ההצלחה המפתיעה של המשקפיים החכמים של מטא ורייבאן שנמכרו פי עשרה יותר מהציפיות, הביאה לשינוי מהותי בגישה של חברות הטק לכל תחום המציאות המדומה. אפל כמובן כבר נכנסה בדלת הראשית עם משקפי הוויז'ן פרו המתקדמים והיקרים שלה, אבל כעת נראה שעוד חברת טק, מהחשובות בעולם, רוצה לנסות את מזלה.
על פי דיווח של TechCrunch, מנהלת תחום משקפי ה-AR במטא, קייטלין קלינובסקי, הצטרפה השבוע רשמית ל-OpenAI כדי להוביל את תחום הרובוטיקה והחומרה לצרכנים. מדובר בחדשה מאוד מעניינת - קלינובסקי היתה האחראית לפיתוח משקפי הרייבאן של מטא, ואם OpenAI חושבים שהיא גיוס חשוב, יכול מאוד להיות שבחברה בונים על שילוב של AI במשקפיים דומים.
המטרה: שילוב AI בעולם הפיזי
מעבר לפיתוח הרייבאן, קלינובסקי הובילה גם את פרויקט אוריון של מטא, שהוצג על ידי מארק צוקרברג לפני כמה שבועות. מדובר במשקפי AR מתקדמים מאוד, עם יכולות שמתקרבות לאלו של הוויז'ן פרו, אך בשליש מהגודל. קלינובסקי עצמה אמרה שהיא החליטה להצטרף ל-OpenAI כדי לקדם את תחומי הרובוטיקה ושילוב של בינה מלאכותית בעולם הפיזי, ואין ספק שכישוריה הרבים וניסיונה הרב בתחום המציאות המדומה והמוגברת לא ירד לטמיון בג'וב החדש.
במקביל, לאחר שבשבועות האחרונים דווח על כך שאפל החליטה לשנות כיוון בכל הנוגע לעולמות ה-AR, כעת נראה שיש אישור נוסף למהלך. על פי סוכנות בלומברג, בחברה החלו לחקור את השוק והמתחרים בתחום, ואף הקימו צוותים שכל מטרתם היא לרכוש דגמים שונים של משקפיים חכמים הזמינים כיום בשוק ולבדוק מה עובד בהם טוב, ומה פחות.
ונראה שהמטרה היא למפות את צרכי המשתמשים - גישה מרעננת מאוד מצידה של אפל, שבדרך כלל נוהגת לומר לצרכנים מה הם רוצים וצריכים ולא טורחת לתקשר איתם לפני פיתוח של מוצרים חדשים. הגישה הזו עבדה אולי היטב אצל סטיב ג'ובס המנוח, אך ההתנהלות של החברה מאז לכתו, תחת טים קוק, רחוקה מאוד מחזונו של המייסד.
למעשה, נראה שמאז השקת האייפד והמקבוק אייר, אפל איבדה מהמוג'ו שהפך אותה לחביבת הקהל. אמנם גם לקוק היו הברקות כגון האפל ווטש או האייפון X, שעדיין משמש כשבלונה לדגמי האייפון העוקבים עם ניווט במחוות, מסך גדול (שג'ובס התנגד לו בנחרצות) וזיהוי פנים, אך מדובר במוצרים שהם המשך לחזון של ג'ובס ולא משהו מקורי של קוק. אם כבר, האחראי האמיתי לאותם פיתוחים היה מעצב המוצר המיתולוגי של אפל, ג'וני אייב, שכזכור הודח מהחברה בנסיבות מסתוריות.
זאת ועוד, חייבים לומר ששני פרויקטי הדגל של קוק - המכונית החשמלית-אוטונומית והוויז'ן פרו, רחוקים מאוד מלהיות מוצרים שיכלו להיות חלק מההיצע של אפל. המכונית החשמלית רחוקה שנות אור מעסקי הליבה של אפל ומשקפי הוויז'ן פרו, הגם שמהפכניים מבחינה טכנולוגית, יקרים הרבה יותר מדי ולא ממש מספקים מענה לאיזשהו צורך בעולם האמיתי. בדרך קוק די פספס את ה-AI, אולי המהפכה הטכנולוגית העיקרית של העשור האחרון.
הזדמנות שבאפל לא רוצים לפספס
במקרה של משקפי AR כמו אלו של מטא, לאפל ולקוק הזדמנות להיכנס לתחום המשקפיים החכמים בזמן הנכון. מה שבטוח זה שמשקפיים חכמים עשויים להיות הדבר הבא בעולם המחשוב הלביש. כבר היו ניסיונות לבגדים חכמים (עוד לא שכחנו את מעיל הג'ינס של ליוויס וגוגל), נעליים חכמות ואפילו סיכות כמו ה-Humane AI שהיה אפשר לענוד על דש הז'קט, אבל נראה שפורמט המשקפיים מתאים יותר לציבור הרחב, לפחות מבחינת הפוטנציאל שלו.
ואם אתם שואלים את עצמכם מה עם גוגל ואחרים - אתם צודקים. בכל הנוגע לגוגל, זו חברה לקוואלקום וסמסונג, כאשר האחרונה כבר מתכננת לייצר משקפי AR/VR ולהשיק אותם בשנה הבאה. גוגל עצמה נכוותה בעבר מהתחום (זוכרים את הגלאסהולס מלפני עשור?) ולכן השאירה את הבמה לסמסונג, אבל לא ברור עדיין מה תצורה שנבחרה, אם בכלל נבחרה אחת.
בינתיים נראה שבעוד שאפל מגששת לאור החזון של מטא ורייבאן, בסמסונג מגששים בעקבות החזון של אפל ומטא עם מתחרה לוויז'ן פרו ולמטא קווסט פרו. עם זאת, היצרנית הקוריאנית כנראה גם עובדת על משקפיים חכמים מהסוג של רייבאן, רק שלא ברור באיזו תצורה הם יגיעו והאם הקסדת VR תשלים אותם או שרק אחת מהתצורות האלה תושק בסופו של דבר.