משרד המשפטים האמריקאי הגיש השבוע כתב אישום נגד שני אחים סודנים, אחמד (22) ועלאא (27) עומאר בגין ניהול מתקפות סייבר חמורות שהכו בישראל במהלך מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר. על פי כתב האישום שהוגש לבית המשפט בקליפורניה, השניים הובילו את קבוצת הסייבר "אנונימוס סודן", המוגדרת על ידי משרד התובע האמריקאי כ״קבוצת הסייבר המסוכנת ביותר בעולם״.
4 צפייה בגלריה
אנונימוס סודן
אנונימוס סודן
צילום דרכון של אחמד עומאר, מהמובילים של "אנונימוס סודן"
(צילום מסך)
המתקפות שבוצעו על ידם השביתו בשעות המוקדמות של אותו בוקר קטלני מערכות התראה מצילות חיים כמו האפליקציות "צבע אדום" ו"צופר", המשמשות לקבלת התראות בזמן אמת על מתקפות רקטות וחדירות מחבלים. עם זאת, באפליקציית צופר מבהירים כי האפליקציה לא נפגעה, והמשיכה לספק התרעות באופן מלא ותקין במהלך שעות המתקפה.

מערכות נותרו מושבתות לפרקי זמן קריטיים

מתקפת הסייבר בוצעה כאמור במקביל להתקפת חמאס על יישובי הדרום, ונמשכה עד ה-9 באוקטובר, כשהמערכות נותרו מושבתות לפרקי זמן קריטיים. משרד המשפטים האמריקאי ציין כי המתקפה כוונה בין היתר למערכת כיפת ברזל, עם מטרה להשבית אותה ברגעי המתקפה, ובכך לפגוע ביכולת ההגנה של ישראל.
"אנחנו מכוונים כרגע לכמה נקודות קצה קריטיות במערכות ההתראה של ישראל", פרסמה ״אנונימוס סודן״ בערוץ הטלגרם שלה ב-7 באוקטובר לפני שנה. “כבוד להתנגדות הפלסטינית - אנחנו איתך".
4 צפייה בגלריה
האקרים במלחמה מבצע חרבות ברזל 2023
האקרים במלחמה מבצע חרבות ברזל 2023
התמונה שקבוצת התקיפה פרסמה יומיים לאחר המתקפה של חמאס
(צילום מסך: טלגרם)
במקביל, האחים מואשמים במתקפות על אתר האינטרנט של עיתון ה"ג'רוזלם פוסט" שהושבת ל-50 שעות רצופות, ובמחיקת תכנים מתוך האתר. באתר דיווחו בזמנו כי ״התקפות סייבר מרובות גרמו לאתר שלנו לקרוס״. התקפות נוספות כוונו גם לאתרים חיוניים כמו זה של חברת החשמל ושל חברת "מקורות".

תקיפות חמורות שהחלו עוד לפני המלחמה ונמשכו מאז

זאת ועוד, לפי כתב האישום ההתקפות של הקבוצה נגד ישראל החלו עוד לפני ה-7 באוקטובר. מוקדם יותר באותה השנה תקפה ״אנונימוס סודן״ גם ספקי שירות של צה״ל ושל בית המשפט העליון. במאי 2023 תקפה הקבוצה לראשונה את מערכת ההגנה של כיפת ברזל בזמן שיגורים של רקטות מעזה. לפי הארגון, המתקפה שיבשה כל כך הרבה מערכות התראה במקביל, עד שכיפת ברזל לא קיבלה את מלוא ההתראות שלה, ובכך מנעה ממנה ליירט את כל הרטקות.
בסך הכל נורו 22 רקטות מעזה לעבר ישראל, מתוכם רק ארבע יורטו, כאשר 16 נחתו בשדות פתוחים ושניים פגעו בשטח עירוני. לפי נתוני הצבא, אחוזי ההצלחה של כיפת ברזל באותו יום נעו סביבות ה-71%, לעומת 90-95% הרגילים. בצה"ל טענו בזמנו כי האירוע נבדק, וייתכן כי הדבר נבע מכמות השיגורים הגדולה באותו הרגע.
4 צפייה בגלריה
האקרים במלחמה מבצע חרבות ברזל 2023
האקרים במלחמה מבצע חרבות ברזל 2023
ההודעה של עיתון ה"ג'רוזלם פוסט" על תקיפות הסייבר עליו
(צילום מסך: טלגרם)
יחד עם זאת, אנונימוס סודן זקפה זאת למתקפת הסייבר שלה וכתבה בקבוצת הטלגרם של הקבוצה כי היא "אחת הסיבות לביצועים הגרועים של כיפת ברזל היום. מעולם בהיסטוריה של כיפת ברזל חלק כה גדול של טילים הצליח לעבור את מערכת היירוט".
באחת ההודעות שלהם בטלגרם מאותה תקופה, ״אנונימוס סודן״ הזהירה כי תתאם בעתיד את התקפותיה עם אלו של חמאס. "עכשיו אנחנו משחקים שוב עם ישראל", כתבו בקבוצה, “התקיפות החזקות באמת יגיעו כשתהיה מתקפת טילים מעזה". עם זאת, לפי כתב האישום אין אינדיקציה לכך שהאחים ידעו או תיאמו עם אנשי חמאס את המתקפה ב-7 באוקטובר בשנה שעברה.
בחודש אפריל של אותה השנה, הקבוצה תקפה גם את אתרי האוניברסיטאות בישראל שקרסו למשך כמה שעות. שיטת התקיפה הייתה דומה לזאת שמתוארת בכתב האישום האמריקאי - מתקפת מניעת שירות (DDoS) שגורמת לאתרים לקרוס באמצעות הצפת השרתים שלהם בפקודות. הקבוצה כתבה אז בערוץ הטלגרם שלה כי "סקטור החינוך בישראל קרס בגלל מה שהם (הישראלים), עשו בפלסטין".
4 צפייה בגלריה
קבוצת אנונימוס סודן ו-Killnet הרוסית
קבוצת אנונימוס סודן ו-Killnet הרוסית
קבוצת אנונימוס סודן ו-Killnet הרוסית
(צילום מסך ערוץ טלגרם)
בחודש בפברואר האחרון, סגרו האחים מערכות מחשב קריטיות השייכות לבית החולים סידרס-סיני בלוס אנג'לס, מה שגרם לשירותי החירום להפנות חולים באופן זמני לבתי חולים אחרים, כך לפי כתב האישום. האחים טענו כי התקיפה הייתה נקמה על הפצצת בתי החולים בעזה על ידי ישראל.
האחים נעצרו במדינה לא ידועה, ונמצאים מאז תחת חקירת ה-FBI במקביל להמתנה להמשך ההליכים נגדם. נכון לעכשיו לא ברור מתי יוסגרו לארה״ב - ואם בכלל. על פי כתב האישום, אם יורשעו, אחמד עומאר צפוי לעונש מרבי של מאסר עולם, ואחיו עלאא עומאר עלול להישלח לחמש שנות מאסר.
לפי התביעה, השניים מואשמים בין היתר בניסיון לשבש את חייהם של מיליוני ישראלים בעת חירום, תוך פגיעה בשירותים חיוניים שיכולים להשפיע על אזרחים בעת לחימה. האישום מתאר בפירוט גם פעולות שביצעו נגד ארצות הברית, דנמרק, צרפת ושוודיה. לפי התביעה, מעשיהם היו כל כך מזיקים ומסכני חיים, שהתביעה החליטה לדרוש עונש מרבי של מאסר עולם - הפעם הראשונה שארה"ב מאיימת על פושע רשת בעונש שכזה.