OpenAI שוב מסתבכת בהאשמות על גניבה "ספרותית". הפעם סם אלטמן הבין די מהר שגם ענקית אינטרנט לא יכולה אל מול ענקית הוליוודית, והחליט לנטוש את זירת הקרב בטרם עת. החברה הודיעה אמש (ב') כי תפסיק את השימוש בשירות הצ'אט הקולי החדש שלה, Sky, אחרי שהשחקנית סקרלט ג׳והנסון איימה לתבוע את החברה ופרסמה הצהרה בה היא טוענת שהקול ״דומה להחריד״ לשלה. לטענת ג׳והנסון, מנכ״ל OpenAI סם אלטמן פנה אליה במשך מספר פעמים במטרה שתאשר את השימוש בקולה לפיצ׳ר החדש שלו ולאחר שסירבה - הוא עשה הכל כדי לדמות את קולה של Sky לשלה.
1 צפייה בגלריה
סקרלט ג'והנסון מתעצבנת על OpenAI
סקרלט ג'והנסון מתעצבנת על OpenAI
סקרלט ג'והנסון מתעצבנת על OpenAI
(קרדיט: צילום מסך)
אלטמן הודה בעבר שהסרט של ספייק ג'ונז, ״היא״ (Her), בו דמותו של חואקין פיניקס מתאהבת בעוזרת הוירואטלית סמנתה, בקולה של ג׳ונהנסון, הוא הסרט האהוב עליו. לקראת השקת השירות הקולי החדש של ChatGPT הוא צייץ בפשטות: ״היא״.
ב-OpenAI הכחישו בתחילה כל קשר בין ג'והנסון לעוזרת הקולית החדשה, ומסרו כי ״אנחנו מאמינים שקולות מבוססי בינה מלאכותית לא צריכים לחקות בכוונה את הקול הייחודי של סלבריטאי. הקול של סקיי אינו חיקוי של סקרלט ג'והנסון אלא שייך לשחקנית מקצועית אחרת המשתמשת בקול הדיבור הטבעי שלה", נמסר מהחברה. OpenAI אמרה שהיא לא יכולה לשתף את שמות אנשי המקצוע הקוליים שלה מסיבות של פרטיות אבל הבטיחה שעבדה עם במאים ומפיקים ״לא ידוענים״ כדי להקליט בקיץ שעבר בסן פרנסיסקו חמישה קולות למוצר החדש שלה: Breeze, Cove, Ember, Juniper ו-Sky.
ובכל זאת בהודעה ששחררה החברה נאמר כי הפונקצית הקולית מושהית: ״שמענו שאלות לגבי איך בחרנו את הקולות ב-ChatGPT, במיוחד ב-Sky. אנחנו פועלים להשהות את השימוש ב-Sky בזמן שאנו מטפלים בהן״. אלטמן הוסיף לאחר מכן כי ״ליהקנו את המדובבת שעומדת מאחורי קולה של סקיי לפני כל פנייה לגב' ג'והנסון. אבל מתוך כבוד לגברת ג'והנסון, הפסקנו להשתמש בקולה של סקיי במוצרים שלנו. אנחנו מצטערים בפני גב' ג'והנסון שלא תקשרנו טוב יותר".
ובאמת גב׳ ג׳והנסון לא לבד. היא מצטרפת לשורה של חברות ויוצרים שמאשימים את OpenAI בשימוש בעבודתם ללא רשות. במהלך השנה האחרונה נתבעה OpenAI בגין הפרות של זכויות יוצרים על ידי סופרים, שחקנים ועיתונים, שרה סילברמן אחת והניו יורק טיימס. השחקנית זוכת האוסקר שחזרה את השתלשלות האירועים בהצהרה אמש, שמתחילה בספטמבר 2023, אז קיבלה הצעה מפתה מהמנכ"ל סם אלטמן: "הוא אמר לי שהוא מרגיש שעל ידי זה שאני אהיה הקול של המערכת, נוכל לגשר על הפער בין חברות טכנולוגיה וקריאייטיב ולעזור לצרכנים להרגיש בנוח עם השינוי הסייסמי הנוגע לבני אדם ו-AI. הוא אמר שהוא מרגיש שהקול שלי ינחם אנשים", טענה.
"לאחר שיקולים רבים ומסיבות אישיות, דחיתי את ההצעה. כששמעתי את ההדגמה של הפיצ׳ר החדש, הייתי המומה. כעסתי ולא האמנתי שמר אלטמן יחפש קול שנשמע כל כך דומה לשלי עד שהחברים הקרובים ביותר שלי וכלי החדשות לא יכלו להבחין בהבדל", אמרה בהצהרה.
ג'והנסון הוסיפה ש-OpenAI "הסכימה בעל כורחה״ להוריד את הקול לאחר שהיועץ המשפטי שלה כתב שני מכתבים לאלטמן וביקש מהחברה להסביר את "התהליך המדויק" ששימש ליצירת הקול. "בתקופה שבה כולנו מתמודדים עם ׳דיפ פייק׳ והגנה על הדומה לנו, העבודה שלנו, הזהויות שלנו, אני מאמינה שאלו שאלות שראויות לבהירות מוחלטת", אמרה. "אני מצפה לפתרון בצורה של שקיפות והעברת חקיקה מתאימה כדי להבטיח שזכויות הפרט מוגנות".
מה שבטוח הוא שבשנת 2013, כשיצא הסרט ״היא״, הוא נתפס כמדע בדיוני. היום זה לא נראה ככה.