מלחמת מנועי החיפוש החדשים באינטרנט יוצאת לדרך: ביום שישי האחרון הודיעה OpenAI - החברה שהתניעה את מהפכת הבינה המלאכותית עם ChatGPT - על השקת מה שהיא מכנה ChatGPT Search (חיפוש ChatGPT): מנוע חיפוש המשלב את מודלי ה-AI העוצמתיים של החברה יחד עם מידע מהרשת.
אז איך זה עובד - מנוע החיפוש החדש מוטמע בגרסה האחרונה של הצ'אטבוט הפופולרי, ומאפשר חיפוש של מידע עדכני בזמן אמיתי מאתרי חדשות ותוכן באמצעות שאילתות בשפה טבעית. כפתור החיפוש החדש מופיע ליד חלונית ההקלדה בצ'אט, מה שמאפשר מעבר נוח בין תשובות "רגילות" בצ'אט לתוצאות חיפוש בזמן אמת. OpenAI הודיעה כי היא מתכוונת להרחיב בעתיד הקרוב את המודל, לשפר את החיפוש בתחומים כמו קניות ונסיעות, ולהוסיף למערכת גם יכולות קוליות.
למרות שנכון לעכשיו מדובר בתוסף למנויים בתשלום בלבד, בחברה הודיעו שהפיצ'ר יגיע בהדרגה בחודשים הקרובים גם לשירות החינמי של ChatGPT. מדובר בעצם על פריצה של OpenAI לתחום הנשלט עד כה ביד רמה ובאופן מוחלט על-ידי גוגל. החיפוש של גוגל, כידוע, חולש כיום על כ-90% מהשוק, כשמנוע החיפוש בינג של מיקרוסופט, שבא בעקבותיה, מחזיק בנתח של 4.15% בלבד. כניסתה של OpenAI לשוק אם כך, זהו סיפור גדול ומשמעותי.
התחרות הופכת לצפופה
החברה הצעירה בראשותו סם אלטמן היא לא היחידה שצפויה לאתגר בתקופה הקרובה את הדומיננטיות של גוגל בתחום: מטא של מארק צוקרברג כבר מוכנה על קו הזינוק, עם גרסת מנוע חיפוש מבוסס AI משלה שנמצאת כבר בהרצה. למטא, כזכור, מאגר המידע הגדול ביותר בעולם של שיחות משתמשים בזכות מיליארדי המשתמשים באפליקציות שבבעלותה - פייסבוק, אינסטגרם ווואטסאפ. המנוע שלה צפוי להשתלב ב"מטא AI", הצ'אטבוט החדש שהחברה החלה להפעיל בהדרגה באפליקציות שלה.
במקביל, מיקרוסופט, המשקיעה הגדולה ביותר ב-OpenAI, הודיעה כבר לפני שנה על הטמעה של טכנולוגיית בינה מלאכותית בתוך מנוע החיפוש הוותיק שלה, בינג, בדרך המאפשרת קבלת תשובות מדויקות לשאילתות חיפוש בשפה חופשית. במקביל, סטארט אפ הבינה המלאכותית Perplexity, הזוכה לתמיכה ממשקיעים בולטים כמו מייסד אמזון ואחד האנשים העשירים בעולם, ג'ף בזוס, משתף פעולה עם אמזון במנוע חיפוש מתקדם המבוסס על מודלי ה-AI של חברת אנתרופיק (המפתחת של Claude).
וכמובן שגוגל עצמה עדיין בתמונה, ובגדול: רק בחודש מאי האחרון הציגה ענקית החיפוש את השדרוג שהיא מתכוונת לבצע במנוע החיפוש הוותיק שלה, המכונה "סקירות AI" (AI Overviews) ומבוסס על מודל הבינה המלאכותית החזק שלה ג'מיני.
סקירות AI יודע להשיב גם על שאלות מורכבות בשפה טבעית: הוא מפרק שאלה ארוכה לתתי-שאלות, מבין אלו בעיות הוא אמור לפתור ובאיזה סדר, ומייצר תשובה מסודרת. לא מעוניינים? לאחר ביצוע החיפוש, אפשר גם "לסנן" את התשובות שלו ולהציג, כמו פעם, רק קישורים מבוססי טקסט. החל מהשבוע, המנוע החדש זמין כבר למיליארד משתמשים ב-100 מדינות ברחבי העולם; וניחשתם נכון – זה לא כולל את ישראל.
כל המנועים החדשים, כמובן, אמורים לשדרג את חוויית החיפוש ברשת, ומאפשרים שיחה בשפה חופשית עם המשתמש. בהדגמה שהוביל בסוף השבוע שעבר מנהל תחום החיפוש ב-OpenAI, אדם פריי, הוא הציג חיפוש חדשות על מניית אפל, שהציג בתגובה גרף מניות אינטראקטיבי, מידע על רווחים עתידיים, וציטוטים עם קישורים לידיעות חדשותיות.
חיפוש אחר, של מסעדות איטלקיות בסן-פרנסיסקו, החזיר מפה שעליה מסומנות המסעדות המומלצות. המנוע, בניגוד לחיפוש הקלאסי, מאפשר גם לשאול שאלות המשך בהתבסס על המידע הקודם ("הצג לי את המסעדות היותר-שכונתיות" וכדומה).
יש לציין כי אחד היתרונות בחיפוש ב-ChatGPT הוא ב"ניקיון" ובתמציתיות: בראש רשימת התוצאות אין פרסומים מקודמים כמו בממשק המסורתי של גוגל, ולפי החברה גם אין תוכניות לכך, למרות שלא ברור כיצד תממן את השירות בדרך אחרת. אגב, גם גוגל לא פירטה עדיין כיצד היא מתכוונת לשלב פרסומות במנוע החדש שלה.
ומה לגבי ההזיות?
כזכור, שבועיים אחרי שהשיקה בארה"ב את המנוע שלה, נאלצה גוגל להשבית ידנית חיפושים של נושאים מסוימים, לאחר שהרשת הוצפה בדוגמאות לתשובות מופרכות לשאילתות פשוטות, מה שנקרא בעגה המקצועית "הזיות". המביכות ביותר היו ההמלצות להכין פיצה באמצעות הוספת דבק לרוטב, ולבלוע לפחות אבן אחת ביום כדי להעשיר את הגוף בוויטמינים ומינרלים.
בחברות השונות מקווים כי הגישה למידע עדכני ומהימן, בזכות אימון המודלים שלהן בתכנים שהתקבלו מגופי מדיה רציניים, תפחית דרמטית "הזיות" כאלה. ובכל מקרה, הן מציעות במנועים החדשים קישורים למקורות, לפעמים בתוך הטקסט ולפעמים בסרגלי צד עם רשימה נגללת.
בהתאם ולצורך אימון המודלים שלהם במידע איכותי ואמין מבלי להסתבך בסוגיות של הפרת זכויות יוצרים, כל החברות הגדולות נדרשו ליצור בריתות עם "שותפי תוכן" בעלי מוניטין, וחתמו על הסכמים עם תאגידי מדיה כמו רויטרס, AP, גטי אימג'ס, הרסט, פייננשל טיימס, טיים, אקסל שפרינגר, ניוז קורפ, בלומברג וגם ווקס מדיה. ברוכים הבאים לעידן החיפוש החדש.