האם אמזון תגנוב את ההצגה ממיקרוסופט, גוגל, מטא ו-OpenAI? כך זה נראה על פי דיווח שפורסם אמש (ב') ובו טוענים מקורות מהחברה שהיא מפתחת מתחרה ישיר ל-ChatGPT, ג'מיני וקופיילוט. הצ'אטבוט של אמזון אמור גם לפתור בעיה קשה שמהווה אבן נגף בכל שירותי הצ'אטבוטים המתחרים - ההסתמכות שלהם על נתוני אימון לעיתים מיושנים או לא מעודכנים.
3 צפייה בגלריה
אמזון
אמזון
אמזון
(צילום: AP)
הצ'אטבוט החדש מכונה Metis כשמה של אלת החכמה במיתולוגיה היוונית (ואמא של אתנה). אמזון ידועה בשימוש שלה בשמות מהמיתולוגיה היוונית לפרויקטים מובילים. מודל הבינה המלאכותית העיקרי שמשמש אותה מכונה טיטאן ונחשב לפחות חזק ממודלים מקבילים - אבל המודל בו יעשה שימוש מטיס מכונה אולימפוס ועל פי הדיווח הוא אמור להיות הרבה יותר עוצמתי.
כמו המתחרים, גם מטיס יספק שלל יכולות מולטי-מודאליות, הוא יספק תשובות מבוססות על טקסט ותמונות. אבל בניגוד למתחרים, בנוסף הוא יוכל לספק קישורים לגיבוי התשובות. זאת אומרת שיש לו יתרון גדול בדמות השילוב של יכולת לבצע חיפוש מעבר לנתוני האימון שלו כדי לספק תשובות יותר מהימנות. אחת הבעיות של רוב הצ'אטבוטים היא שהם מוגבלים לנתונים ששימשו לאימון שלהם. ניכר שבאמזון רוצים לפתור את הבעיה ובדרך אולי להפחיד את גוגל שגם כך מודאגת מהתחרות.
הפתרון בו משתמש מטיס כדי להוסיף נתונים בזמן אמת נקרא retrieval-augmented generation או "יצירה מועצמת על ידי שליפה" בתרגום חופשי. כאמור מדובר בשיטה שמאפשרת לצ'אטבוט לחפש מידע נוסף ועדכני באינטרנט במקום להתבסס רק על נתוני האימון של המודל שמפעיל אותו. לדוגמה מטיס יוכל תיאורטית לשלוף נתוני בורסה עדכניים, משהו ש-ChatGPT או קלוד לא יודעים לבצע (עדיין).
3 צפייה בגלריה
קלוד
קלוד
אמזון גם השקיעה הרבה מאוד כסף באנת'רופיק, מפתחת הצ'אטבוט (המוצלח) קלוד
(צילום: JRdes / Shutterstock.com)
עוד יתרון של מטיס הוא היכולת לפעול כסוכן AI. לא מדובר על סוכן חשאי אלא יותר כמו סוכן סיוע, כך הוא יוכל לבצע משימות מורכבות כמו לבנות מסלול טיול לחופשה על בסיס בקשות של המשתמש או להפעיל את הבית החכם שלכם - קצת כמו ה-AI שאפל הציגה באירוע המפתחים האחרון שלה. חשוב להדגיש שמטיס עדיין לא נחשב למוצר מסחרי ולא ברור בינתיים מתי אמזון תציג אותו רשמית.
ענקית הקמעונאות המקוונת והמחשוב ענן נחשבת, קצת כמו אפל, לאחרונת חברות הביג טק להגיע לשדה הקרב של הבינה המלאכותית היוצרת. כמו אפל היא הייתה מהחלוצות של התחום עם אלכסה, אבל בניגוד ליצרנית האייפון, אמזון כן בנתה לעצמה פלטפורמות AI גדולה כבר שנים רבות. היא נחשבת לאחת ממובילות עולם ה-ML (למידת מכונה) ומספקת הרבה מאוד שירותי תשתיות לבינה מלאכותית לחברות וארגונים דרך זרוע המחשוב ענן שלה AWS.
למעשה, AI הוא קצת הבייבי של אנדי ג'סי המנכ"ל הנוכחי שניהל (וסייע להקים) לפני כן את AWS. החברה השקיעה הרבה מאוד באנת'רופי, שפיתחה את הצ'אטבוט קלוד ומתחרה ב-OpenAI. היא השיקה צ'אטבוט ארגוני בשם Q - שבינתיים זוכה להצלחה מועטה. בנוסף היא מחזיקה בפעילות פיתוח שבבי AI שמבוססת במידה רבה על רכישת אנפורנה לאבס הישראלית לפני כ-8 שנים. עם זאת השבבים שלה פחות מצליחים בגלל הדומיננטיות של אנבידיה. למרות שמאחורי הקלעים נראה שהיא מאוד ממוקדת בינה מלאכותית - בעין הציבורית אמזון נחשבת עדיין "משתרכת" מאחור.
3 צפייה בגלריה
אמזון Q
אמזון Q
אמזון Q
(צילום: אמזון)
האם מטיס, הצ'אטבוט החדש יצליח להחזיר לאמזון את הדימוי החדשני שהיה לה כשהשיקה את אלכסה והרמקולים החכמים? לא בטוח. אבל מה שכן בטוח זה שג'סי כבר הצהיר שהוא מתכנן לה הכנסות של "עשרות מיליארדי דולר" מפרויקטים מבוססי AI. בהתחשב בכך שהיא כבר מכניסה כמיליארד דולר בשנה מהתחום כבר כיום - ניכר שהיא כנראה בדרך להפוך לאחת ממובילות התחום אם ההימור שלה יצליח.