מיקרוסופט מאשימה את מדיניות האיחוד האירופי, שדרשה ממנה ב-2009, לא לחסום את הגישה לליבת מערכת ההפעלה ווינדוס לאפליקציות אבטחת מידע צד שלישי באסון ה-IT של הסופ"ש האחרון. להזכיר, בתחילת יום שישי שעבר התברר שעדכון אבטחה תקול של אפליקציית הסייבר קראודסטרייק שמותקנת על מיליוני מחשבים ברחבי העולם גרמה לקריסת מערכות גלובלית.
2 צפייה בגלריה
התקלה העולמית שמשבשת מחשבים
התקלה העולמית שמשבשת מחשבים
התקלה העולמית שמשבשת מחשבים
התוצאה הייתה אסון כלכלי ותפעולי בקנה מידה שלא נצפה עד כה, למעט באירועי תקיפות סייבר מלחמתיות. על פי הערכות מיקרוסופט כ-8.5 מיליון מחשבים קרסו באותו הרגע. התוצאה הייתה אלפי ביטולי טיסות, קריסת מערכות בבנקים, מוסדות שלטון, בתי חולים ולמעשה בכל מקום בו נעשה שימוש במערכת אבטחת המידע של קראודסטרייק.
עם תחילת השבוע והניסיונות להבין מה קרה והיכן היתה נקודת (או נקודות) הכשל, החלו לעלות טענות בקרב מומחים מהתעשייה, כמו גם רגולטורים ואקדמאים על כך שאחת הסיבות למחדל היא התלות הגדולה של עולם המחשוב בפרט והעולם בכלל במערכות ההפעלה מבית מיקרוסופט. בענקית התוכנה מרדמונד הבינו שהרוח נושבת לכיוונה וככל הנראה החליטו להגיב בהתאם.
2 צפייה בגלריה
שדה התעופה בניוארק ארה"ב בעקבות תקלה טכנית עולמית
שדה התעופה בניוארק ארה"ב בעקבות תקלה טכנית עולמית
שדה התעופה בניוארק ארה"ב בעקבות תקלה טכנית עולמית
(REUTERS/Bing Guan)
במיקרוסופט הדגישו בפוסט שפורסם בבלוג החברה בשבת בלילה שלמרות שהתקלה פגעה ב-8.5 מיליון מחשבים מדובר בפחות מ-1% מכלל המחשבים עליהם מותקנת מערכת הפעלה מבוססת ווינדוס. בוול סטריט ג'ורנל פורסם אמש (א') שהדי התקלה המשיכו להשפיע על הכלכלה האמריקאית גם ביומיים לאחר הזיהוי שלה.
גם בישראל נפגעו כ-15 בתי חולים, חברות וארגונים ממשלתיים. כך למשל מי שביקש להזמין תור לסניף דואר נאלץ גם היום (ב') להסתפק בלהגיע לסניף ולעמוד בתור כמו בימים עברו בגלל התקלה שהשביתה חלק ממערכות המחשבים שמפעילות את מערכת זימון התורים. בעולם בוטלו עשרות אלפי טיסות למשל ובתי חולים רבים עברו לשימוש בניירות במקום מחשבים לניהול ניתוחים.
קשה להתעלם מהעובדה שהטענות של מיקרוסופט על כך שמערכת ההפעלה שלה מחזיקה בנתח שוק בזכות ולא בחסד נועדו גם להסיט את תשומת הלב מהאפשרות שאולי גם לה אחריות מסוימת לתקלה הזו. ווינדוס מחזיקה נתח שוק של כ-73% מכלל מערכות ההפעלה בעולם בשנה האחרונה כך לפי נתוני Statcounter. ורבים מעריכים שההסתמכות הגלובלית הזו על ווינדוס הייתה במקרה הזה חלק מהבעיה שאפשרה לתקלה בעדכון תוכנה בודד למערכת הפעלה ווינדוס להפיל בפחות מכמה דקות חלק גדול מהכלכלה העולמית.