אילון מאסק תמיד הזהיר מפני הסכנות שבבינה מלאכותית, אבל נראה שהוא לא מפחד ממנה כל עוד היא שימושית לעסקיו. באירוע מרשים שנערך הלילה (ו') בקליפורניה, באולפני וורנר שבהוליווד (כמה מתאים) חשף המולטי מיליארדר והאיש העשיר בעולם את חזונו לעתיד הרובוטיקה התחבורתית. טסלה סיימה סוף סוף את תהליך הפיתוח של המכוניות הרובוטיות האוטונומיות שלה והציג שתיים מהן.

מונית בלי נהג

הרכב הראשון שהוצד הוא הסייברקאב (Cybercab) - גרסה של טסלה למונית אוטונומית ללא הגה, דוושות או עמדת נהג. בנוסף נחשף הרובו-ואן (RoboVan), מעין הכלאה בין מכונית מסחרית לקרון חשמלי מעוצבים בסגנון ארט-דקו, שנראה כאילו הבליח מתוך סרטו של פריץ לאנג "מטרופוליס". שני הרכבים האלה מסמנים את המטרה של מאסק - להיפטר ככל שניתן מהאלמנט האנושי בכל הקשור לנהיגה.
מה שמעניין בחזון של מאסק הוא המחיר. לדבריו, השימוש והתפעול של כלי הרכב הרובוטיים האלה יהיה כל כך נמוך, שהם יעלו כמו "נסיעה בתחבורה ציבורית" ומחיר של מכונית אחת יהיה "נמוך מ-30,000 דולר", עם זאת, היינו לוקחים את ההצהרה הזו בספקנות מה, שכן למאסק יש היסטוריה ארוכה של הצהרות מהסוג הזה שמעולם לא התממשו. עוד הוסיף שהוא מעריך שהסייברקאב יכנס לייצור החל מ-2027, למרות שהודה שהוא נוטה לאופטימיות בכל הנוגע למסגרות זמן.
4 צפייה בגלריה
טסלה
טסלה
סייברקאב (Cybercab)
(טסלה)
במקביל, מאסק חשף שטסלה קיבלה אישור להפעיל ניסוי בנהיגה אוטונומית של דגמי 3 ו-Y של טסלה בטקסס וקליפורניה החל מהשנה הבאה. הוא שאל את הקהל באירוע אם ירצו להתנסות ברכבים והציע למשתתפים להשתמש באחת מ-20 מוניות הסייברקאב שהועמדו לרשות הנסיינים במהלך האירוע. בניגוד לרכבים חשמליים מסורתיים, לסייברקאב אין תקע טעינה, והתהליך מתבצע באמצעות אינדוקציה, כמו במטענים אלחוטיים.
הרובו-ואן לעומת זאת, באמת נראה כמו משהו שעוצב בשנות ה-20 של המאה שעברה. מדובר למעשה בסוג של אוטובוס זעיר עם מקום ל-20 נוסעים. העיצוב מסתיר את הגלגלים ומשווה לרכב מראה מאוד מיוחד. בניגוד לסייברקאב, מאסק לא נקב בתאריך השקה או ייצור לרובו-ואן והסתפק בלציין שהוא "ישנה את עתיד הכבישים".
4 צפייה בגלריה
טסלה
טסלה
רובו-ואן (RoboVan)
(טסלה)

