אילון מאסק וחשבון ה-X שלו מהווים את נתיב ההפצה המרכזי של פייק ניוז והצהרות מטעות לגבי הבחירות בארה"ב, כך לפי מחקר של המרכז למניעת שנאה בדיגיטל (Center for Countering Digital Hate), מלכ"ר העוסק בנושא. המחקר, שצוטט על ידי סוכנות רויטרס, CNN ו-The Hill, קובע כי הציוצים של מאסק שכללו פייק מהסוג הזה, צברו עד כה כ-2 מיליארד צפיות בסך הכל - זאת בהתחשב ש-X נהנית ממספר משתמשים ממוצע חודשי (MAU) של בין כ-380 מיליון ל-600 מיליון.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב אילון מאסק קמפיין של דונלד טראמפ
ארה"ב אילון מאסק קמפיין של דונלד טראמפ
אילון מאסק- מפיץ מרכזי של פייק ניוז
(צילום: REUTERS/Rachel Wisniewski)
כך או כך, במחקר נטען כי למרות שקיים ב-X כלי "הערות קהילה" המיועד לחסום מקרים של הפצת מידע מטעה או שקרי, הפלטפורמה הפכה לאחד מכלי ההפצה העיקריים של מידע שקרי בנושאי בחירות ופוליטיקה באופן כללי - בעיקר במדינות המתנדנדות, בהן כל אחוז עשוי להכריע את הכף לטובת מועמד זה או אחר.

האיש העשיר בעולם לצידו של טראמפ

מאסק מעולם לא הסתיר את תמיכתו הגדולה בנשיא לשעבר, ולתחושות שלו שותפים לא מעט בכירי עמק הסיליקון, בהם פיטר ת'יל (חבר ותיק של מאסק) ואפילו מארק צוקרברג וג'ף בזוס, מייסדי מטא ואמזון בהתאמה, שסירבו הפעם להזדהות עם צד כזה או אחר של המפה הפוליטית, מה שעשוי לרמוז על תמיכתם בטראמפ.
וזה לא מפתיע. עמק הסיליקון נחרד למדי מהרגולציה המקשה של הדמוקרטים על כל מיני שירותי אונליין ושאר הפיתוחים הטכנולוגיים. עבור רבים מהם, עדיף שיתנו להם לעשות מה שהם רוצים בראי סיסמת הסטארטאפיסטים המוכרת: "לזוז מהר ולשבור דברים".
2 צפייה בגלריה
אילון מאסק בעצרת של טראמפ
אילון מאסק בעצרת של טראמפ
אילון מאסק בעצרת של טראמפ
(צילום: AFP)
העניין הוא שלמאסק יש גם קהל עצום שמאזין לו. עם חשבון שנהנה מכ-203 מיליון מנויים, מאסק מצליח לייצר תהודה עצומה לאמירות שלו, ובעידן של פוסט-אמת כמו זה שאנו נמצאים בו, כלומר שהצהרה על ידי אדם מוכר מספיקה כדי להפוך אותה לאמת, או לפחות למה שצריכה להיות האמת, מדובר בבעיה קשה בעיקר במהלך מערכת בחירות.
בהתאם, המחקר מצא שכ-87 ציוצים של מאסק בנושא הבחירות השנה הכילו מידע שקרי. אבל לא רק מאסק מפיץ פייק - גם משתמשי X עצמם נהנים מכך שאין כמעט מגבלות מצדה של הפלטפורמה לכתוב ולומר כמעט כל מה שרוצים.
למעשה, רק בתחילת השבוע הופצו טענות ב-X על כך שמנהלי קלפיות מקומיים סימנו טופסי הרשמה לבחירות כלא תקינים - וטענו שמדובר בהוכחה לניסיון גניבת הבחירות מצד הדמוקרטים. גם חברת הסייבר הישראלית סייברה שמזהה פייק ברשתות ציינה אמש (ב') שיש חשבון עם כ-117 אלף עוקבים ששיחק תפקיד מפתח בהפצה של סרטון מזויף שכביכול מראה שריפה של קלפיות דואר מפנסילבניה.