מלחמת התודעה נגד ישראל זולגת מהרשתות החברתיות ומגיעה לרובלוקס (Roblox), פלטפורמת גיימינג פופולרית בקרב ילדים ובני נוער: סימה, אמא לשני ילדים בני שש ועשר, פרסמה השבוע פוסט בפייסבוק שבו היא מתארת את מה שנראה כמו "מתקפת טרור" וירטואלית נגד משתמשים ישראלים.
3 צפייה בגלריה
צילום מסך של התקרית ברובלוקס
צילום מסך של התקרית ברובלוקס
דגלי פלסטין וסעודיה. תיעוד התקרית ברובלוקס

עוד בנושא:

התקרית אירעה ב-Brookhaven RP, אחד המשחקים הפופולריים ברובלוקס, שאמור להיות מתאים לכל הגילים. לדברי סימה, במהלך המשחק אווטארים לבושים במדים ירו והשליכו רימונים לעבר שחקנים ישראלים, בהם ילדיה. בצילומי מסך שפרסמה נראים האווטארים התוקפים כשהם לבושים במדי צבא ואוחזים בדגלי פלסטין וסעודיה. ככל הנראה מדובר במשתמשים פרו-פלסטינים שרצו להבהיל את הישראלים על רקע המלחמה עם חמאס.
"הילדים שלי משחקים במשחק הזה כבר תקופה ארוכה", סיפרה סימה בשיחה עם ynet, "כביכול זה לא משחק אלים: כל שחקן יכול לעצב ולשתף חדרים כדי ששחקנים אחרים ייכנסו אליהם. אתמול שמעתי יריות מהמשחק, הלכתי לראות מה קורה וראיתי ארבעה-חמישה שחקנים לבושים במדי צבא עם דגלים יורים על שחקנים ישראלים, זורקים רימונים וכותבים דברים בערבית".
סימה מספרת כי לאירוע הייתה השפעה קשה על בנה בן ה-6: "הוא בחרדות מאז שהוא ראה את זה. הוא לא ציפה לדבר כזה. הוא מודע למצב במדינה והוא ביקש למחוק את המשחק". היא מתקשה להבין מדוע הפלטפורמה בכלל מאפשרת לילדים לרכוש כלי נשק וירטואליים: "מה ציפיתם שהם יעשו עם זה?" היא תוהה. סימה שלחה מייל זועם להנהלת רובלוקס בעקבות התקרית. החברה הודיעה לה בתגובה כי היא תבחן את המקרה וכי "בטיחות הקהילה ואווירה חיובית לכל המשתמשים הן בראש סדר העדיפויות שלנו ואנחנו כל הזמן בוחנים ומשפרים את צעדי הבטיחות והאמון שלנו".
דובר מטעם רובלוקס מסר ל-ynet כי החברה חוקרת את המקרה וכי יש לה צוות מומחים שכולל אלפי מנטרי תוכן וכן כלים אוטומטיים לזיהוי תוכן בעייתי. "העימות הנורא בישראל ובעזה גורם לנו לעצב עמוק וליבנו יוצא אל מי שהושפע ממנו או שיקיריו, בני משפחתו וחבריו הושפעו ממנו", נמסר מהחברה, "אנחנו עוקבים מקרוב אחרי הפלטפורמה שלנו וחוקרים ניסיונות להפר את כללי הקהילה הנוקשים שלנו, שאוסרים על הצגת תוכן שתומך או מאפשר אלימות, או מקדם טרור או שנאה נגד אינדיבידואלים או קבוצות. במקרים שבהם משתמשים נתקלים בהפרה של כללי הקהילה שלנו, אנו נוקטים בצעדים נחרצים על מנת להגן על הבטיחות ועל השלווה בקהילה שלנו".

