השם נולנד ארבו אולי לא מוכר לרוב הציבור - אבל היותו האדם הראשון שזכה לקבל את השתל של חברת נוירלינק שמאפשר לקשר בין המוח למחשב - תהפוך אותו כנראה לדמות היסטורית בעתיד. ארבו בן ה-29, שאיבד את השליטה בגפיו וה-פך למשותק לאחר תאונת צלילה לפני כשמונה שנים, זכה בעזרת השתל ליכולת לשלוט במחשב ישירות מהמוח שלו. כלומר הוא קיבל את היכולת לשלוט בסמן מחשב על ידי מחשבה בלבד - סוג של עכבר מובנה בראש.
2 צפייה בגלריה
מושתל נוירלינק הראשון נולנד ארבו
מושתל נוירלינק הראשון נולנד ארבו
מושתל נוירלינק הראשון נולנד ארבו
(צילום מסך: יוטיוב המופע של ג'ו רוגן)
השתל, שגודלו כמטבע של עשר אגורות, חובר למוח שלו על ידי סיבים שעוביים דקיק יותר מאשר שערות אנושיות. מדובר בטכנולוגיה חדשנית שמיועדת בעיקר לספק למשותקים אפשרות לקבל שליטה כלשהי על סביבתם דרך היכולת לתפעל מחשב. בעתיד כמובן שהמטרה היא לאפשר להם לקבל שליטה חזרה על הגוף או לפחות לאפשר להם להתנייד ולהפעיל שלד חיצוני או כסא גלגלים מותאם.
כמובן שהשמיים הם הגבול ויכול מאוד להיות שבעתיד משתמשים ימצאו בשתל הזה יתרונות שיהפכו אותם לסוג של סייבורג, אבל בשלב הנוכחי לטכנולוגיה הזו יש עוד הרבה סיכונים - כמו למשל העובדה שהסיבים של השתל החלו מסיבה לא ברורה להתנתק מהאזור במוח אליהם חוברו. בינתיים עבור ארבו בתחילה היה מדובר בעיקר באמצעי לשלוט על המחשב שלו. כמו (ולהבדיל) סטיבן הוקינג שנעזר במחשב שנאלץ להפעיל על ידי המבט בגלל מחלתו.
עם זאת ארבו קיבל סוג של כוח על, כפי שסיפר בראיון: "יש לי למעשה יכולת של בוט בראש שלי" אמר לרוגן. "זה מדויק ומהיר, זה כל כך מהיר שלפעמים הכוונת נעה מהר יותר מהמחשבה שלי, זה כמו להזיז את היד, אתה לא באמת חושב על זה לפני שהיא מבצעת פעולה". ארבו התייחס לכך שבמשחקי יריות למשל הוא יכול לכוון את הכוונת על היריבים מהר יותר. "זה ידרוש בעתיד ליגות נפרדות לאנשים כמוני", הוא התלוצץ.
2 צפייה בגלריה
נוירלינק
נוירלינק
נוירלינק
(צילום: נוירלינק)
אם אתם גיימרים, לפני שאתם רצים לשדרג את המוח שלכם עם שתל של נוירלינק ומשלשלים עוד כמה מיליונים לכיסים העמוקים של אילון מאסק, ארבו מציין שבינתיים הטכנולוגיה הזו עדיין בוסרית מדי לשימוש במשחקים כגון קול אוף דיוטי. לדבריו הוא התנסה בינתיים ב-Mario Kart וב-Civilization VI, אך לדעתו זה לא יקח יותר מכמה שנים עד שיוכל להשתמש ביכולת שלו במשחקים יותר מודרנים. ארבו סיפר שהחלום שלו זה לשחק ב-Halo - לא המשחק הכי חדיש בתחום.
ארבו הוא כאמור הנסיין הראשון של הטכנולוגיה הזו. אך לנוירלינק יש כבר נסיין שני שממתין לשתל הניסיוני וקיבלה את אישור ה-FDA לפני כחודשיים. הטכנולוגיה של נוירלינק מעוררת תקווה רבה עבור אלפים ברחבי העולם. בשלב הנוכחי יש לחברה רשימת המתנה של כאלף נסיינים, כאשר מתוכם פחות ממאה יוכלו להצטרף למחקר. עם זאת ישנו עוד חשש אחד, מסתבר שהשתל ניתן לפריצת סייבר - אבל ארבו לא דואג - "בשלב הנוכחי כל מה שפריצה תניב זה שההאקר יוכל לשלוט בסמן במקומי ולהכריח אותי להסתכל על דברים מוזרים", סיכם.