החודשים האחרונים העלו לא מעט תהיות בנוגע לתהליך המוצר של אפל, זאת לאחר שהחברה שינתה לא מעט מתוכניותיה, בעיקר לאחר ביטול פרויקט המכונית האוטונומית (Titan). זה מאוד מדאיג לראות חברה שמתחילה להראות סימנים של פאניקה.
4 צפייה בגלריה
האומניברס של אנבידיה נפתח לשימוש עם משקפי אפל ויז'ן פרו
האומניברס של אנבידיה נפתח לשימוש עם משקפי אפל ויז'ן פרו
אפילו האומניוורס של אנבידיה לא ממש הצליח להציל את משקפי הוויז'ן פרו
(צילום: אנבידיה)
קצת כמו אינטל אחרי שהבינה את גודל הטעויות שלה, כך גם אצל אפל נראה שהיא פתחה את כל מחסני התחמושת ומנסה לזרוק משהו שיידבק לקיר. לא משנה מה, העיקר משהו שהיא תוכל למכור לצד האייפון.

חזון שהלך לאיבוד

חשוב להבין כמה דברים בנוגע לאפל. החברה נמצאת בבעיה, ולא מאתמול. היא אמנם לא מפסידה כסף ואפילו מרוויחה המון, אבל זה טוב לטווח הקצר. לטווח הבינוני והארוך - לא ברור לאן היא מתכננת להגיע. כבר כתבנו על בעיית החזון של טים קוק, אבל הדיווח האחרון על ניסיון להיכנס לשוק הבית החכם דרך מנעול מבוסס FaceID מעיד יותר מכל על חוסר החזון הזה.
מראש שוק הבתים החכמים רחוק מלהיות בוננזה עסקית - אמזון, גוגל (Nest) וכמעט כל היצרניות הסיניות נמצאות שם כבר שנים, ועדיין לא הצליחו לפצח אותו. הניסיון של אפל להיכנס אליו מעיד שבחברה קצת מבולבלים בכל הנוגע לאסטרטגיית המוצר שלה.
4 צפייה בגלריה
פעמון דלת חכם. האם אפל תציג מהפכה בתחום?
פעמון דלת חכם. האם אפל תציג מהפכה בתחום?
פעמון דלת חכם. באמת, אפל?
(Getty Images)
צריך לומר, זה לא מופרך להיכנס לעולם הבית החכם כשכל הווייתך מבוססת על אקו-סיסטם של מוצרים שמדברים אחד עם השני. אבל אי אפשר להיכנס לתחום הזה עם מוצר שכל המתחרים כבר מציעים שנים רבות (וכאמור ללא הצלחה יתרה).

התוכניות היו, אבל וויז'ן פרו זירזו אותן

בכל מקרה, עבור אפל מדובר קצת בירי בחשיכה. זה לא שאין לה, או לא היו לה, תוכניות לתחום הבית החכם או "אינטרנט הדברים", אבל קשה לומר שמדובר במשהו שהיא עבדה עליו קשה כדי לקדם אותו. רק בחודשים האחרונים, מאז שהבינה שככל הנראה תחום ה-AR ומשקפי הוויז'ן פרו לא יהפכו לאייפון החדש, היא החלה להדליף את ניסיונותיה בתחום.
זה התחיל עם "ההדלפה" על הרובוט הביתי, לאחר מכן דובר על מעין אייפד למטבח, ולבסוף שילוב של זרוע רובוטית עם אייפד מוצמד. או במילים אחרות וקצת בוטות – מה לעזאזל נסגר איתכם אפל? אם נעשה בדיקה של כל המוצרים שהחברה התעסקה בפיתוח שלהם בשנתיים האחרונות, נמצא שהתחום היחיד שהיא טרם ניסתה זה כנראה גינון. להתפזרות הזו קוראים חזון קלוקל, או אין-חזון.
4 צפייה בגלריה
סטיב ג'ובס וטים קוק ב-2010
סטיב ג'ובס וטים קוק ב-2010
סטיב ג'ובס וטים קוק ב-2010. הראשון היה איש חזון, השני הוא מנהל מוצלח, ולא יותר מזה
(צילום: AP)
מאז שאפל בזבזה את הירושה הרוחנית של המייסד סטיב ג'ובס, שהשאיר לה הוראות מדויקות לאן צריך ללכת בעשור שלאחר מותו, ולאחר שנפטרה מאיש המוצר המוכשר היחיד שהיה לה (ג'וני אייב), נראה שהמנהיגות של טים קוק במשבר.
הוא אמנם יודע לנהל, הוא מצוין במספרים ובתפעול יומיומי, אבל נראה שאין לו באמת מושג לאן צריך לקחת את החברה. הוא מנסה, וכמו כל מהלך שמתבסס על ניסוי וטעיה, בסוף הוא כנראה גם יקלע איכשהו. אבל זה יעלה לאפל בהרבה מאוד אנרגיה ובהרבה מאוד זמן אבוד.
4 צפייה בגלריה
Apple Intelligence - הבינה המלאכותית של אפל
Apple Intelligence - הבינה המלאכותית של אפל
Apple Intelligence - פספסה את מהפכת ה-AI וכעת מנסה להדביק את הפער
(צילום: DenPhotos / Shutterstock.com)
כך למשל היא פספסה את תחום ה-AI, וכך היא גם פספסה לגמרי את הביקוש של דור ה-Z והמילניאלס למשקפיים חכמים ופשוטים, המאפשרים לתעד את החיים ישירות לרשתות החברתיות. אף חובב טיקטוק לא רוצה קסדת וויז'ן פרו כדי לצלם משהו ולהעלות לפיד, הוא כנראה רוצה משקפי מטא-רייבאן, שהן בדיוק הפיצוח המתאים לדרישה הזו.
אם לסטיב ג'ובס היה את החזון וההבנה שאפשרו לו לדעת טוב יותר מהמשתמשים מה הם צריכים, כי הוא היה אחד מהם בעצמו, לטים קוק אין את הפריבילגיה הזו. הוא לא יודע מה השוק רוצה, הוא יודע לנהל שרשראות אספקה, מערכי ייצור, הפצה ומכירות. זה חשוב, אבל זה לא מה שמאפשר לנצח בעולם הטכנולוגיה שבו נדרשים קצת יותר מיכולות ניהול וחשבונאות.