האם הרובוטים של טסלה אכן מופעלים על ידי בינה מלאכותית או שהם נשלטו מרחוק על ידי בני אדם באירוע ההשקה הנוצץ של החברה? על השאלה הזו רבים עונים בחיוב, רבים בשלילה ועוד הרבה שלא יודעים לומר מה בדיוק הלך שם. אז על מה מדובר?
2 צפייה בגלריה
מאסק ואופטימוס
מאסק ואופטימוס
מאסק ואופטימוס. ארכיון
(תמונה: AFP PHOTO / HANDOUT / TESLA)
בואו ניזכר קודם כל בתקציר האירוע. ביום חמישי האחרון חשף מאסק את המכוניות האוטונומיות החדשות של טסלה שצפויות להגיע לשוק בקרוב (כשהכוונה בשפה שלו היא "כנראה עוד כמה שנים"). לאחר שהרשים את הקהל עם המכוניות המעוצבות ונאם על עתיד האנושות, הוא הציג לצופים מחדש את האנדרואיד שטסלה מפתחת - אופטימוס – והקרין סרטון בו הרובוט נראה מתפקד כסוג של משרת למשפחה בורגנית אמריקאית. כל ההצגה הזו נטעה בצופים את הרושם שמדובר במוצר שאוטוטו יוצא לשוק במחיר של כ-20 עד 30 אלף דולר, כך לדברי מאסק עצמו.

כמעט אנושי, או אנושי כמעט לגמרי?

וכדי לחזק את תצוגת התכלית, הרובוטים הופיעו כשהם משתלבים באירוע המינגלינג שלאחר האירוע המרכזי. הם ניהלו עמדת קוקטיילים כברמנים, רקדו וכמובן ניהלו שיחות עם חלק מהבאים. בסרטונים שהועלו לרשת לאחר מכן, ניכר שיכולת הדיבור של האופטימוסים מאוד מרשימה ומגיעה כמעט לרמה של שיחה עם בן אנוש. אבל בנקודה הזו, החלו להופיע ברחבי הרשת ספקולציות על כך שאולי לא מדובר בבינה מלאכותית בסופו של דבר, אלא מפעיל אנושי שפשוט מעביר את התשובות בזמן אמת.
יש לציין שאחרי האירוע, מניות טסלה צנחו בכ-8 אחוז והמשיכו לרדת גם במהלך סוף השבוע. לא ברור אם הדבר נובע מכך שהמשקיעים כעסו על כך שמאסק "עבד" עליהם או ניסה לבצע מניפולציה על המצב האמיתי בו נמצאת החברה - כלומר שהיא רחוקה מאוד מהחזון עליו הכריז הכריז המנכ"ל לפני מספר שנים, או מפני שהם לא מאמינים ביכולת של החברה להבטיח לעצמה עתיד כלכלי ושתישאר לעד יצרנית מכוניות חשמליות, בניגוד לחזון חברת הטכנולוגיה/בינה מלאכותית שהיא שואפת אליו.
בכל מקרה, רבים מבאי האירוע אכן תהו ביכולת של טסלה להציג גרסה של אופטימוס המופעלת על ידי בינה מלאכותית. חלק מהמשתתפים, בהם בכירים מאוד בעולם קרנות ההשקעות והטכנולוגיה, אמרו שהם מעריכים שמדובר ברובוטים שנשלטים מרחוק ולא באנדרואידים מבוססי AI שפועלים באופן אוטונומי.
2 צפייה בגלריה
טסלה
טסלה
טסלה
(טסלה)
חלק מהספקנים אפילו שאלו את הרובוטים עצמם האם הם מופעלים על ידי AI או על ידי מפעיל אנושי, והתשובות נעו בין "זה לא בדיוק AI" לבין "יש לנו קצת עזרה מבחוץ". יש לציין שמכיוון שטסלה היא חברה ציבורית, היא לא יכולה להגיד על מוצר כלשהו שהיא מציגה, שיש לו יכולות שבפועל אין לו. מכאן גם מגיע הספק של רבים בכך שמדובר בניסיון של מאסק להתהדר בנוצות בינה מלאכותית, מבלי לומר זאת בצורה ישירה ולהסתבך עם ה-SEC באמירות בעייתיות.
בכל מקרה, מאסק עצמו טרם הגיב לכל המהומה - שמן הסתם משרתת היטב את הפרסונה הציבורית חובבת השערוריות שבנה לעצמו. יש להמתין ולראות מה תהיה התגובה הרשמית של החברה לכל הטענות. אנחנו בכל מקרה הכנו גביע פופקורן חם וטעים בהמתנה להתפתחויות הבאות.