טכנולוגיית דיפ פייק (Deep Fake) הופכת מיום ליום ליותר משוכללת, נגישה ומסוכנת. בידיים הלא נכונות, הטכנולוגיה הרגישה הזאת עלולה להטות תוצאות של בחירות, להוביל לעימות צבאי או "רק" להרוס את החיים לאיש או לאישה שפניהם הושתלו בסרטון משפיל שהופץ באינטרנט או בקרב מכריהם.
2 צפייה בגלריה
פניו של ג'ון טרבולטה בגופו של טום הנקס
פניו של ג'ון טרבולטה בגופו של טום הנקס
דוגמה לסרטון דיפ פייק. הפנים של ג'ון טרבולטה, הגוף של טום הנקס
(צילום: Shamook)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים עוקבת בדאגה אחרי הטכנולוגיה, ובמסמך שעיקריו מתפרסמים היום ב-ynet היא מציגה לראשונה את עמדתה בנושא. השורה התחתונה: הפצה ללא הסכמה של תמונה או סרטון שזויפו באמצעות טכנולוגיית דיפ פייק, המציגים תוכן משפיל או כזה הנוגע לצנעת חייו האישיים של אדם ויכול להיתפס בציבור כאותנטי, מהווה הפרה של חוק הגנת הפרטיות.

לזייף סרטון

טכנולוגיית דיפ פייק, שמבוססת על אלגוריתמים של למידה עמוקה (Deep Learning), מאפשרת ליצור תמונות, סרטונים וקטעי קול מפוברקים בהתבסס על תיעוד אמיתי של בני האדם המופיעים בהם. הטכנולוגיה מאפשרת בין היתר להשתיל פנים של אנשים בסרטונים שלא הופיעו בהם במקור, או לשנות באופן מניפולטיבי את המלל המופיע בתיעוד אותנטי שלהם.
הטכנולוגיה הזו יכולה לשמש למטרות לגיטימיות: בענפי הפרסום, הקולנוע והטלוויזיה, למשל, היא מאפשרת לבצע תיקונים מורכבים בזמן העריכה או לגרום לשחקנים "לדבר" בשפות זרות תוך התאמה של תנועות הפנים למלל המשתנה. בשנה שעברה היא אף איפשרה לשחקן ואל קילמר לשחזר את קולו לאחר שחלה בסרטן הגרון.
לצד זאת, יש לטכנולוגיה גם שימושים שליליים: הרשת מוצפת בתמונות וסרטונים פורנוגרפיים מזויפים שנוצרו באמצעותה, בזמן שהאקרים מנצלים אותה כדי לזייף את קולותיהם של בכירים בארגונים וחברות למטרות הונאה. אחד החששות המרכזיים סביב הטכנולוגיה הוא שסרטונים או קטעי קול מפוברקים של פוליטיקאים ומדינאים ישפיעו על תוצאות בחירות ואפילו יובילו לעימות צבאי.
2 צפייה בגלריה
מיסטר בין בתור בת' הרמון
מיסטר בין בתור בת' הרמון
עוד דיפ פייק. מיסטר בין ב"הגמביט של המלכה"
(מתוך היוטיוב של Tech Solo)
ברשות להגנת הפרטיות מזכירים כי חוק הגנת הפרטיות אוסר הפצה ללא הסכמה של תמונה או סרטון שעלולים לבזות או להשפיל את האדם המופיע בהם. לצד זאת, החוק אוסר גם הפצה ללא הסכמה של תוכן דיגיטלי המציג אדם תוך התייחסות לצנעת חייו האישיים, או שימוש בתמונה וקול של אדם למטרות מסחריות. כעת קובעים ברשות כי הוראות חוק אלו חלות גם על פרסום והפצה של תוכן שזויף באופן דיגיטלי, במידה והוא נעשה באיכות העלולה להטעות את הציבור ולגרום לו להניח שהוא אותנטי. בנוסף קובעים ברשות כי כל זיוף ללא הסכמה שנעשה לצרכים מסחריים מהווה גם הוא פגיעה בפרטיות.
ברשות מבהירים כי אין הכוונה לתכנים בעלי אופי מיני בלבד, אלא בכל תוכן שעלול להשפיל או להביך, למשל סרטון מזויף של אדם הנוקט באלימות, או סרטון מזויף של אדם שמתבטא באופן פוגעני.
המסמך נוגע גם לאופן שבו יש לאחסן חומרים שנוצרו באמצעות טכנולוגיית דיפ פייק. עמדת הרשות היא כי על מידע שזויף באמצעים דיגיטליים, וקיים חשש כי ייתפס על-ידי הציבור כאותנטי ואמיתי, יש להגן כאילו מדובר במידע אישי ואותנטי.
ברשות להגנת הפרטיות מדגישים בפני הציבור כי יש להימנע מפרסום, הפצה ושיתוף ללא הסכמה של תמונות, סרטונים וקטעי קול בעלי אופי מיני, או כאלה שיש בהם כדי להשפיל אדם או להביא לפרסום של עניין הנוגע לצנעת חייו. כמו כן, יש להימנע משימוש ללא הסכמה בתמונה או בקול של אדם למטרות רווח. פעולות אלו עלולות להוות הפרה של הוראות חוק הגנת הפרטיות והחוק למניעת הטרדה מינית, לחשוף את המפר לתביעות אזרחיות, וכן להביא לנקיטת הליכים פליליים כנגדו שעלולים להסתיים בעונש מאסר.

זהירות ברשתות

ברשות קוראים למשתמשים ברשתות החברתיות לנקוט משנה זהירות כאשר הם משתפים תמונות וסרטונים אותנטיים שלהם, מכיוון שחומרים כאלה יכולים לשמש כבסיס ליצירת תכנים מזויפים באמצעות טכנולוגיית דיפ פייק. "זכרו שככל שכמות, סוג ומגוון התמונות והסרטונים גבוה יותר – כך איכות הזיוף תהיה גבוהה יותר", נכתב במסמך. כמו כן, קוראים ברשות לציבור להגן על המכשירים האישיים, לא להשאיר אותם ללא השגחה ולהקפיד להשתמש בסיסמאות כניסה חזקות. במקרה שהופץ תיעוד שלכם - אמיתי או מזויף - בצורה שעלולה להשפיל אתכם או לפגוע בצנעת הפרט שלכם, יש לפנות למשטרה.
למפתחי ומפעילי יישומי דיפ פייק ממליצה הרשות להטמיע על גבי התוכן המזויף סימן דיגיטלי שאינו ניתן להסרה (למשל סימן מים), המבהיר לצופה כי התוכן עבר עריכה דיגיטלית והוא אינו אותנטי. הרשות ממליצה גם כי בעת השימוש במערכות תוצג למשתמשים אזהרה שלא להשתמש בתוכן הדיגיטלי המזויף לרעה. בנוסף, לשם צמצום הסיכון לפגיעה בפרטיות, ממליצה הרשות לגופים מסחריים המפרסמים תכנים דיגיטליים להשתמש באמצעים טכנולוגיים לבחינת מידת האותנטיות של תמונות וסרטונים שהם מפרסמים.