אם לשפוט לפי ויקיפדיה, ״רצח עם״ בעזה על ידי ישראל הוא עובדה מוגמרת. עורכי ויקיפדיה העולמית שינו רשמית את שמו של הערך "האשמות על רצח עם בהתקפה הישראלית על עזה ב-2023" (Allegations of genocide in the 2023 Israeli attack on Gaza) ל"רצח עם בעזה" (Gaza genocide) השינוי הגיע אחרי הצבעה שנערכה בתום דיון שנמשך חודשים.
4 צפייה בגלריה
אתר ויקיפדיה
אתר ויקיפדיה
אתר ויקיפדיה
(צילום: shutterstock)
העורכים שהצביעו בזכות הכותרת "רצח עם בעזה" טענו כי ישנו קונצנזוס רחב באקדמיה בנושא, והפנו למאמרים אקדמיים של היסטוריוני שואה, חוקרי רצח עם, פרופסורים לזכויות אדם, ומומחים משפטיים ופוליטיים. מבין המומחים המצוטטים בערך, בולטת המשקיפה המיוחדת של האו"ם לענייני השטחים הפלסטיניים, פרנצ'סקה אלבנזה, דמות שנויה במחלוקת שארה״ב וישראל ביקשו שתפוטר מהאו״ם. היא מקבלת מקום של כבוד בערך שמציין את דבריה כמה וכמה פעמים.
הארגונים הבינלאומיים ואתרי החדשות בהם נעשה שימוש כמקור, כגון Anadolu Agency הטורקית, ידועים באידאולוגיה האנטי-ציונית שלהם. גם טקסטים של העיתונאי גדעון לוי, הפילוסוף אילן פפה - ולמען הגילוי הנאות ynet - משמשים כתימוכין. מספרי ההרוגים והפצועים בערך נלקחים ממשרד הבריאות בעזה.
״משקיפים שונים, כולל השליחה המיוחדת של האו"ם פרנצ'סקה אלבנזה, ציטטו הצהרות של בכירים ישראלים שעשויים להצביע על 'כוונה להשמיד' את אוכלוסיית עזה, תנאי הכרחי לעמידה ברף החוקי של רצח עם״, נכתב בתחילת הערך. רוב חוקרי המזרח התיכון שבסיסם בארה"ב מאמינים שפעולותיה של ישראל בעזה נועדו להפוך אותה לבלתי ראויה למגורים עבור פלסטינים, ו-75% מהם אומרים שפעולות ישראל בעזה מהוות "פשעי מלחמה גדולים דומים לרצח עם" או "רצח עם״.

סיוע מצד הצהרות חברי ממשלת ישראל

הערך משתמש גם בשלל אמירות בעייתיות של חברי ממשלת ישראל כמו שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳, השר לביטחון פנים איתמר בן-גביר, ח"כ טלי גוטליב, אבל גם בנשיא יצחק הרצוג, כדי לתמוך בטענות ל״רצח עם״. כך למשל נכתב כי ״ב-7 באוקטובר אמר נתניהו שתושבי עזה ישלמו 'מחיר עצום' וישראל תהפוך חלקים מעזה להריסות".
4 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ
בצלאל סמוטריץ
שר האוצר בצלאל סמוטריץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בדיון בפעולות ובכוונות של רצח עם מאז 7 באוקטובר, חוקר רצח העם מארק לוין ציין את הרטוריקה הגוברת של רצח עם וטיהור אתני תחת ממשלות נתניהו הקודמות. דברים אלה נתמכו על ידי הכתבת טיה גולדנברג ב-AP News , שהדגישה את הצהרותיו של השר סמוטריץ' כרטוריקה הולכת וגוברת של רצח עם תחת ממשלת נתניהו. גם הפנייה של נתניהו לפלסטינים כ״עמלק״ מוזכרת שוב ושוב כתימוכין לכוונה להצדיק הרג פלסטינים.
הערך המורחב והארוך מחולק לתתי נושאים שמנתחים את הסוגייה ממספר זוויות שונות - שיח אקדמי, משפטי ותרבותי סביב רצח עם, הגדרות משפטיות ואנתרופולוגיות, הצהרות של פוליטיקאים כאמור, הן בארץ והן בעולם, ההליך המשפטי בבית הדין הבינלאומי בהאג וכן פעולותיה המעשיות של ישראל בזירה המקומית והבינלאומית. חלק נרחב ממנו מוקדש לשיתוף הפעולה של האמריקאים, והנשיא ביידן בפרט, עם ״רצח העם״. גם מחוקקים רפובליקנים מככבים בו, כמו עוזרו של דונלד טראמפ לשעבר, מקס מילר, שאמר כי עזה ״תהפוך למגרש חניה״.
4 צפייה בגלריה
הקרב מול עמלק ברפידים
הקרב מול עמלק ברפידים
הקרב מול עמלק ברפידים
(איור: Philip De Vere, ויקיפדיה)

