בית הדין של האיחוד האירופי דחה היום (ג') את הערעור של חברת אפל על דרישת האיחוד לתשלום מיסים בסך 13 מיליארד יורו. הערעור מסיים סאגה בת כעשור שבמסגרתה נדרשה החברה להחזיר את הטבות המס שהוענקו לה על ידי אירלנד במשך תקופה ארוכה. מטה החברה באירופה ממוקם במדינה ולכן היא קיבלה סדרה ארוכה של הטבות מס שנועדו במקור למשוך חברות טכנולוגיה גדולות למדינה האירופית.
הטענה המקורית של האיחוד הייתה כי הטבות אלו שימשו את אפל כסוג של מקלט מס על רווחיה ממכירות מוצרים בכל רחבי האיחוד האירופי ולא רק מפעילותה באירלנד. כך למשל, היא קיבלה הקלות מס גם על מכירת אייפונים בצרפת ובגרמניה, ולא רק על אלה שמכרה באירלנד.
3 צפייה בגלריה
אייפון 15
אייפון 15
אפל קיבלה הקלות מס גם על מכירת אייפונים בצרפת ובגרמניה, ולא רק על אלה שמכרה באירלנד
(צילום: Justin Sullivan / Getty Images)

באירלנד חוששים מבריחה של חברות טק

גם באירלנד הצטרפו לערעור של אפל, מתוך חשש שהפסד בתביעה של האיחוד יגרום לה ולחברות טכנולוגיה אחרות לשקול מחדש את המשך פעילותן במדינה. במקור החלה החקירה בנציבות האירופית - הגוף המבצע של האיחוד - עוד ב-2014. התביעה שהוגשה ב-2016 הניבה את פסק הדין הראשון, שהתקבל בשנת 2019 ובו הדרישה מאפל להחזיר את הטבות המס שקיבלה בחזרה לאירלנד. כאמור אפל ואירלנד עצמה ערערו באופן מיידי על ההחלטה וב-2020 בית הדין הכללי הסכים עם טענותיהן.
עם זאת, ההחלטה שהתקבלה בזמנו הייתה רק בערכאה השנייה במעלה באירופה, ובנציבות לא ויתרו ולקחו את הנושא לבית הדין העליון, שחתם היום את גורלה של אפל באופן סופי, ארבע וחצי שנים אחרי. זה היה התיק הראשון שנדון תחת אחריותה של מרגריטה וסטאגר, נציבת האיחוד האירופי לתחרות, שהספיקה להפוך מאז לאימת חברות הטכנולוגיה הגדולות ביבשת.
3 צפייה בגלריה
מרגרט וסטגר
מרגרט וסטגר
מרגריטה וסטאגר. אימת חברות הטכנולוגיה
(צילום: AP)

הקשחה של הרגולציה באירופה

יש לציין שלא מדובר בפעם הראשונה שאפל סופגת את נחת זרועה של וסטאגר, שבמרץ האחרון הטילה על החברה קנס של 1.8 מיליארד יורו על עבירות הגבלים עסקיים. זאת ועוד, בצירוף מקרים מאוד פרוידיאני, גם גוגל ספגה היום הפסד בערעור שלה נגד קנס של כ-2.4 מיליארד יורו שהוטל עליה על ידי הנציבות.
קנסות אלה הם תוצאה של הקשחה רגולטורית נרחבת מאוד של מדינות האיחוד מול חברות הטכנולוגיה. שני חוקים שנכנסו לתוקף לאחרונה - חוק השווקים הדיגיטליים (DMA) וחוק שירותים הדיגיטליים (DSA) - מקשים מאוד על התנהלות חברות הטק ביבשת.
3 צפייה בגלריה
סונדר פיצ'אי מגיע לבית המשפט
סונדר פיצ'אי מגיע לבית המשפט
מנכ"ל גוגל סונדר פיצ'אי, גם החברה שלו לא רווה נחת מהאיחוד
(צילום: Jose Luis Magana / AP)
הראשון חוסם אפשרויות לניצול לרעה של מעמד דומיננטי, כמו להכריח מפתחים להשתמש רק בפלטפורמת הפצה אחת, לדוגמה האפסטור (App Store) של אפל, תוך גביית עמלות על המכירות. השני מיועד יותר לספקיות שירות כמו פייסבוק או גוגל ומגדיר את גבולות הגזרה שלהן בנושאים כמו גיל מינימלי לפרסום או לשימוש בפלטפורמות השונות.
נוסף על כך, האיחוד הפעיל לאחרונה רגולציה על תחום הבינה המלאכותית, מה שיצר לא מעט כאב ראש לחברות כמו אפל, שכעת נאלצה לחסום את מערכת הבינה המלאכותית החדשה שלה Apple Intelligence במכשירי האייפון החדשים שהושקו אתמול וישווקו באירופה.