המיליארדר אילון מאסק הודיע היום (שבת) כי יאפשר לאו"ם ולארגוני הסיוע המוכרים ברצועת עזה להתחבר לאינטרנט באמצעות שירות סטארלינק, לאחר שהאינטרנט ברצועה קרס אמש במהלך הפעילות הקרקעית של צה"ל.
3 צפייה בגלריה
אילון מאסק ומסוף של סטארלינק
אילון מאסק ומסוף של סטארלינק
אילון מאסק ומסוף של סטארלינק
(צילום: Gonzalo Fuentes / Reuters, Mike Mareen / Shutterstock)

עוד בנושא:

"סטארלינק תספק קישוריות לארגוני סיוע מוכרים על ידי העולם בעזה", כתב מאסק בתגובה לפוסט של חברת הקונגרס הדמוקרטית אלכסנדריה אוקסיו קורטז, שמחתה על ניתוק רצועת עזה מרשת האינטרנט. בתגובה לפוסט אחר כתב מאסק שיספק חיבור לאינטרנט גם לאו"ם.
ריפרש
ברוכים הבאים לטלגרם, חמאס כבר כאן / עם עידן רינג
21:29
"ניתוק כל אמצעי התקשורת לאוכלוסייה של 2.2 מיליון איש היא בלתי מתקבלת", כתבה אוקסיו קורטז בפוסט ב-X (טוויטר לשעבר) שעליו הגיב מאסק, "זה מסכן עיתונאים, אנשי רפואה, מאמצים הומניטריים ואנשים חפים מפשע. אני לא יודעת איך אפשר להגן על מהלך כזה. היסטורית, ארה"ב גינתה את הפרקטיקה הזאת".
בתשובה למשתמש נוסף שהפציר בו לחבר את עזה לאינטרנט, השיב מאסק: "לא ברור למי יש סמכות לגבי חיבורים על הקרקע בעזה, אבל אנחנו יודעים שאף מסוף לא ביקש להתחבר באזור הזה". שר התקשורת, שלמה קרעי, הגיב בכעס על הצהרתו של מאסק: "ישראל תשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי להילחם בזה. חמאס ישתמש בכך לפעילות טרור. אין ספק בכך. אנחנו יודעים את זה, ומאסק יודע את זה. חמאס הוא דאעש".
"מאסק יכול להתנות זאת בשחרור התינוקות, הבנים, הבנות, הקשישים החטופים שלנו. כולם!", הוסיף קרעי, "עד אז, משרד התקשורת בראשותי ינתק כל קשר עם סטארלינק".

סימפטיה לאיראן

ההבטחה של מאסק להפעיל את סטארלינק בעזה הגיעה שעות לאחר שפרסם מם שמהדהד את הנרטיב של איראן - אחת התומכות הגדולות של חמאס - על תוקפנות אמריקנית כלפיה. במם, שבו נראים מפת איראן ובסיסי ארה"ב במדינות שמסביבה, נכתב: "איראן רוצה מלחמה. תראו כמה קרוב הם שמו את המדינה שלהם לבסיסים הצבאיים שלנו". בפוסט עצמו כתב מאסק "Oh, the Irany" ("הו, האיראניה").
החיבור לאינטרנט ברצועת עזה קרס אתמול במהלך הפעילות הקרקעית של צה"ל. חברת הטלקום הפלסטינית פלטל הודיעה כי תקיפות צה"ל "שיבשו לחלוטין" הן את האינטרנט הקווי והן את האינטרנט הסלולרי. גרף שפרסם ארגון NetBlocks, שעוקב אחרי שיבושים בחיבור לאינטרנט ברחבי העולם, מדגים כיצד הקישוריות לאינטרנט ברצועת עזה הלכה ופחתה מתחילת המלחמה, עד לקריסתה אתמול בערב.
3 צפייה בגלריה
גרף המתאר את האינטרנט ברצועת עזה
גרף המתאר את האינטרנט ברצועת עזה
כך קרס האינטרנט ברצועת עזה
מיזם סטארלינק של חברת החלל ספייס-אקס (SpaceX) מספק חיבור לאינטרנט באמצעות לוויינים במסלול נמוך, והוא מיועד לאזורים מבודדים ומרוחקים שבהם חיבור לאינטרנט לא קיים או שאינו יציב. בשנה שעברה, אחרי הפלישה הרוסית לאוקראינה שבמהלכה נפגעו קשות תשתיות התקשורת במדינה, העמיד מאסק את סטארלינק לשירותה של קייב. מאסק הסתייג מההסתמכות של אוקראינה על סטארלינק לצרכים צבאיים ובסופו של דבר הועברה האחריות על השירות במדינה לידי הפנטגון.
3 צפייה בגלריה
סטארלינק
סטארלינק
אינטרנט מהשמיים. מסוף של חברת סטארלינק
(צילום: shutterstock)
בעקבות המלחמה עם חמאס נעשו מאמצים להביא את סטארלינק גם לישראל. על אף שלא נרשמו אצלנו שיבושים בחיבור לאינטרנט, לפני כשבוע וחצי הודיע משרד התקשורת כי "מתקיימת פעילות לתיאום חברת סטארלינק בישראל" וכי המשרד מקדם רכישת טרמינלים של החברה לטובת רבש"צים וראשי יישובים ביישובי קווי העימות. מאז פרסום ההודעה לא עדכן המשרד על התקדמות כלשהי במגעים והערב, כאמור, הודיע קרעי על ניתוק הקשרים עם החברה.
פורסם לראשונה: 18:22, 28.10.23