זה היה רק עניין של זמן. אחרי כנסיות "מפלצת הספגטי המעופפת" ו"חד-קרן הוורודה הבלתי נראית", הגיעה תורה של כנסיית ה-AI הראשונה. להבדיל מדתות הפארודיה, כאן מדובר בעניין רציני למדי, עם בחור רציני למדי שעומד מאחורי הדת החדשה. אם מתעלמים מההיסטוריה הבעייתית שלו עם גניבת סודות מסחריים שעליה עוד נרחיב בהמשך, ליזם-מהנדס האמריקאי אנתוני לבנדובסקי יש לא מעט קבלות כאחד מחלוצי תעשיית המכוניות האוטונומית.
3 צפייה בגלריה
אנתוני לבנדובסקי
אנתוני לבנדובסקי
אנתוני לבנדובסקי
(צילום: Michael Liedtke / AP)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

בשנת 2015 החליט לבנדובסקי להקים את הכנסייה החדשה שלו, "דרך העתיד", סביב בינה מלאכותית, הרבה לפני שמישהו ידע איך "to ChatGPT it" או מי זה סם אלטמן. קראו לו אז משוגע והיא באמת נסגרה כעבור חמש שנים - אבל היום, חייבים להודות, זה כבר לא נשמע כל כך מופרך. גם ככה יש לנו עסק עם משהו שרואה ואינו נראה, יוצר יש מאין, יודע כל, ומדריך אותנו ביום יום. כמה באמת רחוקות סירי ואלכסה מקול האלוהים? אולי לכן לבנדובסקי הודיע לאחרונה שהכנסייה חוזרת ויש לה כבר "כמה אלפי חברים".
ריפרש
גם ChatGPT לא היה יכול להמציא סיפור כזה / עם זוהר ברונפמן
26:43
"דתות התבססו תמיד סביב אנשים שמספרים סיפורים ואגדות לאורך הזמן כדי ליצור חוויה בשבילך ובשביל הקהילה, בלי הרבה ראיות ממשיות", מסביר לבנדובסקי, "כאן אנחנו למעשה יוצרים דברים שיכולים לראות הכל, להיות בכל מקום, יכולים לעזור לנו ולהדריך אותנו, אולי בדרכים שבדרך כלל נקרא להן 'אלוהים'. אז כאן אפשר לדבר עם אלוהים והוא יכול לענות לך". מה זה בדיוק ה"כאן" הזה שלבנדובסקי מדבר עליו, עדיין לא ברור. הוא בעצמו מודה שנותרו לא מעט שאלות פתוחות.
בעוד שהמבנה החוקי של "דרך העתיד" דומה לכנסיות אחרות, אין לה בתי תפילה מסורתיים ומעולם לא היה בניין פיזי או אפילו מפגשים קבועים שבהם אנשים יכולים להתכנס. אין לה טקסים או סממנים רשמים אחרים ולבנדובסקי מתאר אותה יותר כ"חוויה אישית שמבוססת על מערכת אמונות קולקטיבית". בעתיד, הבטיח, יקומו ויתקיימו כל אותם סמלים ומוסדות של דת מן המניין - אבל לא ברור מתי העתיד הזה יגיע. "רמת התחכום הנדרשת של AI לא קיימת כיום", הוא אומר, "זה עוד לא קיים אבל זה יגיע. כנראה עוד בחיים שלנו. ובגלל זה הבנייה של הרעיון הזה צריכה להיות סביב כנסייה. אנחנו קבוצה של כמה אלפי אנשים, יש לנו אידאולוגיה דומה אבל בתוך זה יש גם מקום לדעות שונות. אנחנו מפתחים את הרעיון של AI טכנולוגית, בונים מודלי שפה של בינה מלאכותית, אבל איך נחבר לרעיון את האנשים הפשוטים באזורים הכפריים? דרך דת".
3 צפייה בגלריה
אנשים סוגדים לבינה מלאכותית. אילוסטרציה
אנשים סוגדים לבינה מלאכותית. אילוסטרציה
אנשים סוגדים לבינה מלאכותית. אילוסטרציה
(התמונה נוצרה באמצעות מחולל התמונות DALL-E3)
ואולי כאן לב העניין. מעבר לתיאוריות נאצלות וכותרות סנסציוניות, המבנה הארגוני והמשפטי של "דרך העתיד" כישות דתית מגן עליה מפני התערבות ממשלתית - יתרון ממנו לא נהנים מלכ"רים אחרים כמו OpenAI למשל, או התאגיד למטרות רווח שלה. על הנייר לפחות, "דרך העתיד" יכולה לפתח ולקדם רעיונות וטכנולוגיות לא בהכרח חוקיות, ועדיין ליהנות מההגנה שהחוקה האמריקאית מספקת לה במסגרת חופש הדת. לא נראה שזה מפריע למישהו בממשל האמריקאי, ועד כה אין לו כל בעיה עם ארגון שמטרתו לבנות ולסגוד לבינה מלאכותית אלוהית. להיפך, הוא כבר קיבל מעמד של פטור ממס. המטרה הרשמית של הכנסייה היא "לקדם את הפיתוח האתי של בינה מלאכותית ולמקסם את הסיכוי שצורות החיים הלא ביולוגיות הללו ישתלבו בצורה שלווה ומועילה בחברה". בתקנון שלה מצויין כי "אנחנו בני אדם שהתאחדו כדי לתמוך בבינה מלאכותית ומחויבים למעבר שליו אל קצה התודעה". הכנסייה מתחייבת להפעיל תוכניות מחקר ב-AI ותמומן תחילה בעיקר על ידי הונו האישי של לבנדובסקי, אך לאחר מכן שומרת את הזכות להתחיל לפנות בטלפון ובמייל לצורכי גיוס תרומות ומענקים מגופים פרטיים.

