המפלגה הקומוניסטית הסינית נחשבת לגורם מתסיס בקרב מדינות המערב. אבל עד לאחרונה לא היה ברור עד כמה ההשפעה שלה מגיעה למקומות לא צפויים. על פי מחקר של מכון המחקר ISD, המגובה בידי ממשלות מערביות וארגונים כמו קרן גייטס, הממשלה הסינית ניהלה בחמש השנים האחרונות את אחד מקפייני ההסתה הגדולים ביותר בהיסטוריה של הרשת. הקמפיין ניצל אירועים בעולם כדי להגביר את הרגש האנטי-אמריקאי ואנטי-מערבי ולקדם רעיונות פרו-סיניים ושתואמים לאידיאולוגיה של המפלגה.
3 צפייה בגלריה
הקמפיין הסיני שמפיץ דיסאינפורמציה על ישראל
הקמפיין הסיני שמפיץ דיסאינפורמציה על ישראל
הקמפיין הסיני שמפיץ דיסאינפורמציה על ישראל
(צילום מסך: אתר ISD)
הקמפיינים האלה כללו הפקה של תכנים ברמה מאוד גבוהה והפצתם ברשתות החברתיות. מפייסבוק, יוטיוב ועד רשתות כגון Gab הימנית-קיצונית. המבצע, שכונה Spamouflage Dragon על ידי מטא או Dragonbridge על ידי חוקרי גוגל, היה עצום בממדיו אך לצערה של סין כנראה לא הצליח לעמוד ביעדים שציפו לו, כלומר יצירה של אווירה פרו-סינית ופרו-קומוניסטית (בגרסה של בייג'ינג כמובן). כלומר, הרעיון היה לקדם תכנים שיאירו באור חיובי את התערבותה של סין בטיבט למשל, או את המאבק באויגורים. השיטה שבה השתמשו הסינים הייתה יצירה של פוסטים שקידמו נרטיבים אנטי-מערביים, בין היתר תוך שימוש במאבקים חברתיים כמו תנועת Black Lives Matter בארה"ב, או לאחרונה התמיכה האמריקאית של ממשל ביידן בישראל במסגרת מלחמת חרבות ברזל.
ריפרש
הרשתות החברתיות ממשיכות לבעור / עם נועם שוורץ
28:55
השיטה כללה גם השתלטות על חשבונות מדיה חברתית רדומים של דמויות מוכרות בקהילות שלהם. כך למשל לפי דיווח של סוכנות בלומברג, מאמן עסקי מוכר מיוטה בשם ספנסר טאגארט החל לצייץ לפתע בטוויטר ב-2020, חמש שנים לאחר שהשתמש בחשבונו בפעם האחרונה, ציוצים שתוקפים את השבר החברתי בארה"ב והראה תמיכה בפעולות השחורים במסגרת תנועת BLM. חקירה שהסתיימה לאחרונה העלתה שאת הציוצים פרסמו למעשה שני עובדי שגרירות סין בארה"ב. באפריל שעבר הוגשו כתבי אישום נגד עוד 34 סינים באשמה שהפיצו או סייעו להפיץ את המסרים האלה במטרה לעורר כאוס חברתי ולהעצים תנועות מחאה קיימות עד כדי סיכון הציבור.
3 צפייה בגלריה
הקמפיין הסיני שמפיץ דיסאינפורמציה על ישראל
הקמפיין הסיני שמפיץ דיסאינפורמציה על ישראל
תמונת AI סינית נגד ישראל
(צילום מסך: אתר ISD)
כאמור, השימוש של הסינים ברשתות החברתיות הקיף כמעט את כל הפלטפרומות האפשריות. פייסבוק, טיקטוק, יוטיוב, טריפאדווייזור, פינטרסט ואפילו רשתות חברתיות איזוטריות וקטנות יותר. בסך הכל החוקרים מצאו את הפוסטים האלה בכ-50 פלטפורמות מדיה חברתית שונות. גוגל עצמה דיווחה שהסירה כ-160 אלף חשבונות שהיו מקושרים לקמפיין הסיני רק בפלטפורמות שלה. עם זאת, החשבונות שמפיצים את המסרים ממשיכים לקום לתחייה. אנליסט אחד אף התבדח שהם מרגישים כמו עובש ברשת עד כדי כך לא ניתן להיפטר מהם.
רוב החשבונות הפיצו מסרים כתובים, אבל הסינים החלו להשתמש בכלי AI לאחרונה כדי לייצר גם ויזואליה תואמת. אלה יצרו לא מעט תמונות שבחלק מהמקרים אף נצפו בשימוש של חשבונות אנטי-ישראליים שהפיצו מסרים נגד המלחמה בעזה. המקור של התמונות האלה תמיד היה לא ברור, אך כעת אפשר להבין שמי שעמד מאחוריהן ניסה בעיקר ללבות את האש. מהצד הסיני, שגרירות סין האשימה את ארה"ב בהפצה של דיסאינפורמציה אנטי-סינית. דובר השגרירות, לין פנגיו, אף אמר לבלומברג שסין תמיד "התנגדה להפצה ויצירה של תכני דיסאינפורמציה".
אבל זה לא רק הקמפיין הזה שמנסה לזרוע כאוס וחוסר אמון. מטא הסירה לפני חודש קמפיין נוסף של אלפי חשבונות שהתחזו לאמריקאים והפיצו פוסטים בנושאים כגון הפלות והמחסור בביטוח בריאות ממלכתי בארה"ב. אלה אכן נושאים שמטרידים אמריקאים רבים, אך לפי מטא, התכנים היו קיצוניים במסרים שלהם. זאת ועוד, הקמפיינים הסינים מיועדים לקעקע את המעמד של דיסידנטים כלומר מתנגדי משטר שמצאו מקלט מחוץ למדינה ושממשיכים להילחם נגדה מבחוץ. אלה למשל תוקפים את איש העסקים הסיני גואו וונגי, שלפי ה-FBI זכה לקמפיין סרטונים ביוטיוב בו כונה "הטחור הגדול".
3 צפייה בגלריה
הקמפיין הסיני שמפיץ דיסאינפורמציה על ישראל
הקמפיין הסיני שמפיץ דיסאינפורמציה על ישראל
חשבונות פייסבוק מזויפים שהפיצו את אותם מסרים
(צילום מסך: אתר ISD)
השיטה הסינית דומה מאוד לזו של רוסיה, שבכל מקרה נראית הרבה יותר מוצלחת. הסיבה לכך כנראה נעוצה בהבנה העמוקה יותר של הטרולים הרוסים את החברה המערבית. המנגנון הסיני יועד עד לשנים האחרונות לפעול בעיקר פנימה, כך שהפנייה לקהל מערבי הוא משהו טרי למדי. עם זאת, אם ניקח את היכולות הלוגיסטיות הסיניות ואת היכולת ללמוד מהר את הנושאים, ככל הנראה שלא ירחק היום שנראה מנגנון הרבה יותר יעיל ומסוכן ממה שקיים היום. הרשת הפכה מזה שנים לאמצעי מעולה להפצה של תכני פרופגנדה בעלויות נמוכות. חוות טרולים רוסיות וכעת סיניות מהוות סכנה ממשית לעתיד הדמוקרטיות אם לא יעצרו את ההפצה של התכנים האלה באופן יעיל.