"יש לי אוטונומיה בכל הקשור לניהול החברה בשוטף ואני מעורבת בכל דבר, למעט פיתוח מוצרים ומיתוג", כך אמרה לינדה יאקרינו, מנכ''לית X קורפ היום (חמישי) בראיון ראשון לתקשורת בערוץ CNBC. יקרינו ערכה את הראיון מכמה סיבות עיקריות. X (טוויטר לשעבר) איבדה הרבה מאוד מפרסמים מאז השתלטותו של מאסק על הרשת החברתית הפופולרית. הכנסותיה ירדו ומאסק הואשם בכך שהוא מדרדר את החברה לתהום. אמנם בחודשים הראשונים לרכישתו מאסק ביצע הרבה מאוד מהלכים מפתיעים כגון פיטורי רוב כוח האדם, אלפי עובדים; ביטול מערך הפיקוח על התכנים וביטול תכנית אימות זהות המשתמשים והחלפתה בתכנית מנויים בתשלום ללא הוכחת זהות.
2 צפייה בגלריה
לינדה יאקרינו
לינדה יאקרינו
לינדה יאקרינו
(צילום: Slaven Vlasic / Getty Images)

עוד בנושא:

יאקרינו יצאה לתקשורת בעיקר כדי להרגיע את המפרסמים. "X הוא מקום בטוח ובריא יותר", אמרה בהתייחסה לזינוק בהיקף שיח השנאה והתכנים הספק-חוקיים שהחלו לפרוח שבועות לאחר השלמת הרכישה בידי מאסק. הזינוק בתכנים בעייתיים הביא את המפרסמים הגדולים כגון קוקה-קולה או ויזה לזנוח את הפרסום מפחד שהן ישולבו בתוך ציוצים עם תכנים "רעילים". דעת הקהל הציבורית בארה"ב מאוד פסקנית בכל הנוגע לפרסום, חברה שתיתפס משלמת כדי לפרסם בפלטפורמה עם תוכן שנאה תיאלץ להתמודד עם זעם ציבורי - כפי שהיה לא פעם בעבר.
ליאקרינו יש עוד הרבה מאוד עבודה לפני שהמפרסמים יסכימו לחזור. נכון שמאסק כל הזמן טוען שהרייטינג של X מזנק לגבהים חדשים בכל עת, אך עד כה הוא לא ממש הציג מספרים או נתונים התומכים בטענותיו. יאקרינו מנגד אומרת שתחת הנהגתה מותגים גדולים חוזרים לפרסם באפליקציה. יאקרינו היא מנהלת ותיקה ומוכרת בעולם המדיה. היא היתה סמנכ''לית הפרסום של NBCUniversal, חברת האם של ערוץ CNBC אליו התראיינה. אבל גם היכרותה רבת השנים עם עולמות השיווק והפרסום לא היו משכנעים מפרסמים גדולים לקחת סיכון שפרסומת שלהם תופיע לצד ציוץ עם תוכן גזעני או פלילי.
ריפרש
מערכת ההפעלה של התחבורה הציבורית / עם עמוס חג'אג'
42:22
אחרי הצמצום של צוותי הבקרה על התכנים, מאסק ניסה להחליף אותם ב-AI, אך זה לא ממש עבד. יאקרינו מאוד רוצה שהמותגים יבינו שהדברים התייצבו ושהם (המפרסמים) "מוגנים מפני תוכן רעיל". עם זאת היא גם ציינה שגם אם תוכן הוא "בזוי אך חוקי", קשה מאוד להסיר אותו מהפלטפורמה. עם זאת היא כן ציינה שהכלים החדשים כן יצמצמו את הסיכון של המפרסמים. קשה לומר שמדובר בהצהרה מרגיעה, אבל היא מנוסחת מספיק טוב כדי שזה יעבור בדעת הקהל. עוד ציינה יאקרינו שהחברה כעת התייצבה על כ-1,500 עובדים - זאת לעומת כ-8,000 עובדים לפני הרכישה. כמובן שהיא תמכה בפיטורים "ההכרחיים" שרובם נערכו לפני שנכנסה לתפקידה.

