משחקי מחשב הולכים להיראות אחרת לגמרי בעתיד הקרוב, זאת כאשר ה-NPC ("דמויות לא משתתפות") החדשות יהיו מבוססות על בינה מלאכותית – וכדאי שנתחיל להתרגל לזה. ואם עד כה לא האמנתם ש-AI יכול לנצח אתכם במשחק, עכשיו מתברר שמי שינצח אתכם יהיה הגיימר שמשתמש בו. מרגע שרואים את ההדגמות הראשונות אתם מבינים: זה הכיוון, אין דרך חזרה. ואולי טוב שכך.
דמויות משחק שיש להן אישיות
זה התחיל במאי בשנה שעברה עם הדגמה של חברת אנבידיה (Nvidia) עם חברת הגיימינג קונוואי (Convai), שהייתה מאוד ראשונית ומלאת באגים. בינואר השנה שון הוליסטר מ-The Verge כבר מדווח על הגרסה המשופרת ועל השיחות שניהל עם דמויות AI בסצנה מהמשחק "סייברפאנק" (Cyberpunk 2077), שנקראת "מסעדת ראמן".
כאן הרעיון כבר תפס צורה: שלל הדמויות שמקיפות את הגיימר במשחק אינן סתם NPC שאתה יכול לדחוף, לחסל או להתעלם מהן. לכל אחד ואחת מהן יש אישיות ודעות, הן נמצאות שם כי הן עובדות שם או בדרכן למקום מסוים, ויש להן חיים ותוכניות. החלק הכי טוב – אפשר לדבר איתן עם המיקרופון והדמויות עונות לך בדיבור טבעי ואפילו כמעט אנושי.
הוליסטר ניהל שיחה עם ג'ין, הבעלים של מסעדת הראמן. "שלום, שלום" הוא אומר לנובה, והיא עונה: "שלום, שלום, זו ברכה כפולה? זה אומר מזל טוב כפול, או שאני מערבת פה את האמונות הטפלות שלי". לאחר מכן הוא שאל את הדמות "איך אתה מרגיש בתוך AI?",על מה שג'ין ענה: "אני רק בעל מסעדת ראמן, אבל אם אתה רוצה לדבר על הטכנולוגיה העדכנית ביותר על קערת נודלס, כולי אוזניים".
זהו כאמור אינו טקסט שכתבו יוצרי המשחק, אלא מדובר ב-GenAI לכל דבר. הבינה המלאכותית מתפקדת כצ'אטבוט שאומן להכיר את המשחק ולדבר עליו, אבל גם מסוגל לנהל דיאלוגים בנושאים אחרים. באנבידיה עובדים בכיוון דומה ואף מעבר: פיתוח דמויות AI שלא רק יגלגלו עם השחקנים שיחה ברגעים של מנוחה, אלא ישתתפו במשחק עצמו בתפקידי עוזרים, יועצים או אפילו חברים בצוות.
כדי לנסות ולהבין את עתיד ה-AI בעולם הגיימינג נפגשנו לשיחה עם סת' שניידר, בכיר בחברה ומנהל המוצר המכונה NVIDIA ACE - הטכנולוגיה שמביאה בינה מלאכותית יוצרת (GenAI) לעולמות המשחקים, במה שמוגדר "טכנולוגיה אנושית דיגיטלית" (Digital Human Technology).
הטכנולוגיה הזו היא שלב התפתחות נוסף בתקשורת בין בני אדם למחשב – מה שהתחיל בפקודות דוס, המשיך לעכבר המחשב ומגיע כיום לנגיעות במסך ולשיחות עם העוזרות הקוליות, צפוי להפוך העתיד לצורת תקשורת טבעית אפילו יותר, שהיא ממש כמו שיחה בין שני בני אדם.
טכנולוגית זה נשמע הרבה יותר מסובך מהתכתבות עם צ'אטבוט AI על מסך המחשב. איך מפענחים שימוש בקול ובגוף?
"ה-AI הגנרטיבי מכניס את היכולת הזו באמצעות הבנת דיבור על ידי מודלי שפה, על ידי זיהוי דיבור אוטומטי, ועל ידי שימוש במודלים של המרת טקסט לדיבור. אנחנו גם משתמשים במודלים אחרים כדי להביא לידי ביטוי תנועות גוף. בעצם, אנחנו נותנים לדמויות במחשק המחשב מאפיינים אנושיים באמצעות בינה מלאכותית, מה שמקרב אותנו ליכולת לנהל שיחה אנושית מציאותית עם המחשב האישי שלנו".
האם גיימרים רוצים את זה? בדרך כלל כשאנחנו במשחק אנחנו רוצים להתקדם קדימה ולהרוג כל מה שמפריע לנו, לא לנהל שיחות עם דמויות במשחק.
