ענקית הטכנולוגיה מטא קיבלה אישור משופט בקליפורניה לרכוש את הסטארט-אפ Within, אך ייתכן שהקרב שלה ושל רשות הסחר הפדרלית (ה-FTC), שמנסה למנוע את אותה רכישה, עדיין לא נגמר. מדובר בסטארט-אפ שמפעיל אפליקציית כושר פופולרית מבוססת VR (מציאות וירטואלית) בשם Supernatural.

עוד בנושא:

נכון לעכשיו, מדובר בהפסד משמעותי עבור ה-FTC תחת הנהגתה של היו"ר לינה קאן, שכחלק מהאג'נדה שלה התחייבה להוביל תיקים מורכבים יותר, ולנסות לאכוף את נושא המיזוגים של חברות גדולות עם חברות שעשויות להפוך למתחרות שלהן, מבעוד מועד (וכך למשל למנוע מצבים כמו הרכישות של מטא את וואטסאפ ואינסטגרם, שבתרחיש אחר היו עשויות אולי להפוך למתחרות שיאתגרו אותה בשוק הרשתות החברתיות והתקשורת אונליין). קאן נחשבת לפרוגרסיבית בדעותיה, ומעוניינת לאתגר את הגבולות של חוקי התחרות בארה"ב. היא מאמינה שעל הרשות לשים לב לטכנולוגיות עתידיות וחדשניות ולתעשיות שנמצאות בתחילת דרכן.
1 צפייה בגלריה
האווטאר של מארק צוקרברג
האווטאר של מארק צוקרברג
מארק צוקרברג, גרסת המציאות המדומה
(צילום: מטא)
מנגד, עבור מטא, ההתרחבות לשוק ה-VR היא חלק מההימור הגדול שלה על חזון המטאברס. בחברה מאמינים כי בעתיד, חלק גדול מהתקשורת והבילויים שלנו יעברו למרחב אינטרנטי אימרסיבי בתלת-ממד, שיתבסס על טכנולוגיות כמו VR ו-AR (מציאות רבודה). בחברה משקיעים סכומי עתק בפיתוח אותו חזון.
כאמור, ה-FTC עדיין עשויה לערער על החלטת השופט, וגם לפעול בצורות אחרות כדי למנוע את אותו מיזוג. נכון לעכשיו, הרשות ביקשה להוציא צו חירום שיקפיא את ביצוע הרכישה בשבוע, ולפי דיווחים שונים, קיבלה לכך אישור.
ב-FTC הגישו לראשונה את התביעה לעצירת הרכישה וחסימת המיזוג ביולי האחרון, בטענה כי מטא משתמשת ברכישה כדי "לקנות את דרכה לפסגה", במקום להתחרות בכוחות עצמה. הטענה הייתה כי שוק אפליקציות הכושר מבוססות ה-VR ייפגע אם הרכישה תצא לפועל, מאחר שפעולותיה של מטא ככל הנראה משפיעות על התחרות בשוק. ברשות טענו כי הרכישה תרחיב את הדומיננטיות של מטא בשוק ה-VR הצרכני, וכי המיזוג יכול להביא לקצו "יריבות מיטיבה" בינה לבין הסטארט-אפ הנרכש.
מה זה metaverse
מטא הצהירה באותה תקופה בתגובה לתביעה כי היא "מבוססת על אידאולוגיה וספקולציות, ולא ראיות. הרעיון שהרכישה תוביל לתוצאות אנטי-תחרותיות במרחב דינמי כזה איננה אמינה". מטא נלחמה תחילה בהחלטה הזו, אך בדצמבר הסכימה לעכב את הרכישה עד סוף ינואר, למרות שסמנכ"ל הטכנולוגיה של מטא, אנדרו בוסוורת', איים במהלך שימוע כי אם העסקה תתעכב מדי, מטא עשויה לוותר עליה.
בפסיקה נכתב כי "למרות שלמטא יש משאבים משמעותיים בתחום ה-VR וההנדסה, אין לה את היכולות הייחודיות ל-VR שמוקדש לאפליקציות כושר, בעיקר יצירת תוכן בתחום ואולפני הפקה. בתור פלטפורמה לפיתוח VR, מטא יכולה להנות מהיתרונות המבטיחים של צמיחה בתחום הכושר ב-VR, מבלי שהיא עצמה תתערב בשוק אפליקציות הכושר ב-VR".
לפי דיווחים, ברשות גם היו חילוקי דעות פנימיים בשאלה אם להתערב ברכישה. ב-FTC מנהלים במקביל גם ניסיון למנוע רכישה נוספת של ענקית טכנולוגיה - הרכישה של מיקרוסופט את חברת הגיימינג Activision.