אפל עשויה לשלם קנס של עד 38 מיליארד דולר או כ-10 אחוז מהמחזור השנתי שלה לאיחוד האירופי. ענקית הטק האמריקאית מואשמת בכך שהיא חוסמת את התחרות מחנויות אפליקציות אחרות בדרך שמהווה הפרה של הגבלים עסקיים כפי שנקבעו בחוק ה-DMA - או חוק השווקים הדיגיטליים של האיחוד האירופי שמיועד למנוע מחברות טכנולוגיה להשתלט על תחום מסוים תוך חסימת מתחרים באופן לא הוגן.
1 צפייה בגלריה
האיחוד האירופי נגד ארה"ב
האיחוד האירופי נגד ארה"ב
האיחוד האירופי נגד הביג טק האמריקאי
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
מרגרט ווסטאגר - נציבת התחרות של האיחוד האירופי - מנהלת מזה שנים רבות מלחמת חורמה בהתנהלות העסקית של ענקיות הטק האמריקאיות. על פי האיחוד, אפל הפרה את החוק בכך שלא איפשרה למפתחים לאפשר למשתמשים וללקוחות שלהם להגיע לאפליקציות או למינויים בחנויות אפליקציות חיצוניות.
החוק קובע קנס של עד 10 אחוז מהמחזור השנתי על הפרה ראשונה אך ניתן גם לקנוס חברות בעד 20 אחוז מהמחזור השנתי על הפרות חוזרות. זו לא הפעם הראשונה שאפל נקנסת על ידי האיחוד, כבר במרץ האחרון היא ספגה קנס של 2 מיליארד דולר על הפרות דומות. החקירה הקודמת החלה לאחר תלונה של ספוטיפיי ב-2020 על כך שהיא מחויבת להעביר את הלקוחות המשלמים שלה דרך מנגנון הסליקה של אפל שדרכו היא משלמת עמלה של 30 אחוז ליצרנית האייפון.
הרגולציה האירופית החלה להכביד מאוד על ההתנהלות העסקית של חברות הטכנולוגיה האמריקאיות שבחלקן גם משהות השקה של מוצרים ושירותים חדשים מתוך חשש שייתבעו על הפרות. ישנה לא מעט ביקורת גם מתוך האיחוד על כך שההחמרה של הרגולציה חוסמת את האירופאים מלקבל גישה לטכנולוגיות חדשניות ושירותים מתקדמים. חוק נוסף שנכנס לתוקף רק לאחרונה הוא חוק ה-AI שמספק מסגרת רגולטורית לתחום הבינה המלאכותית. גם בחוק הזה נקבעו קנסות גבוהים להפרות שלו וכבר כעת דווח שאפל תשהה את הפרישה של הבינה המלאכותית שלה Apple Intelligence ביבשת בגללו.