הצעה של אפל להסכם פשרה, במסגרת תביעה ייצוגית של מפתחי אפליקציות אמריקאים נגדה, כוללת הקלה מסוימת בהגבלות הנוקשות שהיא מטילה על מפתחים, ופיצויים בגובה מאה מיליון דולר. שינוי המדיניות נוגע להגבלה השנויה במחלוקת על מפתחים שאוסרת עליהם ליידע משתמשים באפשרויות תשלום מחוץ לאפסטור. אם יתקבל הסכם הפשרה, אפל תאפשר למפתחים להשתמש במידע שנאסף באפליקציה ל-iOS כדי ליצור קשר עם לקוחות (שנתנו לכך הסכמה) ולהודיע להם על אפשרויות תשלום מחוץ לאפסטור.

עוד בנושא:

בחודש יוני אפל כבר עדכנה את המדיניות של האפסטור, והתירה למפתחים לתקשר עם לקוחות מחוץ לאפליקציות. אלא שאז עדיין נאסר להשתמש במידע שנאסף על משתמשים באפליקציה כדי ליצור איתם קשר לגבי אפשרויות תשלום אלטרנטיביות. כלומר, כדי לשווק דרכי תשלום אחרות היה על המפתחים למצוא דרך אחרת להשיג את פרטי הקשר של המשתמשים. כעת, השינוי המוצע יקל על מפתחים להגיע למשתמשים. אלא שרבים מהמפתחים מעוניינים באפשרות לשתף משתמשים מתוך האפליקציה עצמה בדרכי תשלום אלטרנטיביות, ובכך שהם לא חייבים להשתמש במערכת התשלומים של אפל, שגובה עמלות של 30% מכל רכישה מתוך האפליקציה. מסיבה זו, תשלום בדרך אחרת הוא לעתים נמוך יותר עבור המשתמשים. המדיניות שאוסרת על שיתוף מידע כזה מתוך האפליקציה עצמה לא תשתנה במסגרת ההסכם.
1 צפייה בגלריה
טים קוק
טים קוק
טים קוק
(עיבוד תמונה. צילום: AP)
אפל מציגה את הפשרה כהצעה נדיבה למפתחים, ואמרה כי שינוי המדיניות ייתן למפתחים "אפילו יותר גמישות להגיע לצרכנים שלהם", מאחר שיוכלו "להשתמש בצורות תקשורת כמו אימייל כדי לשתף במידע לגבי שיטות תשלום מחוץ לאפליקציה ל-iOS". לגבי הפיצויים בגובה מאה מיליון דולר, לפי אפל אלו יחולקו בין מפתחים קטנים שמכניסים מיליון דולר או פחות לשנה מכל האפליקציות בפיתוחם. עוד לא ברור מה יהיה גובה הפיצוי עבור כל מפתח, והדבר תלוי במספר המפתחים שיגישו תלונות שיאושרו.
בנוסף, אפל מבטיחה במסגרת הצעת הפשרה להמשיך עם התוכנית החדשה שלה לעמלות מופחתות של 15% מרכישות בתוך האפליקציה, עבור מפתחים שמרוויחים פחות ממיליון דולר לשנה, לעוד שלוש שנים לפחות. החברה התחייבה גם שתפרסם דו"ח שקיפות שנתי לגבי האפסטור, שיכלול סטטיסטיקות על תהליך בחינת אפליקציות, כולל מספר האפליקציות שנדחו מסיבות שונות, מספר החשבונות של צרכנים ומפתחים שהושבתו, מידע על שאילתות ותוצאות חיפוש, ומספר האפליקציות שהוסרו מהחנות.
אפל הודיעה בסוף השבוע על שינוי נוסף בחנות האפליקציות - היא תחל לקחת עמלה של 15% ולא 30% מגופי תקשורת עבור רכישות ומנויים הנוגעים לשירות המנויים אפל ניוז, שמרכז תכנים חדשותיים ומגזיניים.
חנות האפליקציות של אפל וההגבלות הרבות שהיא מחילה על מפתחים נמצאות במרכזן של מספר תביעות, בין היתר תביעה של חברת Epic Games יצרנית פורטנייט, וחקירה של האיחוד האירופי שהתחילה בעקבות תלונה של שירות הסטרימינג ספוטיפיי.