רשות החדשנות, בשיתוף עם מפא"ת (המנהל לפיתוח ומחקר אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית במשרד הביטחון) הודיעו היום (ג') כי יממנו את הקמת מרכז היכולות הקוונטי הלאומי הראשון בישראל, שבמסגרתו ייבנה בארץ מחשב קוונטי כחול-לבן ראשון. מטרת הפרויקט היא להקים אקו-סיסטם ישראלי שיאיץ את יכולות הפיתוח והמחקר הקוונטי בישראל. עלות הפרויקט: 200 מיליון שקלים.
1 צפייה בגלריה
מחשוב קוונטי
מחשוב קוונטי
מחשב קוונטי כחול-לבן בעלות של 200 מיליון שקלים
(צילום: Shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

המחשב הקוונטי מתבסס על עקרונות תורת הקוונטים, כשבניגוד למחשב רגיל, המעבד נתונים בינאריים פשוטים (0 ו-1), המחשב הקוונטי מסוגל לעבד טווח הרבה יותר רחב של נתונים, כך שחישוב הנתונים עצמו יעיל ומהיר הרבה יותר. יכולות העיבוד הקוונטיות יכולות לסייע במגוון רחב של תחומים בתעשייה, החל מהאצת פיתוחים בתחום האלגוריתמיקה והתרופות, יכולות הצפנה ופענוח מתקדמות וקריטיות לתעשיית ביטחון המידע ועד לחישוב מסלול מהיר יותר בזמן אמת בווייז.
הפרויקט החדש של רשות החדשנות הוא חלק מהתוכנית הלאומית למדע וטכנולוגיות קוונטים, שיצאה לדרך לפני כשנתיים ותוקצבה ב-1.25 מיליארד שקלים על ידי חברי פורום תל"מ הכולל את מפא"ת, רשות החדשנות, הוועדה לתכנון ותקצוב, משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה ומשרד האוצר.
מחשבים קוונטיים קיימים כבר כמה עשורים, אבל רובם מוגבלים מאוד ביכולות החישוב שלהם, כשהשימוש המרכזי בהם הוא בעיקר לתחומי מחקר. "תעשיית המחשוב הקוונטי עדיין נמצאת בחיתוליה, ויש הרבה טכנולוגיות בעולם שמנסות לכבוש אותה", מסביר אביב זאבי, סמנכ"ל תשתית טכנולוגית ברשות החדשנות. "הכל עוד פתוח. גם אם ישראל נמצאת מאחור, יש לה עדיין סיכוי משמעותי לצמצם את הפער ולהפוך להיות מובילת דרך בתחום, או לפחות בנישה שלו. הפרויקט החדש יאפשר לנו לפתח את טכנולוגיות הבסיס של העולם הקוונטי בישראל ולהקים מחשב קוונטי כחול-לבן שיסייע לחברות הישראליות להתקדם מהר יותר במרוץ".
לדברי זאבי, תעשיית המחשוב הקוונטי בישראל מתפתחת בקצב מהיר בשנים האחרונות: "אם לפני שלוש שנים יכולנו להגיד שיש בישראל רק חברה אחת שעוסקת במחשוב קוונטי, כיום ישנן יותר מ-20 חברות שונות שעוסקות בתחום. החברות האלה מתמחות בכמה אלמנטים שונים בתחום, החל מהחומרה עצמה - מעבד העל שיאפשר את יכולות העיבוד הקוונטיות, פיתוח של רכיבים תומכים ומפענחים, ועד לחברות שעוסקות בהתאמת האלגוריתמים שנכתבו במחשב רגיל על מנת שיתאימו למחשב הקוונטי".
אז מתי נראה את המחשב הקוונטי הראשון בישראל? ברשות החדשנות אופטימיים למדי ומקווים שהמחשב יפותח בתוך פחות משנה.