רובוט שהוא החבר הכי טוב שלכם

כדי לסיים את האירוע, מאסק הזמין לבמה כתריסר אנדרואידי "אופטימוס", הרובוטים דמויי האדם שכבר נחשפו. בניגוד לעבר, הפעם מאסק כן התייחס למחיר שלהם, שלדבריו ינוע בין "20,000 ל-30,000 דולר". בסרטון וידאו שהוצג, נראה הרובוט כשהוא מבצע מטלות ברחבי הבית, מהשקיית צמחים, קיפול כביסה ועד להכנה של אוכל. לפי החזון של טסלה, אופטימוס אמור אף לשמש כחבר או בן לוויה לבני אנוש.
וכדי להמחיש עד כמה הם מסוגלים להיטמע בקהל אנושי, האופטימוסים ירדו לרחבת הקהל ורקדו, הכינו קוקטיילים ואף ניהלו שיחות עם חלק מהצופים. עם זאת, לא ברור עד כמה הם פעלו באופן אוטונומי או בהנחייה של מפעיל אנושי מרוחק.
אירוע ההשקה של טסלה היה אמור להתבצע כבר באוגוסט שעבר, אך נדחה בשל "שינוי חשוב בעיצוב", כפי שנמסר בהודעת החברה. החשיפה של המכוניות החדשות מסמלות את החזון של טסלה ומסמנות את החברה לא כיצרנית רכב, אלא כחברת טכנולוגיה, וזה מה שמאסק תמיד רצה. זו גם הסיבה שהמניה שלה נסחרת לפי מכפילים של חברת טק ולא של מותג רכב.
4 צפייה בגלריה
טסלה
טסלה
אופטימוס. יהפוך לחבר הכי טוב שלכם?
(טסלה)
כניסתו של רובוט-אנדרואיד למגוון העתידי של מוצריה מדגיש עד כמה טסלה לא רוצה להיות חלק מתעשיית הרכב המסורתית, כשהחזון של טסלה הוא להפעיל צי של סייבר-קאבים כאלה בעזרת אפליקציית נסיעות - כמו אובר או גט אבל למכוניות אוטונומיות. לא מדובר בחזון חדש, מאסק מדבר על העתיד הזה לפחות חמש שנים.

החזון: שינוי התעשייה

בניגוד ליצרנית רכב, הטסלות שיימכרו למשתמשי הקצה יוכלו לשמש גם כמוניות אוטונומיות ובכך להפוך את תעשיית שיתוף הנסיעות למשהו יותר חדשני ממה שמציעה אובר כיום. עם זאת, אין מניעה שבעתיד גם אפליקציות הנסיעות יציעו אפשרות כזו לבעלי רכבים אוטונומיים ממותגים אחרים.
אך טסלה היא לא הראשונה להציג רכב רובוטי - גוגל, מובילאיי וענקיות טק נוספות כבר מפעילות רכבים כאלה מזה שנים. הבעיה בהפעלה שלהם באופן נרחב נובעת מבעיות רגולטוריות ובטיחותיות נטו, ולא בגלל שהטכנולוגיה לא מאפשרת את זה. בכל מקרה, מי שירצה להפעיל את הסייבר-קאב שלו דרך אפליקציית טסלה יוכל לצפות לעמלת שימוש של כ-25 עד 30 אחוז שילכו לכיס של מאסק.
4 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
אילון מאסק. המיליארדר והיזם שהפך לפנים של מהפכת הרכבים החשמליים
(צילום: רויטרס)
כבר כיום ישנן מאות אלפי מכוניות של טסלה עם יכולות נהיגה אוטונומיות מובנות. הבעיה - מדובר פלטפורמה שמבוססת על מצלמות ולא משולבת עם לידאר כפי שזה מתבצע אצל אחרים. המשמעות היא שלמרות שהתוכנה יכולה תיאורטית לפעול כבר היום על גבי כל מכונית של טסלה דרך עדכון תוכנה מהאוויר, החברה נמנעת מכך בגלל המגבלות הרגולטוריות ובעיקר בגלל שהיא עדיין זקוקה להשגחה אנושית במקרים מסוימים. טסלה אפשרה את השימוש בתוכנה כבר ב-2021, אך מאז תועדו לפחות 13 תאונות שקרו ואף מקרי מוות.
ההתקדמות העצומה בבינה מלאכותית שנצפתה בשנתיים האחרונות היא זו שכנראה הביאה את מאסק לאירוע ההכרזה הנוכחי, שכונה "אנחנו, הרובוטים", רפרנס לסדרת ספרי הרובוטים של הסופר היהודי-אמריקאי אייזק אסימוב.
חשוב להבין שהשימוש במנועי ההסקה (Inference) החדשים שפותחו בחסות OpenAI (שמאסק היה שותף להקמתה עד שהסתכסך עם סם אלטמן ועזב), גוגל, פייסבוק או אנת'רופיק, וכמובן גם גרוק AI של מאסק עצמו, דורש חומרה חזקה מאוד שלא בטוח שניתן להרכיב במכוניות הישנות יותר של טסלה.
לכן מאסק ככל הנראה העדיף לחשוף מוצרים חדשים במקום להסתבך עם הדגמים הקיימים והמגבלות שלהם. בכל מקרה, לא בטוח שהמכוניות הרובוטיות של טסלה יגיעו כל כך מהר לכביש, לפחות לא עד שירכיבו בהם עמדת נהג אנושי, או לפחות מקום לאופטימוס שידע לנהוג בזמן שהוא מקפל כביסה ומכין לנו קפה.