הבית הלבן הבהיר כי כל ניסיון של חברות אמריקאיות להשתלט על חברת NSO עשוי להביא לבדיקה אם אותה רכישה מהווה איום מודיעיני על ממשלת ארה"ב. NSO היא חברת סייבר התקפי ישראלית שהוכנסה לרשימה השחורה של ארה"ב, והסתבכה במספר שערוריות אחרי שפורסמו תחקירים על ניצול לרעה של פיתוחיה.

עוד בנושא:

המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב שחררה את ההצהרה אחרי שדווח ב"גרדיאן" הבריטי כי רוברט סימונדס, שהקים וכיהן כיו"ר חברת הבידור STX Entertainment, וידוע כמפיק של מספר סרטים בכיכובו של אדם סנדלר, בוחן אפשרות להשתלט על נכסי החברה, כולל תוכנת הרוגלה המפורסמת Pegasus. סימונדס מונה לאחרונה לדירקטור של חברת האחזקות ששולטת ב-NSO, ומקורביו טוענים כי הוא בוחן דרך להשתלט על כמה מנכסיה. לפי הגרדיאן, הוא גם שוקל להעביר את הטכנולוגיה של NSO באופן אקסלוסיבי לידיה של "Five eyes" - ברית המודיעין הכוללת את ארה"ב, בריטניה, קנדה, אוסטרליה וניו זילנד.
1 צפייה בגלריה
לוגו NSO
לוגו NSO
לוגו NSO
(צילום: shutterstock)
לפי הגרדיאן, בנוסף לבדיקות שהחברה צפויה לעבור בארה"ב, השתלטות כזו על נכסיה החברה צפויה להיתקל בקשיים גם בישראל, בשל רגולציית משרד הביטחון. החברה נכללה כאמור ברשימה השחורה של ארה"ב ב-2021, אחרי שממשל ביידן הצהיר כי מצא ראיות לכך ש-NSO מוכרת כלים ש"מאפשרים לממשלות זרות לבצע דיכוי", כולל ניטור בכירי ממשל, עיתונאים, אנשי עסקים, אקטיביסטים, אקדמאים ועובדי שגרירויות. הרוגלה של NSO מסוגלת לפרוץ ולשלוט מרחוק בכל טלפון ללא ידיעתו של המשתמש, ובכך מעניקה לממשלות גישה לשיחות פרטיות, תמונות, מיקומים ומיילים, ואף יכולה להפוך את המכשיר למכשיר האזנה על ידי שליטה מרחוק במיקרופון.
"כל חברה אמריקאית צריכה להיות מודעת לכך שעסקה עם ישות זרה לא תסיר באופן אוטומטי את אותה ישות מהרשימה", נמסר מהממשל האמריקאי. "היא עשויה לגרור בדיקה כדי לבחון אם אותה רכישה תעלה סיכון לאיום מודיעיני על ממשלת ארה"ב, המערכות והמידע שלה, ובאיזו רמה לאותה ישות זרה או ממשלה מקבלת גישה או שליטה אליהם".
מ-NSO נמסר בתגובה: "טכנולוגיות הסייבר של NSO אפשרו לממשלות להציל אינסוף חיי אדם על ידי מניעת פשעים חמורים ומתקפות טרור ברחבי העולם, כולל חייהם של אזרחים אמריקאים. היום, מדינות דמוקרטיות רבות, בעיקר במערב אירופה, מסתמכות על טכנולוגיות הסייבר של NSO כדי לשמור על בטיחות הציבור".
ב-NSO אמרו בעבר כי הם מוכרים את התוכנה לממשלות עבור מלחמה בפשעים ובטרור. עוד נאמר שאין לחברה שליטה על האופן בו ממשלות משתמשות בכלי אחרי המכירה, אך כי בחברה נבחנו האשמות בשימוש לרעה בתוכנה, וכי היא אף ניתקה קשר עם חלק מלקוחותיה בעבר.
סימונדס לא הגיב לפניית הגרדיאן לתגובה לדיווח.