המעבר של רשת הבלוקצ'יין אתריום למנגנון חדש לאישור עסקאות, תהליך שזכה לכינוי "המיזוג" (The Merge), הסתיים בהצלחה - כך הודיע הבוקר (יום ה') ויטליק בוטרין, הממציא והמייסד של אתריום. "מיזוג שמח לכולם", צייץ בוטרין בטוויטר, "זהו רגע גדול לאקוסיסטם של אתריום". המהלך לא השפיע באופן דרמטי על ערך המטבע בינתיים.
2 צפייה בגלריה
אתריום
אתריום
אתריום. צריכת האנרגיה תצנח ב-99%
(צילום: רויטרס)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

אתריום היא רשת בלוקצ'יין שתומכת בחוזים חכמים ועל גביה מתנהלים כיום רוב הפרויקטים בתחום ה-Web3 (אינטרנט מבוזר מבוסס קריפטו), מאפליקציות DeFi (פיננסים מבוזרים) ועד למסחר ב-NFT. במסגרת "המיזוג" עברה הרשת ממנגנון לאישור עסקאות שנקרא Proof of Work למנגנון בשם Proof of Stake. אחת ההשלכות המרכזיות של השינוי היא ירידה של כ-99% בצריכת האנרגיה של הרשת (עד כה צריכת החשמל השנתית של רשת האתריום הייתה גדולה יותר מזו של הולנד).
במנגנון Proof of Stake אין צורך בכריית מטבעות: את הכורים מחליפים ולידטורים שכדי לאשר עסקאות צריכים לשעבד 32 אתריום ולהשתתף בהגרלה שבסופה נקבע מי ירשום את הבלוק הבא בשרשרת של הבלוקצ'יין. בניגוד לכורים, שמשתמשים בציוד יקר שצורך אנרגיה רבה על מנת לפתור חידות קריפטוגרפיות מורכבות, ולידטורים יכולים להשתמש במחשבים רגילים. בנוסף, ב-Proof of Stake ניתן לרשום עד 100 אלף עסקאות בשנייה, מה שיאפשר להגדיל את היקף הפעילות באתריום. בעולם הקריפטו מעריכים שהשינוי יסייע לקרב את התחום למיינסטרים, בין היתר מכיוון שהוא סולל את הדרך לעדכון נוסף שצפוי להוביל לירידה בעמלות הגז (Gas Fees) על עסקאות בבלוקצ'יין.
קרן האתריום (Ethereum Foundation), הגוף האחראי על פיתוח רשת האתריום, החלה להיערך ל"מיזוג" לפני שנים ארוכות, אך המהלך נדחה פעם אחר פעם בעקבות בעיות טכניות. הוא זכה לשם "המיזוג" מכיוון שרשת האתריום מתמזגת עם רשת מקבילה, מבוססת Proof of Stake, שהחלה לפעול בדצמבר 2020. מדובר בשינוי כה מורכב, שהוא השווה בעבר ל"החלפת מנוע תוך כדי טיסה". "הכל עבר בצורה נורא חלקה ומקצועית", אומר ד"ר עומרי רוס, מדען הבלוקצ'יין הראשי של חברת הפינטק הישראלית איטורו, "הנזק הסביבתי, שהיה אחד הדברים שהכי הטרידו אותי ועוד הרבה אנשים בתחום, ירד דרמטית בבלוקצ'יין השני בגודלו. זה מאוד מרגש".

השלב הבא

כעת, לאחר שהמהלך הושלם, אחת השאלות המעניינות היא כיצד יפעלו הכורים, שמצאו את עצמם ללא עבודה ועלולים לפצל את האתריום לרשתות נוספות שימשיכו לתמוך ב-Proof of Work. לדברי רוס, "המודל העסקי של הכורים נפגע והם יכולים להשתמש במשאבים שלהם כדי ליצור בלוקצ'יינים חדשים מבוססי Proof of Work. מבחינת הכורים זה הגיוני, אבל בגלל שהאקוסיסטם של אתריום כל כך עשיר מבחינת האפליקציות שרצות עליו, זה לא כל כך טריוויאלי שהאפליקציות ירוצו על יותר מבלוקצ'יין אחד במקביל".
2 צפייה בגלריה
אתריום
אתריום
אתריום. "המיזוג הוא רק צעד אחד בתהליך מאוד ארוך"
(צילום: shutterstock)
שאלה נוספת היא כיצד ישפיע ה"מיזוג" על ערך המטבע שנכון לכתיבת שורות אלה על 1,634 דולר. "אני מניח שהערך היה נפגע אם המיזוג לא היה עובר בהצלחה", אומר מיכאל גוטקין, ראש יחידת פיתוח הפלטפורמה בסטארט-אפ פיירבלוקס שפיתח פלטפורמה לניהול נכסים דיגיטליים. "מחיר של מניה מגלם כבר את התחזית לעתיד של המשקיעים, אז במקרה הזה המשקיעים חזו שהמיזוג יהיה מוצלח. בחודשים האחרונים הערך של אתריום עלה באחוזים גבוהים יותר לעומת הביטקוין, כך שהמחיר כבר גילם איזושהי הנחה שהמיזוג יהיה מוצלח".
גוטקין מציין כי "המיזוג הוא רק צעד אחד בתהליך מאוד ארוך שנועד להפוך את האתריום לבלוקצ'יין שהוא הבסיס להמון אפליקציות שיכולות להיבנות עליו, עם מהירות גבוהה יותר ואבטחה משופרת". השלב הבא במפת הדרכים של האתריום הוא עדכון שנקרא "שנגחאי", שמתוכנן לתחילת 2023 ויאפשר לוולידטורים למשוך לראשונה את הכסף ששיעבדו. עדכון נוסף, שיגיע בשלב מאוחר יותר, יאפשר לחבר כמה שרשראות שיעבדו במקביל - מהלך שאמור להוביל לעלייה בהיקף העסקאות ולירידה בגובה עמלות הגז.