האם עתיד הדיפלומטיה יסתמך על המלצות של מערכות אוטומטיות? בצבא ארה"ב לפחות, עומדים לקבל ייעוץ אסטרטגי מכיוון לא צפוי. בצבא האמריקאי מקווים כי מערכת ממוחשבת תעזור להם לצפות תגובות סיניות ולמנוע התדרדרות ביחסים המתוחים בין שתי המדינות. מדובר בכלי תוכנה שפותח על ידי מפקדים בצבא ארה"ב המוצבים במפקדה האינדו-פסיפית בהוואי, ואמור לצפות מראש את תגובותיה של סין לפעולות אמריקאיות שונות במחוז.

עוד בנושא:

לפי דיווח ברויטרס, סגנית מזכיר ההגנה של ארה"ב, קתלין היקס, שמסיירת השבוע בבסיסים צבאיים שונים על רקע גיבוש טיוטת התקציב של ממשל ביידן, קיבלה תדריך על הכלי החדש במהלך ביקור במפקדה בהוואי. היקס אמרה כי קיימים היום אינדיקטורים רבים שצריך לקחת בחשבון, וכי יש לשלב אותם כדי להבין לעומק איומים שונים.
1 צפייה בגלריה
קתלין היקס בביקור במפקדה בהוואי
קתלין היקס בביקור במפקדה בהוואי
קתלין היקס בביקור במפקדה בהוואי
(צילום: רויטרס)
לפי צבא ארה"ב, כלי התוכנה החדש בוחן נתונים שונים שנאספו מ-2020 ומעריך פעילויות משמעותיות שהשפיעו על יחסי סין-ארה"ב, על מנת להפיק תובנות. הוא מחשב "חיכוכים אסטרטגים" באופן שאמור לעזור לפנטגון לצפות אם פעולות יעוררו כעס מצד ממשלת סין או לא. הפעולות הללו כוללות מכירות של נשק וציוד צבאי באזור, פעילות צבאיות שמגובה על ידי ממשלת ארה"ב, הפלגה של ספינות אמריקאיות במיצר טייוואן, וביקורים של הקונגרס באזורים כמו טייוואן. בארה"ב טוענים כי הכלי החדש יאפשר לתכנן פעולות עד ארבעה חודשים מראש.
הצורך בכלי נובע מתקריות כמו זו שאירעה באוקטובר האחרון, כאשר צבא סין גינה את ארה"ב וקנדה על כך שכל אחת מן המדינות שלחה ספינת קרב דרך מיצר טייוואן - בטענה כי הן מאיימות על השלום והיציבות שבאזור. בארה"ב מקווים כי הכלי החדש יעזור להבטיח שהמדינה לא מרגיזה את סין ללא משים בפעולותיה. בסין טוענים כי טייוואן היא טריטוריה שלה, ובשנה האחרונה סין הוציאה משימות אוויריות רבות במרחב האווירי של המדינה, למורת רוחה של הנהגת המדינה, שלא מסכימה עם הטענות של סין.