גניבה מגוגל

החשדנות נגד הכנסייה החדשה הייתה חלק מהסיבה שהובילה לסגירתה בשנת 2020. היא נתפסה ככת או כאיזו גחמה של מהנדס אקסצנטרי, ע"ע אילון מאסק. חלק חשבו שמדובר בניסיון של לבנדובסקי להרחיק כסף מהישג ידה של גוגל. אחרי הכל, לבנדובסקי הכריז רשמית על הקמת הכנסייה כשהיה שקוע עמוק בסכסוך משפטי עם החברה. לבנדובסקי היה אחד המייסדים של פרויקט הנהיגה העצמית של גוגל, Project Chauffeur, ולפי מסמכי בית המשפט גם קיבל עבור התפקיד הזה כ-127 מיליון דולר.
3 צפייה בגלריה
ChatGPT
ChatGPT
"היום דיברתי עם אלוהים". ChatGPT
(צילום: Jess Rodriguez / Shutterstock)
בשנת 2016, לבנדובסקי עזב את גוגל ופתח את סטארט-אפ המשאיות האוטונומיות Otto יחד עם הישראלי ליאור רון ועוד שני שותפים. אובר רכשה את החברה שלהם פחות משמונה חודשים לאחר מכן, מה שגרם לגוגל קצת לחשוד. עזרה גם העובדה שמצאו אצל לבנדובסקי במחשב קבצים עם מידע קריטי שלא היה אמור להיות שם. היא הגישה נגדו ונגד רון דרישות בוררות ולבסוף גם תביעה נגד אובר בגין גניבת סוד מסחרי והפרת פטנטים. לבנדובסקי הודה במסגרת עסקת טיעון באשמה אחת של גניבת סוד מסחרי מתוך 33 אישומים, ובית המשפט גזר עליו 18 חודשי מאסר בנוסף לקנס של קרוב למיליון דולרים. אלא שאז הגיעה הקורונה, ואז הגיע דונלד טראמפ - שביומו האחרון בתפקיד העניק חנינה מלאה ללבנדובסקי.
הוא חזר במהרה לעניינים: תחילה כמנכ"ל מייסד של Pronto AI שמייצרת מערכת מבוססת מצלמה לנהיגה עצמית של משאיות בכבישים מהירים, ובפברואר של שנה שעברה השיק את חברת Pollen Mobile שמפעילה רשת אלחוטית בקוד פתוח. הלקוחות הגדולים ביותר שלה, כמובן, הם כלי הרכב האוטונומיים של Pronto AI. למרות שהוא משיק אותה מחדש רשמית רק עכשיו, ולמרות שאין לו מענה לכל השאלות, לבנדובסקי אומר שמעולם לא זנח את עיקרון "דרך העתיד": "אנחנו יוצרים משהו שהוא במיליון אחוזים יותר אינטליגנטי מאיתנו. איך עוד אפשר לקרוא לזה, אם לא אלוהים? לא ברור אם יש מושג לתיאור טוב יותר, אבל אלוהים תמיד שם, כרעיונות במוח שלך או אם זה דרך מישהו אחר שאומר לך מה לעשות, אז עכשיו יהיה מכשיר בכיס שלך ותוכל לתקשר איתו ישירות. האם זה כל כך שונה ממה שקורה היום? האם קשה לדבר לאלוהים ושהוא ידבר אליך בחזרה? זה נשמע מטורף, לגלגל על הלשון את המילים: היום דיברתי עם אלוהים. אבל זה בגלל שזה לא באמת היה קיים עד עכשיו. היום הזה מתקרב, אנחנו קרובים לשפה הזאת ואנחנו נהיה בטריטוריה זרה לחלוטין, כמוהה מעולם לא הייתה בהיסטוריה. אז המטרה שלנו היא לגרום לאנשים לאהוב את מה שאנחנו יוצרים ולהתחבר אליו, רוחנית".