האם אתם כבר מעודכנים בטרנד החדש של עולמות הבינה המלאכותית? סוכן AI יעזור לכם לבצע פעולות במחשב, יחליף אתכם בכל המשימות המשעממות והשגרתיות שלכם ואולי יבצע אותן אפילו טוב יותר. טוב אולי זה לא ממש מלהיב, אבל לפעמים צריכים להיות רציניים.
4 צפייה בגלריה
ג'מיני
ג'מיני
ג'מיני. בקרוב תשלוט על המחשבים שלנו?
(צילום: Sadi-Santos / Shutterstock)
מה שהזריק ניצוץ של עניין לשימוש האפרפר מעט הזה ב-AI הייתה הכותרת ב-The Information: "גוגל מפתחת בינה מלאכותית שתשתלט על מחשבים". זה נשמע כמו כל תחזיות יום הדין של הבינה המלאכותית שבסופן המין האנושי מושמד, וכנראה זו הסיבה שהסיפור צוטט בהרבה כלי תקשורת והפך לשיחת היום. עבר הרבה זמן מאז שמוצר עתידי של גוגל זכה להתעניינות תקשורתית רחבה כזו.

החזון: להחליף את הצ'אטבוט

אז הנה הזמן להציג את מה שמכונה כרגע "פרויקט ג'רוויס" (Project Jarvis) - מודל AI חדש בסדרת ג'מיני (Gemini) של גוגל, שיוכל לבצע פעולות באמצעות המחשב שלנו, למשל לעשות סקר שוק ולקנות עבורנו אונליין, להזמין טיסה, לסגור עבורנו נופש ואפילו לערוך תחקיר סביב נושא שמעניין אותנו. ג'רוויס צפוי להיות מוצג לציבור במסגרת אירוע חשיפת המודל החדש של ג'מיני בחודש דצמבר הקרוב.
ככל שניתן ללמוד מהדיווחים על הטכנולוגיה החדשה, מדובר במימוש נוסף של גישת סוכן ה-AI (AI agent) שבה הבינה המלאכותית מבצעת משימות שונות לפי ההנחיות שאנחנו נותנים לה. וזו גם התפיסה שמרגשת עכשיו את עמק הסיליקון - השלב הבא בהתפתחות השימוש ב-AI, עם חזון להחליף בסופו של דבר את הצורך בצ'אטבוט בחלק מהשימושים.
4 צפייה בגלריה
GPT-2
GPT-2
סוכני AI - בינה מלאכותית תבצע עבורכם משימות לפי ההנחיות שתיתנו לה
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock, Open AI)
כפי שזה נראה ג'רוויס לא יהיה כלי AI עצמאי, אלא מוצר שפועל באמצעות דפדפן המחשב ורק באמצעות כרום של גוגל (כי אם אפשר להקשות על המתחרים, אז למה לא). מעשית, הוא יעזור למשתמשים לייצר אוטומציה ממשימות שהם עושים באופן שגרתי. הרעיון כבר מוכר משנים קודמות עם גישת האוטומציה הרובוטית של התהליכים (RPA), אבל נראה שעכשיו הטכנולוגיה בשלה כדי לעשות את זה כמו שצריך.
ג'רוויס יידע לפענח את מה שרואים על המסך, וכמו בן אדם תבוני, יבין את משמעותם של כל תפריט, הודעה או תמונה שאליהם הוא ייחשף. הוא יקבל מאיתנו משימות ויידע לחפש נתונים, לקבל מידע ולבצע פעולות במקומנו, ממש כאילו אנחנו כתבנו את הטקסטים ולחצנו על הכפתורים.

התחרות כבר בשיאה

רק לפני כמה ימים חברת אנתרופיק, המתחרה הגדולה של גוגל ושל OpenAI, הציגה גרסה חדשה של הצ'אטבוט שלה "קלוד", הנקרא סונט (Sonnet). המטרה המוצהרת - להפעיל את המחשב ולבצע משימות במקומנו באמצעות זיהוי מידע טקסטואלי וגרפי על גבי המסך, פענוח של פעולות ולאחר מכן הקלדה, העלאת קבצים, ואפילו משלוח נתונים עד לקבלת התוצאה המבוקשת. יש לציין שגם אפל מתכננת יכולות דומה שתשולב ב-AI שלה, לכשיצא לאוויר העולם.
4 צפייה בגלריה
דאריו אמודיי בשימוע בסנאט
דאריו אמודיי בשימוע בסנאט
מנכ"ל אנתרופיק,דאריו אמודיי. פרש מ-OpenAI כדי להתמקד בפיתוח אחראי של AI
(צילום: SAUL LOEB / AFP)
במקביל, מיקרוסופט הציגה את השלב הבא בפיתוח קופיילוט סטודיו (Copilot Studio), הכולל פלטפורמה ליצירת סוכני AI עבור לקוחות עסקיים. הרעיון אמנם נולד כבר ב-2019 תחת השם Power Virtual Agents, אבל כעת מיקרוסופט מצהירה שהוא הופך לישים באמת. באמצעות הפלטפורמה ניתן יהיה להכשיר סוכני מכירות, סוכני קניות, סוכני שירות לקוחות וכדומה - כולם כמובן "יצורים" מבוססי בינה מלאכותית.

שיפור ביצועים – כן, בטוח לשימוש – לא לגמרי

הסוכנים האלה מתוכננים לפעול, בין אם באופן מלא או חלקי, ללא התערבות אנושית, כשהמטרה היא לפנות את זמנו של העובד לדברים חשובים יותר, כמובן. אם סוכני AI עובדים היטב, ניתן להפעיל "צבא" שלם שלהם באמצעות ניהול של בן אדם אחד, מה שאמור לייעל זמנים ותהליכי עבודה.
אבל טרנד סוכני ה-AI הוא הרבה יותר מהדבר החם שכולם מדברים עליו. בתעשיית ה-AI הושקעו מאות מיליארדים וכבר עתה היא מאחרת בהחזרת התשואות למשקיעים. היכולת להפיק הכנסות משיחות עם צ'אטבוט היא כנראה מוגבלת, ולכן נדרש שלב ההתפתחות הבא שבו ה-AI מתחיל להרוויח כסף כדי להצדיק את הקיום שלו, כשהוא מתפקד כסוכן ממוקד מטרה.
4 צפייה בגלריה
מנוע החיפוש של גוגל
מנוע החיפוש של גוגל
האם בקרוב לא נצטרך את מנוע החיפוש של גוגל?
(צילום: Thaspol Sangsee / Shutterstock.com)
אך האם זה בטוח לשימוש? כמובן שלא. ככל שבני האדם יעבירו משימות מורכבות יותר לביצוע על ידי הבינה המלאכותית, כך גדלה הסכנה שהיא תקבל החלטות מסוכנות יותר. זאת, בעיקר אם מביאים בחשבון את המרוץ הבלתי פוסק לפתח "סופר אינטליגנציה" שתהיה חכמה יותר מבני אדם (או בעגה המקצועית – בינה מלאכותית כוללת, או AGI).
מצד שני, החשש שסוכן אינטליגנטי למחצה ימוטט חברה בגלל מחירים אטקרטיבים מדי שיציע ללקוחות, מספיק לבדו בשביל להדיר שינה ממנהלי חברות. כך שכניסתם של סוכני ה-AI לשימוש צפויה להיות מוגבלת ועם פיקוח מחמיר, לפחות בהתחלה.