ועידת הבריאות מאורגנת על-ידי קבוצת "ידיעות אחרונות" בשיתוף נותני חסות
מאז החלה המלחמה, מערכת הבריאות בישראל ניצבת בפני אתגר חסר תקדים. בשנה האחרונה, נדרשת המערכת להתמודד עם צרכים חדשים ודחופים, ולספק מענה מהיר ויעיל למצוקות גופניות ונפשיות כאחד. אטל מולכו פיליבה, מנכ"לית חברת פמי, מספקת הצצה נדירה לעולם שבו טכנולוגיה ורפואה נפגשות כדי לענות על הצרכים הדחופים הללו, זאת כחלק מוועידת הבריאות של ynet ו-"ידיעות אחרונות".
ועידת הבריאות: ראיון עם אטל מולכו פיליבה, מנכ"לית פמי
(צילום: אורי דוידוביץ, ירון ברנר, אלכס בוטרמו)
"הצרכים בשטח הם רבים ומגוונים", היא אומרת, ובקולה ניתן לשמוע את מורכבות המצב. "אנחנו רואים עלייה משמעותית בצורך בטיפולים ובעזרה נפשית. חשוב להבין שאנחנו עדיין נמצאים בתוך הטראומה, לא בפוסט-טראומה".

בתוך הכאוס, יש תקווה

המציאות החדשה הזו נוגעת בכל אחד ואחת, כאשר פיליבה עצמה חוותה את הכאב מקרוב: "איבדנו בפמי רופא שהיה בדרך למשמרת ונרצח ב-7 באוקטובר. יש לנו עובדת שאיבדה את הבת שלה, והרבה עובדים במילואים. אנחנו חיים בעולם שהוא באמת לא נורמלי".
אך דווקא בתוך הכאוס הזה, היא רואה תקווה, "מאז החלה המלחמה, אנחנו רואים את ארץ ישראל היפה, את ההירתמות של כל אחד ואחת, את ההירתמות של הרופאים, ההירתמות של הצוות, שזה מבחינתי הכי מחמם את הלב".
3 צפייה בגלריה
  תיעוד מפעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
  תיעוד מפעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה. החברה הישראלית עדיין נמצאת במצב מלחמה ובטראומה
(צילום: דובר צה"ל )

איך מתמודדים עם מצב כה מורכב?

התשובה, לפי פיליבה, טמונה בטכנולוגיה. פמי, חברה עם ניסיון של 30 שנים בפתרונות בריאות משולבי טכנולוגיה, הגיבה במהירות למשבר שנוצר עם פתיחת המערכה. "כבר מהשעה חמש בצהריים של אותה השבת, הפעלנו את שירותי הרפואה מרחוק שלנו לכל קופות החולים. הבנו שהתחיל פה אירוע גדול, רק לא הבנו את העוצמה שלו".
הפתרונות הטכנולוגיים שפמי מציעה מגוונים ומקיפים, וכוללים בין היתר מערכת אבחון מרחוק הפועלת ב-25 מדינות, ומאפשרת לבצע "אינטייק" - הערכה ראשונית של צרכי המטופל. "זה מאפשר לראות האם הוא יכול לקבל שירותים מרחוק או שהוא צריך לקבל אותם פיזית", מסבירה פיליבה.
בתחום בריאות הנפש, המערכת מציעה טיפולים בצ'אט עם פסיכולוגים, מפגשים וירטואליים של 50 דקות המדמים את "ספת הפסיכולוג", ואפילו תרגילים אינטראקטיביים כמו מיינדפולנס ו-CBT שהמטופל יכול לבצע בין הפגישות.
3 צפייה בגלריה
פינוי פצועים
פינוי פצועים
פינוי פצועים. גם לאחר השיקום הפיזי, עדיין ישנו צורך גדול בשיקום נפשי.
(צילום: REUTERS/Hannah McKay)

שיקום גם מרחוק

אבל אולי החידוש המרשים ביותר הוא בתחום השיקום. "אנחנו מאפשרים לעשות שיקום מרחוק וגם שיקום בבית," אומרת פיליבה. "החלק הארי של השיקום מתבצע בבית. כל רופא שיקומי וכל מחקר שנכתב בתחום, בארץ או בעולם, מראה שהדרך הטובה ביותר להשתקם זה בסביבה הטבעית של המטופל".
הרעיון פשוט אך מהפכני: במקום להביא את המטופל לבית החולים, מביאים את בית החולים למטופל - צוות הכולל רופא שיקומי, אחות, פסיכולוג, מרפא בעיסוק וקלינאית תקשורת מגיע לבית המטופל. "בעצם כל הצוות מגיע עד הבית ומאפשר למטופל לעבור את כל תהליך השיקום", מסבירה פיליבה.
היתרונות של גישה זו ברורים. "המטופל מרגיש יותר בנוח, יותר נעים, והוא גם עם יותר מוטיבציה להשתקם," אומרת פיליבה. והתוצאות מדברות בעד עצמן: "אנחנו רואים חבר'ה מדהימים שבאמת מצליחים לצאת מבית החולים, לעבור חלק מהשיקום בבית, מצליחים להשתקם, והאמת גם מעוררים השראה".
3 צפייה בגלריה
ועידת הבריאות של קבוצת ידיעות אחרונות
ועידת הבריאות של קבוצת ידיעות אחרונות
אטל מולכו פיליבה בוועידת הבריאות של קבוצת ידיעות אחרונות
(צילום: אביגיל עוזי)

האתגר הגדול עוד לפנינו

אך למרות ההתקדמות המרשימה, פיליבה מזהירה שהאתגר הגדול עוד לפנינו. "אנחנו צריכים להיערך לכך שאחרי הטראומה הזאת, כשאנחנו עדיין במלחמה, המספרים ילכו ויגדלו בצורה משמעותית", היא אומרת. "אני לא חושבת שאף מומחה שיהיה כאן או שנמצא במדינת ישראל יודע להגיד מהן הכמויות האמיתיות שצפויות לנו אחרי הטראומה של המלחמה".
פיליבה משווה את המצב הנוכחי למשבר הקורונה, שהאיץ את אימוץ הטכנולוגיה ברפואה. "הקורונה בעצם לקחה את הטכנולוגיה ואת כל הנושא של רפואה מרחוק עשור קדימה", היא מסבירה. "עכשיו המחויבות שלנו היא לעבור את אותו התהליך גם בעולמות של בריאות הנפש".
אך האתגר אינו רק טכנולוגי, אלא גם תרבותי. פיליבה מדברת על הצורך להתגבר על "השמרנות של מערכת הבריאות" ולאמץ פתרונות חדשניים. "אנחנו צריכים למצוא פתרונות חדשים ויש אותם כבר היום, פשוט צריך לראות איך משתמשים בהם בהיקפים גדולים יותר", היא מסבירה.
בסופו של דבר, המטרה היא פשוטה: להנגיש טיפול איכותי לכמה שיותר אנשים, כמה שיותר מהר. "השילוב של טכנולוגיה עם טובי המטפלים, מאפשר לתת שירות ברמה יותר גבוהה ובזמינות מאוד גדולה", מסכמת פיליבה.