דו"ח שפורסם אתמול (ג') על ידי הקונפדרציה הבינלאומית של איגודי עובדים (ITUC) ופורסם ב"גארדיאן", מאשים כמה מהחברות הגדולות בעולם בערעור הדמוקרטיה ברחבי הגלובוס. על פי הדו"ח, חברות אלו מואשמות בתמיכה כספית בתנועות פוליטיות קיצוניות, מימון והחרפת משבר האקלים, והפרת זכויות עובדים וזכויות אדם.
4 צפייה בגלריה
מפעל טסלה בקליפורניה
מפעל טסלה בקליפורניה
מפעל טסלה בקליפורניה
(רויטרס)
החברות המוזכרות בדו"ח כוללות את אמזון, טסלה, מטא, תאגיד הנפט והדלק אקסון מוביל (ExxonMobil), חברות ההשקעות בלקסטון (Blackstone) ו-ונגארד (Vanguard) וחברת המסחר גלנקור (Glencore). על פי הדיווח, זרועות הלובי של חברות אלו מנסות להשפיע על המדיניות הגלובלית במגוון רחב של תחומים ודרך מוסדות האו"ם.

אמזון: במוקד הביקורת

הדו"ח מתמקד באמזון, המעסיקה החמישית בגודלה בעולם וחברת הקמעונאות המקוונת הגדולה ביותר. על פי הדו"ח, השפעתה של אמזון על התעשיות והקהילות בהן היא פועלת היא עמוקה ומשמעותית.
"החברה ידועה לשמצה בהתנגדותה לאיגודי עובדים ובשכר הנמוך שהיא משלמת במדינות רבות, במונופול שלה בתחום המסחר המקוון, בפליטות הפחמן המופרזות ממרכזי הנתונים של AWS (יחידת מחשוב הענן של החברה), בהתחמקות ממס תאגידי, ובלובי ברמה הלאומית והבינלאומית," קובע הדו"ח.
4 צפייה בגלריה
אפליקציית אמזון
אפליקציית אמזון
אפליקציית אמזון. השפעתה על התעשיות והקהילות בהן היא פועלת היא עמוקה ומשמעותית
(צילום: Tada Images / Shutterstock)
בין היתר, הדו"ח מציין את שיעורי הפציעות הגבוהים של עובדי אמזון בארה"ב, את ערעור החברה על חוקתיות המועצה הלאומית ליחסי עבודה (NLRB), מאמציה לבטל את חוקי העבודה בקנדה, ואיסור על לוביסטים של אמזון להיכנס לפרלמנט האירופי בשל סירובם להשתתף בדיונים על הפרות זכויות עובדים.
במקביל, הדו"ח מציין כי אמזון סירבה עד כה לנהל משא ומתן עם איגודי עובדים בגרמניה, ושאתר הקמעונאות שלה שימש קבוצות שנאה לגיוס כספים ומכירת מוצרים.

טסלה ומטא: הפצת תעמולה

הדו"ח מאשים את טסלה בהתנגדות לאיגודי עובדים בארה"ב, גרמניה ושוודיה, ומציין את התנגדותו האישית של אלון מאסק לאיגודי עובדים ולדמוקרטיה. בנוסף, הדו"ח מזכיר את תמיכתו של מאסק במנהיגים פוליטיים כמו דונלד טראמפ, חאווייר מיליי בארגנטינה ונרנדרה מודי בהודו.
4 צפייה בגלריה
ארכיון 2017 דונלד טראמפ אילון מאסק
ארכיון 2017 דונלד טראמפ אילון מאסק
דונלד טראמפ ואילון מאסק. האחרון ידוע כתומך בפוליטיקאים שנויים במחלוקת
(צילום: AP Photo/Evan Vucci)
מטא, מצידה, מואשמת בכך שאפשרה לתנועות ימין קיצוני להשתמש בפלטפורמות שלה כדי לצבור תומכים בארה"ב ובחו"ל. הדו"ח גם מציין כי מטא נקטה בפעולות תגמול נגד אמצעים רגולטוריים בקנדה, והשקיעה סכומים גדולים בלובי נגד חוקים שנועדו להסדיר פרטיות נתונים של אזרחים.

השפעה על הדמוקרטיה והמאבק נגד שינויי האקלים

חברות נוספות המוזכרות בדו"ח כוללות כאמור את גלנקור, בלקסטון, ונגארד ואקסון מוביל. הן מואשמות במימון קמפיינים נגד קהילות ילידים ופעילים, תמיכה בתנועות פוליטיות קיצוניות מהימין, והשקעות בפרויקטים של דלקים מזהמים וכריתת יערות באמזונס.
4 צפייה בגלריה
שריפה החודש באמזונס
שריפה החודש באמזונס
שריפה באמזונס. לתאגידי העל אחריות על החמרת משבר האקלים
(צילום: REUTERS/Adriano Machado)
הדו"ח מציין כי בלקסטון, בהנהגתו של שטיבן שוורצמן - מיליארדר ותומך טראמפ, השקיעה עשרות מיליוני דולרים בתמיכה בפוליטיקאים וכוחות פוליטיים המבטיחים למנוע או לבטל רגולציות שעלולות להגביל את פעילותה. אקסון מוביל מואשמת במימון מחקרים נגד מדע האקלים ובלובי אגרסיבי נגד תקנות סביבתיות.
נוסף על כך, הדו"ח הדגיש את הצורך הדחוף באסטרטגיות בינלאומיות ורב-תחומיות כדי להתמודד עם כוחם העצום של תאגידים אלה, שבמקרים רבים חזקים יותר ממדינות ואינם כפופים לאחריות דמוקרטית כלשהי.
ה-ITUC, המייצג 191 מיליון עובדים מ-169 מדינות וטריטוריות ברחבי העולם, דוחף לקידום אמנה בינלאומית מחייבת שתגרום לתאגידים רב-לאומיים לקחת אחריות ולפעול על פי חוקי זכויות אדם בינלאומיים.