מחוקקים בארה"ב אומרים כי 2022 עומדת להיות שנה מכרעת במאמצים להחיל רגולציה על פלטפורמות אינטרנט, וגם חברות הטכנולוגיה מכינות את עצמן לקרבות בשנה הקרובה - כך לפי הוול סטריט ג'ורנל. המחוקקים האמריקאים מעוניינים שנשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, יצטרף למאמץ.

עוד בנושא:

המומנטום לשינוי נוגע בין היתר לחשיפת המסמכים הפנימיים של מטא על-ידי המדליפה פרנסס האוגן, שהראו את ההשפעות השליליות של אינסטגרם ופייסבוק על המשתמשים. ואכן, דמוקרטים ורפובליקנים משתפים פעולה במאמצים נגד ענקיות הטכנולוגיה, ועובדים יחד על מספר חוקים שעוסקים בנושאים כמו פרטיות אונליין ובטיחות ילדים, שקיפות פרקטיקות איסוף המידע של החברות, נשיאה באחריות לגבי תכנים שמתפרסמים במדיה החברתית והשליטה בשוק של מספר מצומצם של חברות עוצמתיות.
אך מנגד, חילוקי הדעות שקיימים בתפיסות העולם בין הרפובליקנים והדמוקרטים, שמובילים לכך שדמוקרטים לרוב מעדיפים הגבלות נוקשות יותר, עשויות לפגוע במאמץ המשותף. בנוסף, ההתנגדות של ענקיות הטכנולוגיה עצמן והלובי שהן מפעילות מנגד הוא אתגר בפני עצמו. העובדה כי ב-2022 יערכו בחירות אמצע בארה"ב, שבעקבותיהן הרפובליקנים עשויים להשיג רוב בסנאט או בבית הנבחרים, מותירה לדמוקרטים רק מספר חודשים לפעול לקידום חקיקה כראות עיניהם.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום לאומה על החשש מ אומיקרון ו ה קורונה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום לאומה על החשש מ אומיקרון ו ה קורונה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: רויטרס)
ההתערבות של ביידן ותיעדוף שלו להעברת רגולציה נגד הענקיות יכולה להכריע את הכף. בעוד שביידן התבטא בעבר נגד הענקיות, ואף מינה לתפקידים בכירים כמה מבקרים חריפים שלהן, הבית הלבן כמעט לא לקח חלק בדיון על חקיקה בתחום הטכנולוגיה השנה.
מספר מחוקקים שהתראיינו לוול בטריט ג'ורנל קראו לו להצטרף אל התנועה: "עד כה הבית הלבן לא היה נוכח באופן פעיל במיוחד", אמר הסנאטור הדמוקרטי ריצ'רד בלומנטל, שמוביל את ועדת המשנה להגנת הצרכן בסנאט, ופועל להעברת חקיקה שתשפר את הפרטיות אונליין וההגנות על ילדים. "מחכה כאן ניצחון אמיתי עבור הנשיא אם הוא יתפוס את הרגע הזה ביחד איתנו".

הרפובליקנים בונים על ביידן

הסנאטור הרפובליקני ג'ון ת'ון, שמגבה חוקים שידרשו מפלטפורמות להסגיר את האלגוריתמים שהם משתמשים בהם כדי לדרג חיפושים, ולתת למשתמשים אפשרות לחיפוש ללא פילטרים, אמר כי "הבית הלבן הוכיח שהוא יכול להיות מעורב בתעדוף של חקיקה כשהוא רוצה, ואני מקווה שהנשיא והצוות שלו יספקו מנהיגות שנחוצה מזמן בחזית הזו". הסנאטור הדמוקרטי מארק וורנר הוסיף "בכמה עוד סיפורים מודלפים אנחנו עוד צריכים להתברך? זה אזור שבו אני חושב שהתערבות מוגברת של הבית הלבן תעזור מאוד לסיים עם הדבר הזה".
2 צפייה בגלריה
השימוע של פייסבוק בסנאט האמריקני
השימוע של פייסבוק בסנאט האמריקני
פרנסס האוגן בסנאט
(צילום: AFP)
החוק הראשון שצפוי לעבור בוועדת המשפט של הסנאט בחודשים הראשונים של 2022 אמור למנוע מחברות לתת העדפה למוצרים של עצמן בשירותים ובפלטפורמות שלהן, אך לא ברור מה יהיה עתידו מעבר לכך. הסנאטורית הרפובליקנית איימי קלובשר, שעומדת מאחוריו, התייחסה ללובי המאסיבי שינסה למנוע אותו, ואמרה גם היא כי תיעדוף של החוק על ידי ביידן יסייע.
אלא שלפי מקורות וול סטריט ג'ורנל, הבית הלבן מתמודד עם מתחים פנימיים בין גורמים בממשל שמעוניינים ברגולציה נוקשה יותר על הענקיות, לאחרים שמודאגים מההשפעה האפשרית שלה על הכלכלה ואפילו על המלחמה במגפת הקורונה. ביידן עצמו הדגיש את החשיבות של ענקיות הטכנולוגיה באותה מלחמה, במסיבת עיתונאית שערך בדצמבר, כשאמר שהממשל עבד בשיתוף פעולה עם גוגל כדי שמשתמשים יוכלו לחפש אתרי בדיקות קורונה הקרובים אליהם באופן מדויק יותר.
בכיר בממשל מסר לוול סטריט ג'ורנל כי ביידן הוא תומך ותיק של אמצעים כמו שינוי סעיף 230, החוק שמגן על הפלטפורמות מנשיאה באחריות על התכנים שמשתמשים מפרסמים, וגם כי ביקש מרשות הסחר הפדרלית (ה-FTC) "להתייחס לפרקטיקות איסוף מידע וניטור לא הוגנות" של חברות הטכנולוגיה. "ביידן אומר מזה זמן רב שפלטפורמות הטכנולוגיה חייבות לשאת באחריות על הנזקים שהן גורמות ותומך ברפורמות עמוקות כדי להשיג את המטרה הזו. רפורמות פרטיות, הגבלים עסקיים, ויותר שקיפות, צריכים להיות על השולחן כשאנחנו דנים במודלים העסקיים של הפלטפורמות הגדולות ובתמריצים שהן יצרו כדי לקדם תכנים מקטבים", אמר הבכיר.