודיים שמסייעים במניעת תוכן אלים, מפיץ שנאה או מידע מוטעה בפלטפורמה שלנו, כולל הגברת בדיקת ואכיפת התוכן. אנו ממשיכים לעבוד עם ארגונים מוסמכים מרחבי העולם המתמחים בבדיקת עובדות כדי לוודא את מהימנות התוכן במציאות הנוכחית המשתנה במהירות. אנו עוקבים כל העת אחר התפתחות האירועים ומקצים משאבים רבים ככל הנדרש על מנת לשמור על מרחב בטוח בטיקטוק".
במטא הודיעו הבוקר כי בפייסבוק ואינסטגרם הוסרו יותר מ-795 אלף תכנים הנחשבים לפוגעניים בשלושת הימים הראשונים של המלחמה. בנוסף הודיעה החברה כי חסמה תגיות בערביות ששימשו להעלאת תוכן שמפר את המדיניות שלה, וכי הקימה חדר מצב בינלאומי שכולל בין היתר דוברי עברית וערבית ועובד מסביב לשעון. ממטא לא נמסרה תשובה לשאלת ynet כמה דוברי עברית וערבית עוסקים בניטור תוכן סביב המלחמה וכמה תכנים שעוסקים במלחמה פורסמו עד כה בפלטפורמות של החברה. מנכ"לית X, לינדה יאקרינו, אמרה מוקדם יותר השבוע כי הפלטפורמה הסירה מאות חשבונות הקשורים לחמאס והסירה או תייגה עשרות אלפי תכנים הקשורים למלחמה.