ממשלת אוסטרליה הודיעה אמש (שני) כי היא אוסרת על השימוש בטיקטוק במכשירים ממשלתיים. המדינה מצטרפת לארה"ב, בריטניה, קנדה, ניו-זילנד והאיחוד האירופי שהודיעו על מהלכים דומים בחודשים האחרונים. במערב טוענים כי החברה הסינית היא למעשה סוס טרויאני של המשטר הסיני וכי המידע של המשתמשים המערביים עובר דרכה לבייג'ינג.
2 צפייה בגלריה
טיקטוק
טיקטוק
אוסטרליה מצטרפת למחרימים. טיקטוק
(צילום: Sergei Elagin / Shutterstock.com)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

במערב טוענים כי מעבר לגישה לנתוני המשתמשים, הממשלה הסינית מצנזרת תכנים שאינם מתאימים לקו הממשלתי שלה ומשתמשת באפליקציה להפצת פייק ניוז ומידע מוטה. בארה"ב ניתנה מסגרת זמן של חודש מתחילת מרץ כדי להסיר אותה מכל סמארטפון, טאבלט או מחשב שנמצא בשימוש של פקידי ממשל או גורמים העובדים מולם כגון קבלני משנה. בקנדה ובריטניה נעשה מהלך דומה ובניו-זילנד הסתפקו בהסרת האפליקציה ממכשירים המחוברים לפרלמנט המקומי.
לפי הוול סטריט ג'ורנל, הצעד האוסטרלי מתבצע בעקבות המלצה של שירותי הביון המקומיים. בטיקטוק טוענים כי מדובר במהלך פוליטי וכי ממשלת אוסטרליה דחתה כל ניסיון להידברות עם החברה. "אין שום ראיה לכך שטיקטוק מהווה סכנה ביטחונית לאוסטרליה", אמר לי האנטר, מנכ''ל החברה באוסטרליה וניו זילנד. "אין שום סיבה שיתייחסו אלינו בצורה שונה מאשר כל שירות מדיה חברתית אחר". בטיקטוק ציינו כי המידע והנתונים של משתמשים מערביים מאוחסן כולו בשרתים בסינגפור וארה''ב ושהגישה אליו מוגבלת ומפוקחת. בנוסף אומרים בחברה כי עד כה מעולם לא שותף מידע עם המשטר בסין ושטיקטוק תסרב לכל בקשה כזאת.
קשה לדעת עד כמה יש לטיקטוק אפשרות להתמודד עם דרישות מצד המשטר הסיני: החברה האם בייטדאנס נחשבת לאחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות בסין והיא כפופה לרגולציה המקומית. מניסיון העבר, לממשלה הקומוניסטית אין בעיה להתערב בשוק, כפי שעשתה בעבר עם טנסנט, עליבאבא וחברות נוספות.
כך למשל מייסד עליבאבא, ג'ק מא, שנחשב למיליארדר הטק הראשון והמוכר ביותר במדינה, נאלץ לעזוב אותה לפני כשנתיים לאחר שהממשלה הסינית החליטה לעשות "סדר" ולהראות לציבור מי בעל הבית. מבחינת הממשלות המערביות, אין זה בלתי סביר להעריך שהממשלה הסינית יכולה לנצל את הכוח שלה למטרות שאינן מקובלות עליהן. בהתחשב בכך שטיקטוק היא אחת האפליקציות הפופולריות ביותר בעולם - עם יותר ממיליארד משתמשים - הגישה של סין למידע שהיא מכילה יכול להתברר כמסוכן מאוד.
בארה"ב דרש ממשל ביידן לאחרונה שבעליה הסינים של האפליקציה ימכרו את האחזקות שלהם או שהאפליקציה תיחסם לחלוטין. בסין כמובן שהודיעו שיילחמו בכל ניסיון אמריקאי לכפות מכירה כזו. באופן כללי, המשחק בין סין למדינות המערב על הגב של חברות הטכנולוגיה צובר תאוצה. לאחר שנים רבות של שימוש בתשתיות הסיניות כדי לייצר את הטכנולוגיות המערביות של אפל, סמסונג, ואחרות, בסין פיתחו תעשיית טכנולוגיה חזקה שהצליחה לאתגר לא פעם את החברות המערביות.
2 צפייה בגלריה
שו זי צ'ו בשימוע בקונגרס
שו זי צ'ו בשימוע בקונגרס
מנכ"ל טיקטוק, שו זי צ'ו, בשימוע בקונגרס האמריקני בחודש שעבר
(צילום: Chip Somodevilla / Getty Images)
ואולם, מהרגע שהחברות האלה ביקשו להיכנס לתחרות ישירה בשוק העולמי, הן נבלמו על ידי הממשלות המערביות וארה"ב בראשן. בסין טוענים כמובן לחרם פוליטי, אבל במערב מדגישים שמדובר בהגנה על הערכים הדמוקרטיים וחסימה של ניסיונות להפוך את סין למעצמה העולמית החשובה. כך למשל קנס הממונה על המידע בבריטניה את טיקטוק ב-13 מיליון פאונד בגלל שהאפליקציה לא הגנה על מידע של ילדים מתחת לגיל 13 כפי הנדרש. כמובן שמדובר במהלך בעייתי שכן גם פייסבוק או טוויטר לא ממש מגינות על המידע של משתמשים קטינים. התירוץ הוא תמיד אותו אחד - אין לנו דרך לזהות אם המשתמשים הם קטינים.
אבל גם בסין לא עושים חיים קלים לחברות המערביות. כך למשל מיקרון, יצרנית שבבים אמריקאית גדולה המספקת שבבי זיכרון, נמצאת תחת "חקירה" של הרשויות הסיניות בחשד שמוצריה כוללים "בעיות אבטחה" חמורות. גם במקרים של מיזוגים, כלומר רכישה של חברה גדולה על ידי חברה גדולה אחרת שבמסגרתם נדרשת הסכמה של רגולטורים ברחבי העולם, הסינים לא מהססים לגרור את הרגליים במקרה שמדובר בעסקה שיכולה להזיק לחברות סיניות. ובחזרה לטיקטוק, החרם הממשלתי על האפליקציה אולי לא ישנה לה הרבה מבחינת כמות המשתמשים, אבל כנראה שכן יש לו משמעות תדמיתית והוא עשוי להוות אמצעי לחץ נוסף על סין מצד ארה"ב.