שלוש שנים אחרי שהושק, אפל נאבקת כדי להמשיך למכור את אייפון 12 באירופה: סוכנות התדרים הלאומית של צרפת (ANFR) הורתה להוריד את המכשיר מהמדפים לאחר שבדיקה העלתה כי הוא פולט קרינה ברמה גבוהה מהמותר, וכעת מדינות נוספות באיחוד האירופי בוחנות את הממצאים.
2 צפייה בגלריה
אייפון 12
אייפון 12
אייפון 12. מעניין גם שלוש שנים אחרי ההשקה
(צילום: Stephane Mahe / Reuters)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

הסוכנות הצרפתית הורתה ביום שלישי להפסיק את המכירות של אייפון 12 לאחר שבדיקות העלו כי קצב הספיגה הסגולי (SAR) שלו - מדד המשמש לבדיקת רמת הקרינה הסלולרית שנספגת בגוף האנושי - עומד על 5.74 וואט לקילו, בזמן שהרמה הגבוהה ביותר המותרת לפי חוקי האיחוד האירופי היא 4 וואט לקילו.
ריפרש
אייפון 15: העתיד על פי אפל
45:45
השר לכלכלה דיגיטלית, ז'אן-נואל בארו, טוען כי אפל יכולה לתקן את הבעיה באמצעות עדכון תוכנה. "אפל מצופה להגיב תוך שבועיים", אמר השר לעיתון לה פריזיאן, "אם הם לא יעשו זאת, אני מתכוון להכריז על ריקול לאייפון 12. יש חוק אחד והוא תקף לגבי כולם, גם לגבי ענקיות דיגיטליות".
אפל הודפת את הטענות נגדה. בחברה אומרים כי אייפון 12, שהושק בשנת 2020, עומד בתקני הקרינה הבינלאומיים וכי היא סיפקה לסוכנות הצרפתית תוצאות של בדיקות מעבדה, שבוצעו הן באופן עצמאי על-ידה והן על-ידי מעבדות עצמאיות, אשר תומכות בעמדתה.
פרופסור רודני קרופט, יו"ר הנציבות הבינלאומית להגנה מפני קרינה בלתי מייננת (ICNIRP) - הגוף שמפרסם את ההנחיות שלפיהן נקבעים תקני הקרינה הבינלאומיים - הבהיר לסוכנות הידיעות רויטרס כי אייפון 12 לא מהווה סכנה לבריאות הציבור.
לדבריו, ההגבלות הקיימות על רמת ה-SAR - שמבוססות על חשש מכוויה או מכת חום שייגרמו מהטלפון הסלולרי - הן נמוכות פי עשרה מהרמה שמדענים מאמינים שהיא מסוכנת באמת. הוא העריך כי הממצאים בצרפת שונים מכיוון שהרגולטור המקומי מודד את רמת הקרינה במגע ישיר עם העור, ולא דרך בד.
2 צפייה בגלריה
טים קוק אוחז באייפון 15 פרו
טים קוק אוחז באייפון 15 פרו
טים קוק באירוע ההשקה של אייפון 15, השבוע
(צילום: Justin Sullivan/ Getty Images)
יש לציין כי לפי ארגון הבריאות העולמי (WHO), אין ראיות חד-משמעיות שמצביעות על כך שקרינה של טלפונים סלולריים היא מסוכנת, אך יש צורך במחקרים נוספים בנושא.
כל זה לא מרגיע את האירופים. הרגולטור הגרמני לענייני רשתות תקשורת הודיע היום כי הוא עוקב מקרוב אחרי ההתפתחויות ונמצא בקשר עם הרגולטור בצרפת, וגם בלגיה הודיעה כי תבחן את הסכנה שנשקפת לכאורה מאייפון 12. גם הולנד הודיעה כי היא בוחנת את הנושא ותבקש הסברים מאפל, אם כי שם הודו כי לא מדובר ב"סכנה בטיחותית חמורה". במשרד התעשייה האיטלקי אמרו כי הם עוקבים אחרי ההתפתחויות אבל לא נוקטים בפעולות בינתיים, ובספרד קרא ארגון הצרכנים OCU לרשויות לעצור את המכירות של אייפון 12.
משבר האייפון 12 באירופה מגיע בתקופה רגישה עבור אפל: רק השבוע הכריזה החברה על סדרת אייפון 15, ובמקביל היא מתמודדת עם שני איומים משמעותיים על המכירות שלה בסין - איסור על עובדי מדינה להשתמש במכשירי אפל וההשקה של מייט 60 פרו, המכשיר הראשון של וואווי שתומך ב-5G, שמעורר התלהבות רבה בקרב הצרכנים המקומיים.