בתזמון מושלם למדי, בדיוק כאשר מאוכזבי טוויטר מחפשים פלטפורמה חדשה להגר אליה, משיק נועם ברדין, מנכ"ל ווייז לשעבר, רשת חברתית חדשה בשם פוסט (Post). לפי התיאור של ברדין, פוסט אמורה להיות האנטי-תזה לטוויטר, פייסבוק ושאר הרשתות החברתיות ששולטות היום באינטרנט, ולהחזיר למשתמשים את תחושת ההנאה והחופש שאפיינה אותן בעבר.
1 צפייה בגלריה
נועם ברדין
נועם ברדין
אומרים שהיה פה שמח. נועם ברדין, מנכ"ל פוסט
(עיבוד תמונה. צילום: עמית שעל, פוסט)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

"זוכרים שרשתות חברתיות היו כיפיות, הכירו לכם רעיונות גדולים ואנשים מגניבים ובאמת הפכו אתכם לחכמים יותר?", כתב ברדין עם השקת Post, "זוכרים שהן לא בזבזו את הזמן שלכם והכעיסו או העציבו אתכם? זוכרים שיכולתם לא להסכים עם מישהו בלי לספוג איומים או עלבונות? אנחנו רוצים להחזיר את זה עם פוסט".
פוסט הושקה לפני כשבוע ונכון לעכשיו בשביל להצטרף אליה יש להירשם לרשימת המתנה שלפי ברדין מונה כבר יותר מ-100 אלף איש. ברדין מודה כי לא כל הפיצ'רים בפלטפורמה מוכנים עדיין (פיצ'ר החיפוש התווסף רק אתמול), ולכן בחברה מצרפים משתמשים חדשים בקצב איטי למדי.
אז מה אפשר לעשות בפוסט? בגדול, לא משהו שאי אפשר לעשות היום בפייסבוק, טוויטר ושלל רשתות חברתיות אחרות: ניתן לכתוב פוסטים, להגיב להם, לשתף אותם, לסמן לייק, לקרוא מאמרים מכלי תקשורת שונים וגם לתת טיפים ליוצרים שאתם אוהבים.

בלי נאצים

נראה, אם כן, שמה שאמור לבדל את פוסט מרשתות חברתיות אחרות הוא אופי הקהילה. ברדין הבהיר כי ברשת החברתית שלו אין מקום "לנאצים, אנטישמים, קנאים, גזענים, הומופובים ומיזוגנים - יש מספיק פלטפורמות בשבילם". בכך רומז ברדין לרשתות חברתיות כמו פרלר, Gettr ו-Truth Social שמבטיחות למשתמשים חופש ביטוי מקסימלי (גם אם אינן יכולות לספק זאת בפועל, בין אם בגלל הרגולטורים ובין אם בגלל מדיניות חנויות האפליקציות וחברות הענן).
לדברי ברדין, שמכנה את עצמו Chief Poster (מין עקיצה לאילון מאסק שקורא לעצמו Chief Tweet), בפוסט מאמינים שכל האנשים נוצרו שווים, ו"אם אתם לא מסכימים עם העיקרון הזה, פוסט לא מיועדת עבורכם. אנחנו מאמינים בחופש הביטוי ונתנגד לכל ניסיון ממשלתי לצנזר את ההתבטאויות בפלטפורמה שלנו. עם זאת, יש לנו חוקים ואנחנו נאכוף אותם באופן נחרץ באמצעות ניטור תוכן, בעזרת הקהילה שלנו".
מי שהעניקה לפוסט רוח גבית בימים האחרונים היא קארה סווישר, אחת העיתונאיות הידועות והמוערכות בעולם הטכנולוגיה, שפרסמה בטוויטר צילום של העמוד שלה ברשת החברתית הצעירה וכתבה: "על אף שאני מעריצה את החבר'ה במסטודון (רשת חברתית נוספת שמתחרה בטוויטר - י.מ), היא מסובכת מדי לרוב האנשים. הנה העמוד שלי בפוסט". בימים האחרונים היא גם שיתפה שורה של ציוצים שפרסם ברדין.
ברדין מונה למנכ"ל ווייז בשנת 2009 והמשיך לנהל את החברה גם לאחר שנמכרה לגוגל בשנת 2013 תמורת כמיליארד דולר. בתחילת 2021 הוא עזב את החברה וכעבור זמן קצר עורר סערה קטנה בעמק הסיליקון כאשר פרסם פוסט ארוך שבו מתח ביקורת על התרבות הארגונית של ענקית הטכנולוגיה. לפי הפרופיל של ברדין ברשת החברתית לינקדאין, הוא הקים את פוסט במאי 2022. משרדי החברה נמצאים בניו יורק והיא מונה כעשרים עובדים.
אי אפשר להאשים את ברדין בהיעדר שאפתנות: לא מעט רשתות חברתיות הוקמו בשנים האחרונות, אבל מעט מאוד הצליחו לקרוא תיגר על ענקיות כמו פייסבוק (כמעט שלושה מיליארד משתמשים חודשיים פעילים), אינסטגרם (כשני מיליארד משתמשים חודשיים פעילים) טיקטוק (יותר ממיליארד משתמשים חודשיים פעילים) וטוויטר (קרוב ל-240 מיליון משתמשים יומיים). האם פוסט תצליח איפה שכמעט כולן נכשלו? ימים יגידו. אנחנו מצדנו נשמח לראות רשת חברתית עם מייסד ישראלי נותנת פייט לענקיות הטכנולוגיה.