"כגיימר תחרותי, אני באופן אישי משחק במשחקים מרובי משתתפים, שמהווים כ-80% מהמשחקים בכלל ושם קיימת תקשורת בין השחקנים השונים. מה שמפתחים מנסים לעשות עם NPCs זה לתת לך את התחושה שאתה לא לבד בעולם, לתת תחושה שיש עוד שחקן לידך שאיתו אתה יכול לתכנן אסטרטגיה. וזאת המטרה שלנו עם Ace".
יש לך דוגמה איך שיתוף פעולה כזה יכול לעבוד?
"תאר לעצמך שאתה משחק ב-PUBG או Apex או Fortnite, כל Battle Royale שיש. כשאתה מצטרף לצוות - אתם כל הזמן מתקשרים ביניכם ומתכננים אסטרטגיה. אני חושב ששם התקשורת עם דמויות ה-AI הולכת להשפיע יותר מהכל: משחקים שבהם ה-AI ישמש בתור סוכן אוטונומי שהוא חלק מהאקשן".
"יש כמובן גם מקרים של שימושים נרטיביים של AI, והם הולכים להיות נהדרים, אבל אני חושב שהם יהיו חלק קטן יותר ממה שבאמת יעשה מהפכה בעולם הגיימינג".
היכולות של AI צומחות במהירות עצומה. אפשר לראות איך בקלות אתם יכולים להפוך NPC להיות טוב יותר מכל שחקן אנושי. אני לא בטוח שזו החוויה שגיימרים מחפשים.
"כן, זו שאלה טובה. אף אחד לא רוצה דמות בלתי מנוצחת. מה שנהדר בשימוש במודלים גנרטיביים זה שאתה מאמן את ה-AI לפעול כמו שסביר להניח שאדם יפעל. מה שאומר שאם זה הבסיס לטכנולוגיה, אתה מקבל משחק שנראה יותר כמו שחקן אנושי מאשר כמו סופר-בוט בלתי מנוצח. הוא יתנהג כמו שחקן, הוא יעשה טעויות כמו שחקן, הוא יחשוב כמו שחקן. לא מושלם, אבל גם לא בוט מטומטם".
מודל שפה לגיימרים
באוגוסט האחרון אנבידיה הציגה את מודל השפה הראשון שלה, שנועד לתפקד כשחקן במשחקי מחשב - Nematron Mini 4B Instruct. המילה מיני מרמזת על כך שמדובר במודל שפה קטן, לא מתקרב אפילו ל- 4GPT או ל-Llama 3.2. הוא קטן כי הוא צריך לתפקד מאוד מהר, במקביל להתקדמות המשחק, והוא יכול לעשות את זה אם משתמשים במחשב מבוסס כרטיס RTX AI.
טכנולוגיית RTX AI PC של אנבידיה הוצגה ביוני השנה, במקביל לטכנולוגיה Strix של AMD. בשתי החברות מדובר בשבבים שממוקדים ביכולות AI ומותאמים למה שמיקרוסופט הגדירה כמחשבי Copilot Plus – מחשבים התומכים ביכולות ה-AI החדשות של Windows 11.
כדי לשחק במשחק שמשלב דמויות AI יהיה צורך לרכוש את כרטיס המסך של אנבידיה כמובן, וסביר להניח שזה המודל העסקי של הפרויקט (בסופו של דבר אנבידיה היא חברת חומרה, לא גיימינג). טאם מישהו שאל את עצמו למה אנבידיה, שחולשת על עולם ה-AI כולו, טורחת להמשיך ולפתח כרטיסים גרפיים לגיימינג, הנה התשובה - עתיד ה-AI הוא כנראה גם במחשבים הביתיים.
לצד זאת חשוב לציין כי מחשבי RTX AI PC הם אמנם עוצמתיים במיוחד, אבל עדיין מדובר במחשב PC, לא במחשב-על בחוות שרתים בענן שמסוגל להריץ מודלי שפה עצומים. לכן אפשר להניח שהיכולות הקוגניטיביות של ה-NPC עם הבינה המלאכותית לא יתעלו על בינת אנוש, לפחות לא בזמן הקרוב.
המודל הראשון הזה של אנבידיה, שהוצג במסגרת שיתוף הפעולה עם אמייזיג סיסאן, הוא רק הצעד הראשון. לדבריו של שניידר, נכון לעכשיו זו הייתה בעיקר הוכחת ההיתכנות של הטכנולוגיה. כעת מפתחים במעבדת ACE כמה מודלים מתקדמים יותר, שהתוצאות שלהם, כך הוא מבטיח, ייחשפו כבר בחודשים הקרובים. אמנם בינתיים מדובר בסוד, אבל באנבידיה מבטיחים שבסוף זו תהיה הפתעה גדולה.