האפליקציה של הכל

על עתיד X אילון מאסק התבטא למכביר. אין זה סוד שהחזון שלו הוא להפוך את האפליקציה למקבילה המערבית לאפליקציות סיניות כגון וויצ'אט או קקאו הקוריאנית. מדובר באפליקציות שכוללות בתוכן הרבה מאוד שירותים שכיום מסופקים במערב דרך ערוצים נפרדים. אפליקציות של הכל כוללות, ובכן, באמת הכל. משירותי תקשורת, פיננסים, קניות, מדיה חברתית, שירותי תשלומים, בנק, ביטוחים ומה לא. אבל מדובר בקונספט שזר למשתמש המערבי המצוי. הדבר הקרוב ביותר למשהו בסגנון הן כמובן מטא או גוגל שמחזיקות בשלל שירותים שניתן לגשת אליהם מתוך הפלטפורמות שלהן.
2 צפייה בגלריה
אילון מאסק נגד מארק צוקרברג
אילון מאסק נגד מארק צוקרברג
אילון מאסק נגד מארק צוקרברג הוא "הזדמנות מעולה להענקת חסות עבור מותגים", כך לפי מנכ''לית X
(איור: אופיר בגון)
אבל כאן מדובר במשהו שהוא מעבר, לא אפליקציות שונות שמוחזקות בידי חברה אחת, אלא שירותים שונים שזמינים מתוך אפליקציה אחת. הניסיון היחיד למשהו בסגנון היה של פייסבוק לפני כמעט עשור עם סמארטפון שהתבסס על ממשק הפעלה ממותג של הרשת החברתית. מיותר לציין שהמכשיר והרעיון נכשלו לחלוטין.
עם זאת מאסק אופטימי. יאקרינו תומכת. וכעת מסתמן שפיצ'ר ראשון, שיחות וידאו, יהיה זה שיבשר את העתיד. "בקרוב תוכלו לבצע שיחות וידאו מהצ'אט מבלי שתיאלצו לתת לאחרים את המספר טלפון שלכם", אמרה. בנוסף, וכדי להראות כמה X הופכת למקום טוב עבור יוצרי תוכן, היא ציינה שלל פיצ'רים חדשים כגון סרטונים ארוכים, תכניות מנויים לתכני יוצרים וכמובן תשלומים. עוד שינויים כוללים אפשרות לפרסם פוסטים באורך של עד 25 אלף תווים - שינוי דרמטי מהמגבלה המקורית של 140 תווים בלבד לציוץ כמו גם תכנית שיתוף הכנסות מפרסום עם יוצרים גלובליים אבל גם כאלה קטנים יותר. X גם השתלטה על שם המשתמש @music מה שמעיד על עוד נדבך שכנראה יצטרף לשלל האפשרויות הפוטנציאליות.
ומה עם המתחרים? גם לזה התייחסה יאקרינו, "אסור להוריד את המבט מהתחרות", אמרה ברמיזה עבה מאוד לת'רדס, האפליקציה החדשה של מטא תחת המיתוג של אינסטגרם. בניגוד לשינוי שביצע מאסק, ת'רדס מנסה להיות מה שטוויטר היתה עד כה. שירות מיקרו-בלוגינג. אבל למרות העניין הרבה שעוררה עם השקתה, כעת כחודשיים לאחר שנחשפה היא הפכה לאפליקציית רפאים עם מעט מאוד מבקרים יומיים פעילים. עם זאת, המפרסמים עדיין מעדיפים את פייסבוק או אינסטגרם על X. בת'רדס בינתיים אין ממש פרסום. יאקרינו גם התייחסה ליריבות בין מאסק למארק צוקרברג ולקרב המדובר ביניהם, אם זה יקרה. "אילון מתאמן", אמרה ובלי להתבלבל הוסיפה שהעימות בכלוב יכול להיות "הזדמנות מעולה להענקת חסות עבור מותגים".