פרנסס האוגן, מדענית נתונים בת 37, היא העובדת לשעבר בפייסבוק שהדליפה עשרות אלפי מסמכים של החברה לוול סטריט ג'ורנל ולקונגרס האמריקני. האוגן נחשפה אמש (יום א') בריאיון לתוכנית "60 דקות" ברשת CBS והאשימה את הרשת החברתית: "היה קונפליקט בין מה שטוב לציבור ומה שטוב לפייסבוק. פעם אחר פעם, פייסבוק העדיפה את האינטרסים שלה, למשל רווח כספי". אחרי שזהותה נחשפה, האוגן צפויה להעיד בשימוע בפני הסנאט ביום שלישי הקרוב.

עוד בנושא:

2 צפייה בגלריה
פרננס האוגן
פרננס האוגן
פרנסס האוגן בריאיון ל"60 דקות"
(צילום: CBS)
האוגן החלה לעבוד בפייסבוק ב-2019 וסיימה את עבודתה במאי 2021. תפקידה היה מנהלת מוצר בצוות שהיה אחראי על המאבק במידע אזרחי מוטעה. נקודת המפנה עבורה הייתה בשנה שעברה: לדבריה, אחרי בחירות 2020 החליטה פייסבוק לפרק את צוות ההגינות האזרחי שבו עבדה - החלטה שנראית נמהרת מדי בדיעבד לאור מהומות 6 בינואר שבמהלכן פרצו תומכי טראמפ לבניין הקפיטול. "אני מכירה כמה רשתות חברתיות ופייסבוק הרבה יותר גרועה מכל מה שראיתי בעבר", אמרה האוגן, שעבדה בעבר בגוגל, ילפ ופינטרסט. מפייסבוק נמסר בתגובה כי המשימות של הצוות שפורק הועברו למחלקות אחרות בחברה.
צפו בקטע קצר מהריאיון עם המדליפה
וול סטריט ג'ורנל השתמש במסמכים שהדליפה לו האוגן כדי לפרסם שורה של חשיפות על הרשת החברתית תחת הכותרת "תיקי פייסבוק". בין היתר עלה מהמסמכים כי אינסטגרם מודעת לכך שהיא גורמת להחמרה של דאגות בנוגע לדימוי גוף בקרב אחוז ניכר מהנערות, וכן כי פייסבוק תכננה לפתח מוצרים עבור ילדים לאור התחרות הגוברת עם טיקטוק. החשיפות הובילו לשימוע שהתקיים בסנאט בשבוע שעבר וכן להחלטה של פייסבוק להקפיא את העבודה על "אינסטגרם קידס" - גרסה מותאמת לילדים של הרשת החברתית לשיתוף תמונות, סרטונים וסטורי.
בריאיון שהעניקה לוול סטריט ג'ורנל סיפרה האוגן כיצד מידע כוזב ברשת גרם לה לאבד חבר אישי יקר, שנטש את ערכיו הליברליים לטובת לאומנות לבנה בעקבות דברים שקרא בפורומים ברשת. בהמשך הוא ניתק את הקשר איתה. "זה דבר אחד ללמוד על מידע כוזב וזה דבר אחר לאבד מישהו בגללו", אמרה, "הרבה אנשים שעובדים על מוצרים כאלה רואים רק את הצד החיובי של הדברים".

אלגוריתם בטוח - פחות כסף

האוגן הפנתה אצבע מאשימה כלפי האלגוריתם של פייסבוק, שלדבריה חושף את המשתמשים למידע מוטעה בפלטפורמה. לדבריה, בפייסבוק הבינו את הסכנה לפני בחירות 2020 והוסיפו מערכות הגנה, "אבל ברגע שהבחירות נגמרו, הם כיבו אותן והחזירו את ההגדרות למה שהיה קודם לכן, על מנת להעדיף צמיחה על פני בטיחות. עבורי, זה באמת מרגיש כמו בגידה בדמוקרטיה". בפייסבוק, היא אומרת, הבינו ש"אם הם הופכים את האלגוריתם לבטוח יותר, אנשים יבלו פחות זמן באתר, ילחצו על פחות פרסומות והם ירוויחו פחות כסף".
2 צפייה בגלריה
אינסטגרם
אינסטגרם
אינסטגרם. פגיעה בבני נוער
(צילום: shutterstock)
המדליפה ציינה כי יש לה אמפתיה כלפי מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג: "הוא אף פעם לא רצה ליצור פלטפורמה מלאת שנאה. אבל הוא איפשר לקבל החלטות שיש להן תופעות לוואי שגורמות כך שביטויי שטנה ותוכן מפלג מקבלים יותר חשיפה". כעת, היא מקווה, המסמכים שהדליפה יגרמו למחוקקים להדק את הרגולציה על הרשת החברתית. דוברת פייסבוק, לנה פיטש, מסרה בתגובה: "בכל יום הצוותים שלנו צריכים לאזן בין ההגנה על הזכות של מיליארדי אנשים להביע את עצמם בפתיחות, לבין הצורך לשמור על הפלטפורמה שלנו מקום בטוח וחיובי. אנו כל הזמן ממשיכים לבצע שיפורים משמעותיים כדי להתמודד עם הפצת מידע כוזב וכל תוכן פוגעני. הטענה שאנחנו מעודדים תוכן שלילי ולא עושים כלום בנושא - היא פשוט לא נכונה". ניק קלג, סגן נשיא פייסבוק לנושאים גלובליים, התראיין לרשת CNN וטען כי זה מגוחך להאשים את פייסבוק במהומות בקפיטול בשנה שעברה: "אני חושב שההנחה שיש הסבר טכנולוגי, או טכני, לפילוג הפוליטי בארה"ב מעניקה לאנשים נחמה כוזבת".
ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, עמיתה בכירה במכון הישראלי לדמוקרטיה ומומחית למשפט וטכנולוגיה, אמרה בעקבות הריאיון עם המדליפה כי הגיע הזמן שישראל תחיל רגולציה על פייסבוק: "אם לא היה ברור עד כה, החשיפות האחרונות מראות כי הכרחי לטפל בהקדם האפשרי בפייסבוק באמצעות רגולציה אירופית ואמריקנית, אך במקביל נדרשת רגולציה כחול לבן. הדמוקרטיה הישראלית המקוטבת יכולה להיפגע הרבה יותר מזו האמריקנית, ואם מדינת ישראל לא תתעשת – אף אחד לא יגן עלינו. אזרחי ישראל נפגעים פעמיים: הן בגלל הפרצה הרגולטורית והן בגלל כוח האדם המצומצם שפייסבוק מקצה לפיקוח אחר התכנים בעברית. ובתמצית, נדרשת היום חבילת חקיקה בתחום הרשתות החברתיות, שתכלול מרכיבים בתחום התוכן, התחרות והגנת הצרכן, פרטיות, מיסוי ודיני בחירות".