ענקית הטכנולוגיה מטא (לשעבר פייסבוק) הצהירה כי היא שוקלת לסגור את פייסבוק ואינסטגרם בכל יבשת אירופה. הסיבה - רגולציה באירופה שעשויה למנוע ממטא להעביר מידע של משתמשים אירופאים לארה"ב.

עוד בנושא:

האזהרה של מטא נכללה בדו"ח השנתי שלה לוועדה לניירות ערך ובורסות של ארה"ב (SEC) שפורסם בשבוע שעבר. בדו"ח היא הצהירה כי אם לא תוכל להמשיך להשתמש במודל הקיים שמאפשר לה להעביר מידע מאירופה לארה"ב, ו"אם מסגרת עבודה חדשה להעברת מידע טרנס-אטלנטית לא תאומץ, סביר שלא נוכל להציע באירופה כמה מהשירותים והמוצרים המשמעותיים ביותר שלנו, כולל פייסבוק ואינסטגרם". החברה הוסיפה כי הדבר ישפיע באופן משמעותי על עסקיה ומצבה הפיננסי. המודל הכלכלי של מטא מתבסס על איסוף מידע על המשתמשים על מנת להציג להם פרסומות מותאמות אישית.
1 צפייה בגלריה
מטא
מטא
מוצרי חברת מטא
(צילום: רויטרס)
מטא סייגה מעט את הדברים כשכתבה כי היא מאמינה שתצליח להגיע להסכם חדש השנה, וגם בתגובה לאתר החדשות CNBC, כשהצהירה כי כבר העלתה חששות דומים בדו"חות שפרסמה בעבר, וכי אין לה רצון או תכניות כרגע להפסיק לפעול באירופה. "אך המציאות הפשוטה היא שמטא, ועסקים, ארגונים ושירותים רבים נוספים, מסתמכים על העברת מידע בין אירופה לארה"ב על מנת שיוכלו להפעיל שירותים גלובליים", הצהירה החברה.
10:53 Reply Copy Selected Text Pin Forward Select Report Delete
למרות זאת, תגובות לאזהרת החברה לא איחרו להגיע, ואקסל פוס, חבר הפרלמנט האירופי צייץ בטוויטר כי "מטא לא יכולה לסחוט את האיחוד האירופי כדי שיוותר על סטנדרטים בתחום הגנה על מידע. אם הם יעזבו את האיחוד האירופי, זה יהיה הפסד שלהם".
באוגוסט 2020 שלחה הרשות להגנה על מידע באירלנד לפייסבוק צו ראשוני שמחייב אותה להפסיק להעביר מידע לארה"ב, והרשות עדיין בוחנת את אותן העברות מידע, והאם הן עומדות בחוקים הקיימים. היא צפויה להגיע להחלטה סופית במחצית הראשונה של השנה, ואם תפסוק נגדה, החברה עשויה לשלם קנס כבד של כמעט 3 מיליארד דולר אם לא תעמוד בהחלטה החדשה.
ביולי 2020, בית הדין האירופי לצדק פסק כי העברות מידע בין אירופה לארה"ב לא מגנות על הפרטיות של האזרחים האירופאים, מאחר שמבחינה תאורטית, רשויות ממשלתיות בארה"ב יוכלו לבקש מהחברות האמריקאיות מידע על אותם אזרחים ללא ידיעתם, וללא דרך לפעול בעניין. לכן בית המשפט הגביל את האופן בו ניתן להעביר מידע על משתמשים אירופאים לארה"ב.
מהנציבות האירופית נמסר לאתר החדשות Euronews Next כי בימים אלו באיחוד האירופי ובארה"ב מנסים להסדיר את הנושא עם הסכם מעודכן. "הבטחת הסדר חדש לזרימת מידע טרנס-אטלנטית בטוחה היא עדיפות עליונה עבורנו ועבור שותפינו בארה"ב. רק הסכם שיעמוד לחלוטין בדרישות שהעלה בית המשפט יספק את הוודאות החוקית והיציבות לה מצפים משני צדי האוקיינוס האטלנטי". עוד אמרו כי המשא ומתן בנושא הפך אינטנסיבי יותר בחודשים האחרונים, וכולל שיחות על בסיס קבוע בין דידייה ריינדרס, הנציב לענייני משפט של האיחוד האירופי, וג'ינה ריימונדו, מזכירת המסחר של ארה"ב, אך שמשא ומתן כזה "לוקח זמן, בהתחשב במורכבות הסוגיות ובצורך להגיע לאיזון בין פרטיות וביטחון לאומי".