שערי ה"גן הנעול" של אפל נפתחים מעט - אבל רק באיחוד האירופי: ענקית הטכנולוגיה הודיעה אמש (יום ה') על שורה של שינויים בחנות האפליקציות אפסטור, בדפדפן ספארי ובמערכת ההפעלה iOS שמטרתם ליישר קו עם הרגולציה באיחוד האירופי. השינויים ייכנסו לתוקף בחודש מרץ ובגרסה 17.4 של iOS.
1 צפייה בגלריה
אפסטור
אפסטור
אפסטור
(צילום: shutterstock)
הבשורה המשמעותית ביותר היא שאפל תאפשר לראשונה למשתמשים להוריד חנויות אפליקציות חיצוניות שמתחרות באפסטור ולהוריד באמצעותן יישומים למכשיר. כל אפליקציית iOS תצטרך לעבור תהליך אישור על ידי אפל עצמה.
החברה תאפשר למפתחים לגבות כסף ממשתמשים באמצעות מערכות תשלום חיצוניות, והיא לא תגבה עמלות על עסקאות כאלה. העמלות על תשלומים באפליקציות שמופצות דרך האפסטור יירדו מ-30% ו-15% ל-17% ו-10% (תלוי בסוג העסקה). מפתחים שיבחרו להשתמש במערכת התשלומים של אפל ישלמו עמלה נוספת של 3%.
השינויים המרכזיים של אפל באיחוד האירופי
מפתחים שירצו ליהנות מהפצה דרך חנויות צד-שלישי וממערכות תשלומים חיצוניות יצטרכו לשלם לאפל עמלה של 50 אירו סנט על כל משתמש לשנה אחרי שיעברו רף של מיליון משתמשים. אפשרות אחרת היא להמשיך לעבוד מול אפל בתנאים הקיימים.
ריפרש
בין הטיות להזיות: הצד האפל של הבינה המלאכותית / עם רוית דותן
52:28
עוד שינויים שעליהם הכריזה החברה: מפתחים חיצוניים יקבלו גישה לשבב ה-NFC, על מנת לאפשר תשלומים אלחוטיים גם דרך אפליקציות שאינן הארנק הדיגיטלי שלה. בנוסף, למשתמשים באיחוד האירופי יוצג מסך שבו הם יבחרו באיזה דפדפן הם רוצים להשתמש כברירת מחדל.
כאמור, כל השינויים האלה יהיה תקפים אך רק באיחוד האירופי והחל ממרץ. מדובר בתגובה ישירה של אפל לחוק השווקים הדיגיטליים (DMA) של האיחוד האירופי. אפל לא מסתירה את העובדה שהשינויים האלה אינם לרוחה ושהם למעשה נכפו עליה. בהודעה שפרסמה אתמול הזהירה החברה כי הם מעמידים את המשתמשים בסכנה מפני "נוזקות, הונאות ורמאויות, תוכן בלתי חוקי ופוגעני, ואיומים אחרים לפרטיות ולבטיחות".
אפל טוענת כי השינויים החדשים מיטיבים עם המפתחים, וכי 99% ישלמו אותו דבר או פחות ממה שהם משלמים היום וכ-1% בלבד ישלמו את העמלה של 50 אירו סנט על כל משתמש לשנה.
עם זאת, בקהילת המפתחים כבר מותחים ביקורת קשה על החברה. טים סוויני, מנכ"ל חברת Epic Games שמנהל בשנים האחרונות מאבק עיקש נגד אפל, הודיע כי החברה תשיק חנות אפליקציות עבור האייפון ותחזיר את המשחק פורטנייט למכשיר אחרי שנים של היעדרות. עם זאת, הוא גם מתח ביקורת על אפל ואמר כי מדובר במקרה של "ציות זדוני" - זאת אומרת שאפל מצייתת לרגולציה של האיחוד האירופי אבל עושה זאת בדרך מתחמקת שמיטיבה עמה. הוא זעם במיוחד על מה שהוא כינה "עמלות זבל חדשות ומסים של אפל על תשלומים שהם לא מעבדים בעצמם".
היזם ניקיטה ביר, שעומד מאחורי אפליקציית Gas, הדגים כיצד השינויים של אפל צפויים לפגוע במפתחות גדולות. בפוסט שפרסם ב-X (טוויטר לשעבר) הראה ביר כיצד אפליקציה עם מכירות בגובה 10 מיליון דולר ו-10 מיליון הורדות תשלם 6.2 מיליון דולר לאפל בשנה - לעומת 3 מיליון דולר בשנה שהיא משלמת בתנאים הנוכחיים.