היסטוריה של תלונות

רובלוקס הושקה ב-2006 והיא מאפשרת למשתמשים ליצור לעצמם אווטאר (כפיל דיגיטלי), לבלות בחוויות ומשחקים בתלת-ממד ולבנות כאלה בעצמם. היא נחשבת לפלטפורמת קדם-מטאברס - הגלגול העתידי והתיאורטי של האינטרנט שאותו אנחנו אמורים לחוות בתלת-ממד. נכון להיום יש לפלטפורמה 65.5 מיליון משתמשים יומיים פעילים והיא כוללת עשרות מיליוני חוויות שונות. Brookhaven RP, המשחק שבו אירעה התקרית, הוא משחק תמים למראה שלכאורה אמור להיות מתאים לכל הגילים. בעמוד הכניסה למשחק מציעים המפתחים למשתמשים "לגור בבתים מדהימים, לנסוע בכלי רכב מגניבים ולחקור את העיר" - שום דבר שאמור להדליק נורת אזהרה.
3 צפייה בגלריה
צילום מסך של התקרית ברובלוקס
צילום מסך של התקרית ברובלוקס
"כביכול זה לא משחק אלים". התקרית ברובלוקס
זאת לא הפעם הראשונה שבה עולות טענות על התנהגות לא הולמת כלפי שחקנים צעירים ברובלוקס. לפני כשנתיים פרסמנו ב-ynet את סיפורה של נ' בת ה-10 שלדבריה הותקפה מינית על ידי שחקן אחר בפלטפורמה. "הוא הגיע פתאום למשחק, הרים אותי ולקח אותי לבית שלו", שיחזרה אז, "שם הוא התפשט ואז הוריד לי את הבגדים. אחר כך הוא הכניס אותי למקלחת, לא יכולתי להתנגד אליו כי הוא סוג של האקר והשתלט לי על דמות". על הקושי של רובלוקס לשמור על בטיחות המשתמשים בפלטפורמה מעיד גם דיווח מהשנה שעברה על משחק "נאצי" עם מחנה ריכוז, תאי גזים וקרמטוריום.
3 צפייה בגלריה
אפליקציית רובלוקס
אפליקציית רובלוקס
אפליקציית רובלוקס. מתקשה לשמור על המשתמשים
(צילום: shutterstock)
רן בראון, מייסד מכון "מתבגרים" ומנהל קהילת "להיות הורה רלוונטי", ממליץ להורים לשים לב גם למשחקים שנראים תמימים לכאורה: "רובלוקס היא פלטפורמה שמאפשרת לכל אחד לייצר משחקים, אפשר לעשות שם כל דבר. יש שם גם פורנו. הסיפור עכשיו הוא שברוח התקופה צריך לשים לב גם למשחקים כאלה, ובעיקר צריך לשים לב להגדרות בקרה כדי שהילד לא ייתקל בדברים כאלה. צריך להיכנס להגדרות, לסמן שהילד מתחת לגיל 13, להגדיר עם מי הוא יכול לתקשר, להגדיר סיסמה לבקרת ההורים ומדי פעם להציץ לראות מה הוא עושה במשחק".

כך תגנו על ילדיכם ברובלוקס

אלכס ויטחנובסקי, מנהל מוצרים בחברת אבטחת המידע ESET, מציע מספר צעדים שיעזרו להגן על ילדים מפני תכנים בלתי הולמים, הן ברובלוקס והן באפליקציות נוספות:
  • היו אקטיביים ועקבו אחר פעילות הילדים: בדקו עם מי הם משחקים, מה הם משחקים ולאילו פעילויות הם נחשפים.
  • גלו מעורבות ושוחחו עם הילדים על תוכן מקוון: בקשו מהם לדווח לכם אם הם נתקלים במשהו מטריד.
  • מומלץ להשתמש בבקרת הורים על מנת לנטר את זמן המשחק של הילדים: בתקופה שבה אנו נמצאים זמן המסכים של הילדים עולה משמעותית. ESET מציעה מוצר חינמי בשם Parental control, אבל יש אופציות נוספות בשוק.
  • על מנת להתגונן מפני טרור בפלטפורמות מרובות משחקים כמו רובלוקס אפשר להפעיל מנגנון שנקרא Account Restriction. מנגנון זה מגביל את האפשרות של משתמשים אחרים לדבר עם המשתמש שלו ולשלוח לו הודעות. זה יסייע להגביל את השיחות רק לחברים מאושרים - כך הילדים יכולים לתקשר רק עם אנשים שאתם מכירים וסומכים עליהם.
כך תפעילו את בקרת ההורים ברובלוקס
  • בקרת הורים: הגדירו את בקרת ההורים בתוך המשחק בצורה שלא תאפשר לילדים לשנות את ההגדרות במשחק, ובנוסף הגבילו את השימוש בפלטפורמה רק לתוכן שאמור להלום את גילם. ברירת המחדל של האופציה הזו למעשה מאפשרת את כל התכנים ללא ברירה.
כך תפעילו את בקרת ההורים ברובלוקס
  • השביתו את אפשרות "מעקב אחר שחקנים" - כדי שאחרים לא יוכלו לרגל אחרי הילדים שלכם. גשו ל-Settings, לאחר מכן ל-Privacy ואז גללו למטה עד ל-Other Settings.
כך תפעילו את בקרת ההורים ברובלוקס
  • השביתו אופציות לשיתוף מידע אישי: יש לגלול מטה במסך ההגדרות ולוודא שרשום "אף אחד".
כך תפעילו את בקרת ההורים ברובלוקס
כך תפעילו את בקרת ההורים ברובלוקס