הסוף למצב טיסה? האיחוד האירופי הכריז כי בכוונתו לאפשר לחברות התעופה הטסות בשמי אירופה לספק לנוסעים שלהן גישה לתקשורת רשת מהירה בתדר 5G על גבי המטוס. מה שיאפשר, ברמת העיקרון, לכבות את מצב הטיסה ולהשתמש בכל יכולות הסמארטפון, לרבות קיום שיחות טלפון. האיחוד קבע כי על המדינות שחברות בו להנגיש את תדרי ה-5G למטוסים עד סוף יוני 2023.
1 צפייה בגלריה
מטוס דלתא ליד אנטנה בארה"ב
מטוס דלתא ליד אנטנה בארה"ב
הסוף למצב הטיסה?
(צילום: EPA)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

על-פי הודעתו של האיחוד, מערכת התקשורת החדשה שתותר לשימוש במטוסים, תאפשר לחברות התעופה לספק לנוסעים שלהן מהירויות גלישה גבוהות במיוחד של מעל ל-100 מגה-בייט לשנייה. ראוי לציין שכבר היום ישנן לא מעט חברות תעופה שמאפשרות גישה לרשת אלחוטית על גבי המטוסים שלהן - אולם כאן מהירויות הגלישה נמוכות בהרבה, ולרוב לא באמת שמישות לטיב השימוש המודרני באינטרנט.
אחת השאלות הגדולות שעולות בעקבות החלטת האיחוד היא האם תפקוד המטוסים עלול להיפגע בעקבות היתר השימוש בתדרי 5G בסביבתם, חששות שקיימים כבר שנים רבות, ולמעשה היו אלה שהביאו לשימוש ב"מצב טיסה", שמכבה לחלוטין כל תדר תקשורת של הסמארטפון. גם בעת הנוכחית ישנן מדינות וחברות תעופה רבות שחוששות מהשפעת תדרי 5G על מטוסים - בתחילת השנה למשל חברות טיסה רבות החלו בצמצום משמעותי בטיסות בשמי ארה"ב עקב פריסת אנטנות 5G.
"עד היום, השימוש במצב טיסה היה נכון כיוון שלא ידענו מה תהיה ההשפעה של המכשירים שלנו על המטוס", הסביר דאי ווטינגהאם, מנכ"ל ועדת בטיחות הטיסה הבריטית בראיון לרשת BBC. "היה חשש אמיתי שהמכשירים עלולים להפריע למערכות הבקרה של המטוס", הוסיף. "כעת ואחרי לא מעט ניסיון מצאנו שהסיכון להפרעה ממשית קטן מאוד. יש הרבה פחות סיכוי להפרעות".
אז האם זו תחילת הסוף של מצב הטיסה? לא בטוח - באיחוד האירופי לא פירטו באופן חד משמעי מה יהיו תקנות הטיסה הסופיות גם לאחר הכנסת תדרי 5G למטוסים, כך שקשה לדעת נכון לרגע זה מה יהיה טיב השימוש בתדר בזמן טיסה, והאם יותר לכבות באופן מלא את מצב הטיסה. כך או כך, אין ספק שיהיה מעניין מאוד לראות איך ההחלטה של האיחוד האירופי תשפיע על יתר יבשות העולם, בעיקר בזמן טיסות חוצות יבשות.