גורדון מור, מייסד-שותף של חברת אינטל ואחד החלוצים של תעשיית השבבים, הלך לעולמו בגיל 94 בביתו בהוואי כשהוא מוקף בבני משפחתו. מור, שהקים את אינטל בשנת 1968, ידוע בין היתר בזכות "חוק מור", שלפיו מספר הטרנזיסטורים בשבבי סיליקון יכפיל את עצמו בכל שנתיים.
2 צפייה בגלריה
גורדון מור
גורדון מור
גורדון מור. 2023-1929
(צילום: AFP PHOTO / INTEL CORPORATION)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

מור נולד בסן פרנסיסקו בשנת 1929. בשנת 1954 השלים דוקטורט בכימיה ובפיזיקה במכון הטכנולוגי של קליפורניה ושלוש שנים לאחר מכן הקים את חברת השבבים פיירצ'יילד סמיקונדקטור. ב-1968 הקים ביחד עם שותפו רוברט נויס את חברת Integrated Electronics, או אינטל כפי שאנחנו מכירים אותה כיום. מור כיהן כיו"ר ומנכ"ל החברה בין 1979 ל-1987, ונותר בתפקיד היו"ר עד לשנת 1997. בין 1997 ל-2006 כיהן כיו"ר אמריטוס של החברה.
בשנת 1965 פרסם תחזית שנודעה בכינוי "חוק מור", שלפיה מספר הטרנזיסטורים בשבבי סיליקון יכפיל את עצמו מדי שנה - תהליך שבפועל יכפיל את כוח החישוב שלהם. כעבור כעשור תיקן את הנוסחה וקבע כי מספר הטרנזיסטורים יוכפל פעם בשנתיים. "חוק מור" הפך לכלל אצבע בתעשיית השבבים, וגרם לאינטל ולחברות מתחרות להאיץ את מאמצי המחקר והפיתוח שלהן על מנת לעמוד בו. "כל מה שניסיתי לעשות זה להעביר את המסר, שבכך שנכניס עוד ועוד דברים לשבבים, נהפוך את מוצרי האלקטרוניקה לזולים יותר", הסביר מור בריאיון בשנת 2008. "חוק מור" ליווה את התעשייה במשך עשורים רבים, אבל בשנים האחרונות חברות השבבים מתקשות לעמוד בקצב שקבע ונראה שהוא מתקרב לסוף ימיו.
2 צפייה בגלריה
גורדון מור
גורדון מור
"העניק השראה לאורך עשורים". גורדון מור
(צילום: Ben Margot, AP)
מנכ"ל אינטל, פט גלסינגר, ספד למור ואמר כי הוא "הגדיר את תעשיית הטכנולוגיה באמצעות התובנות והחזון שלו. הוא שיחק תפקיד מרכזי בחשיפת העוצמה של הטרנזיסטורים, והעניק השראה לאנשי טכנולוגיה ויזמים לאורך עשורים". מנכ"ל אפל, טים קוק, הוסיף: "העולם איבד ענק עם מותו של גורדון מור, שהיה אחד האבות המייסדים של עמק הסיליקון ואיש חזון אמיתי שסייע לסלול את הדרך למהפכה הטכנולוגית. אנו, שהלכנו בעקבותיו, חייבים לו הוקרת תודה". בשנת 2000 הקימו מור ואשתו בטי את קרן גורדון ובטי מור, שלאורך השנים תרמה כ-5.1 מיליארד דולר למטרות צדקה, בהן שימור סביבתי, גילויים מדעיים, שיפור הטיפול בחולים ומטרות שונות באזור מפרץ סן פרנסיסקו. מור כיהן כיו"ר הקרן עד לשנת 2018 ובשנים האחרונות חילק את זמנו בין קליפורניה להוואי. השנה העריך מגזין פורבס כי הונו האישי נאמד בכ-7.2 מיליארד דולר. בשנת 2002 העניק הנשיא ג'ורג' וו. בוש למור את מדליית החירות, העיטור האזרחי הגבוה ביותר בארה"ב. מור הותיר אחריו אישה, שני ילדים וארבעה נכדים.