תומכי חמאס מגייסים את טכנולוגיית הדיפ פייק למלחמת התודעה נגד ישראל: ל-ynet נודע כי האקרים פרצו בשבוע שעבר לחשבון וואטסאפ של תושבת ראשון לציון והעלו לאחת הקבוצות הודעה קולית שבה היא נשמעת צועקת את המילה "חוטפים". ההודעה עוררה בהלה בקרב מכריה של האישה, שחששו שמדובר באירוע ביטחוני.
ההודעה המפוברקת שנשלחה בוואטסאפ

עוד בנושא:

בדיקה של הסטארט-אפ הישראלי Clarity העלתה כי מדובר בסבירות גבוהה בקטע שנוצר באמצעות דיפ פייק - טכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית שמאפשרת ליצור תמונות, סרטונים וקטעי קול מפוברקים בהתבסס על תיעוד אמיתי של בני האדם המופיעים בהם. ככל הנראה, ההאקרים שכפלו את קולה של האישה לאחר שהצליחו להשיג קטעי קול בהשתתפותה.
ריפרש
שדה הקרב הדיגיטלי במלחמה עם חמאס
43:41
האירוע התרחש ביום רביעי האחרון, ארבעה ימים לאחר הפשיטה והטבח שביצע חמאס בעוטף עזה. הילית, שחקנית תושבת ראשון לציון, מספרת שקיבלה מבול של הודעות ושיחות טלפון מודאגות משכנים ומכרים ששמעו אותה צועקת בבהלה את המילה "חוטפים" בהודעה קולית שפורסמה באחת מקבוצות הוואטסאפ השכונתיות.
"אני לוחצת על ההודעה הקולית ושומעת את עצמי צועקת בפאניקה 'חוטפים!' או משהו כזה. זה בול הקול שלי, אבל אני לא הקלטתי את ההודעה הזאת", היא משחזרת, "הם כנראה חיפשו בפרופיל שלי קבוצה עם הרבה אנשים כדי ליצור בהלה. אחי בקבוצה הזאת, בני דודים שלי בקבוצה הזאת. מזל שאמא שלי לא, כי היא הייתה חוטפת התקף לב".
1 צפייה בגלריה
אפליקציית וואטסאפ
אפליקציית וואטסאפ
אפליקציית וואטסאפ
(צילום: shutterstock)
הילית מעריכה כי העובדה שהיא שחקנית וניתן למצוא בקלות קטעי קול שלה ברשת סייעה לתוקפים, ואולי אפילו גרמה להם לבחור דווקא בה כקורבן. מה שלא ברור עדיין זה כיצד הם הצליחו להשתלט על חשבון הוואטסאפ שלה. לדבריה, היא לא התבקשה לשלוח קוד אימות לאף אחד - השיטה הנפוצה להשתלטות על חשבונות וואטסאפ - אך לפני האירוע קיבלה שיחה ממספר חסוי ולא ענתה. בעלה בדק וגילה שנעשה שימוש בחשבון הפייסבוק שלה מאזור ברקן שביהודה בשומרון.
אלכס ויטוחנובסקי, מנהל מוצרים בחברת אבטחת המידע ESET ישראל, אומר כי ייתכן שהתוקפים הצליחו לפרוץ לתא הקולי של הילית ולקבל באמצעותו את קוד האימות לאחר שסימנו כי הוא לא הגיע באמצעות SMS. לדבריו, "הדרך לפרוץ לתא קולי היא די פשוטה, בעיקר כשרבים לא מחליפים את הסיסמה הראשונית שמתקבלת, כך שהדרך אל קוד האימות היא פשוטה. מדובר בדרך לא מסובכת להשיג גישה לוואטסאפ כאשר אנחנו בממ"ד, אזור ללא קליטה וכו'".

"מפחיד כמה שזה קל"

מיכאל מטיאסמיכאל מטיאסצילום: עומר הכהן
מיכאל מטיאס, מנכ"ל הסטארט-אפ Clarity שמתמחה בזיהוי דיפ פייק, אמר ל-ynet כי למרות שמדובר בקטע אודיו קצר מאוד, באנליזה של החברה התגלו אינדיקציות לכך שהוא עבר מניפולציה. לדבריו, אם בעבר היה צורך בידע בתכנות, היום ניתן לייצר דיפ פייק בקלות באמצעות תוכנות ושירותים שזמינים ברשת. "מפחיד כמה שזה נהיה יותר ויותר קל", אומר מטיאס, "חשוב שאנשים יבינו שאי אפשר להסתמך על שיחות טלפון, סרטונים או קטעי אודיו שהם מקבלים. זה איום סייבר שיכול להגיע למכשיר הפרטי של אחד".
(סרטון הדיפ פייק של רון דסנטיס)
טכנולוגיית הדיפ פייק השתפרה באופן דרמטי בשנים האחרונות, ומומחים חוששים שהיא תאפשר לגורמים זדוניים להשפיע על תוצאות של מערכות בחירות ואפילו להכריע עימותים צבאיים. רק לאחרונה הופץ בארה"ב סרטון דיפ פייק שבו מכריז לכאורה מושל פלורידה רון דסנטיס על פרישתו מהמרוץ לנשיאות, ובשנה שעברה הופץ סרטון מפוברק שבו קורא לכאורה נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לכוחות הביטחון להניח את נשקם ולהיכנע לרוסיה. התופעה הגיעה גם למגזר העסקי, שבו משמשת הטכנולוגיה לביצוע הונאות פיננסיות.

עוד כתבות על דיפ פייק:

"תופעת הדיפ פייק התחילה לפני כשלוש-ארבע שנים בעולמות הפורנוגרפיה, חלחלה לעולמות הפוליטיקה והביטחון ובתחילת השנה ראינו התעצמות שלה במערכות הפיננסיות", אומר מטיאס, "בשלושת החודשים האחרונים אנחנו רואים איך דיפ פייק כבר משתלט על הפלטפורמות החברתיות ועל חברות המדיה. זאת נקודת מפנה עבור דיפ פייק בכל העולם, ובמקרה המלחמה מתרחשת בדיוק בתקופה הזאת".
יש לכם הערכה מי עומד מאחורי המתקפה האחרונה? "לא. זה גם אחד האתגרים, כי כל אחד יכול לייצר דיפ פייק. זה לא חייב להיות בהכרח גוף חזק שיש לו כסף, זה יכול להיות כל אחד שיושב בבית ורוצה לייצר מציאות אחרת".