הביקורת משמאל משמשת כאסמכתא

מנגד מובאים דברי הביקורת של חברי ה״סקווד״ הפרוגרסיבי נגד מדיניות הבית הלבן, כגון הסנטור היהודי הדמוקרטי ברני סנדרס וחברת בית הנבחרים ראשידה טליב. גם דבריהם של פעילת האקלים גרטה תונברג, הראפר מק'קלמור וזוכת פרס נובל לשלום מלאלה יוספזאי לא נפקדים מהערך: “כשאנחנו רואים סימנים מדאיגים של רצח עם, אנחנו לא יכולים לחכות לנקוט בפעולה נחרצת. אנחנו חייבים לעבוד יחד כדי להאיץ במנהיגים שלנו להפסיק את פשעי המלחמה האלה ולהעמיד את העבריינים לדין”, אמרה באפריל האחרון.
העורכים שתמכו בכותרת "רצח עם בעזה" טענו כי מקורות אמינים מראים כי יש קונצנזוס אקדמי בנושא, והציגו ציטוטים ממחקרים ב-Journal of Genocide Research, מדברי היסטוריון שואה הטוען כי ישנה הסכמה רחבה בקרב חוקרי רצח עם ומפרופסור לזכויות אדם הטוען שישנו גם קונצנזוס משפטי בנושא. הם מצטטים גם סקר של מכון ברוקינגס על כך כי שליש מהחוקרים במזרח התיכון רואים בפעולות הצבאיות של ישראל בעזה כ"רצח עם", ו-41% רואים בהן "פשעי מלחמה חמורים הדומים לרצח עם". העורכים שתמכו בכותרת "רצח עם בעזה" טענו כי הכותרת הזאת היא הנפוצה ביותר בקרב מקורות אמינים וגם כי יש דוגמאות רבות לערכים בוויקיפדיה כמו "חיים חוצניים" שבהם הכותרת לא בהכרח מעידה כי מדובר באמת.

התעלמות מהפרת המדיניות והדהוד מסרים של הצד הפלסטיני

4 צפייה בגלריה
ויקיפדיה ערכים אנטי ישראלים
ויקיפדיה ערכים אנטי ישראלים
ויקיפדיה כוללת הרבה מאוד ערכים אנטי ישראלים
(צילום מסך: ויקיפדיה)
לעומתם, העורכים שהתנגדו לכותרת טענו כי הכותרת "רצח עם בעזה" מפרה את המדיניות של ויקיפדיה על כותרות ניטרליות ומשקפת הטייה נגד ישראל. לדבריהם כותרות אחרות בוויקיפדיה המתארות נושאים שנויים במחלוקת מציינות זאת במפורש, וכי יש להוסיף מונחים כמו "האשמות" או "טענות" כדי לשקף טוב יותר את הדיון בערך. הם טוענים למוסר כפול ומביאים כדוגמא ערכים כגון "האשמות על רצח עם בהתקפה של חמאס על ישראל ב-2023", בהם ממשיכים להשתמש במונח "האשמות". לדבריהם יש גם מספיק חוקרים המתנגדים לטענות על רצח עם ישראלי כדי שהכותרת לא תשתנה ל"רצח עם בעזה". אחד העורכים טען שהערך "מנופף בדגלים אנטי-ישראליים" ומשתמש במספרים שמספקים מקורות בלתי אמינים.
לאחר ההצבעה, העורך שהכריע את הדיון, ג'ו רו, ציין כי יש קונצנזוס רופף לשינוי הכותרת ל"רצח עם בעזה". מאז תחילת המלחמה, נציין, הפכה ויקיפדיה לזירת מלחמת הסברה. האנציקלופדיה המקוונת סובלת מהיקף גדול של מאבקי כוח בין עורכים פרו-פלסטינים ופרו-ישראלים. לדברי העורכים הישראלים, ערכים רבים נכתבים מתוך השקפות אנטי-ישראליות בחסותם של עורכים שמשתמשים בפלטפורמה להדהוד מסרים פלסטיניים.